Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@00:22:41 GMT

شروع واکسیناسیون دام های سبک و سنگین عشایر گلستان

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۲۰۰۶

شروع واکسیناسیون دام های سبک و سنگین عشایر گلستان

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن عبدالوند اظهارکرد: واکسیناسیون دام‌های سنگین و سبک عشایر کوچ رو علیه بیماری تب برفکی در گلستان آغاز شد.

وی افزود: این واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی انجام می‌شود.

عبدالوند ادامه داد: برای افزایش سطح ایمنی دام‌های عشایر مستقر در مراتع گلستان، که بیشتر از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان به گلستان کوچ می‌کنند طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی با واکسن تولید داخل شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح را گروه‌های دامپزشکی شهرستان‌های مراوه تپه، گنبدکاووس و کلاله انجام می‌دهند.

عبدالوند با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۶۰۰ هزار راس دام سبک عشایری بین ۶ تا هفت هفت ماه در گلستان اسکان دارند گفت: رعایت نکردن قرنطیه دام‌های بیمار و انجام ندادن واکسیناسیون، می‌تواند از عوامل انتقال بیماری‌ها از یک مکان به مکان دیگر باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یک مخاطره جدی برای صنعت دامداری است گفت: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید در نقل و انتقال دام، قرنطینه کردن دام‌های مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و جلوگیری از ورود دام قاچاق است.

وی اضاافه کرد: بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می‌شود و مهم ترین تهدید برای تجارت دام و فرآورده‌های دامی است.

گفتنی است این بیماری با علائم تاول در دهان، پا و پستان، ریزش بزاق، لنگش، افت شدید تولید و تلفات در بره‌ها و بزغاله‌ها تظاهر می‌کند.

کد خبر 4836628

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان دامپزشکی دامپزشکی گلستان بارش برف دهه فجر بوشهر سیل سیستان و بلوچستان گرگان قزوین تعطیلی مدارس شهرکرد ایلام شیراز انتخابات 98 خطبه های نماز جمعه قاسم سلیمانی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۲۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات در آذربایجان غربی مبارزه شد

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو شهبازی عصر چهارشنبه در حاشیه مانور سراسری مبارزه با بیماری‌های برگی غلات (رنگ زرد) در ارومیه با اشاره به بیماری‌ها و امراض و مبارزات انجام شده در سطح گندم زارهای استان اظهار کرد: در زمینه گندم زارها و غلات بیش از ۲۱۴ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز انجام شده و در زمینه سن مضر غلات هم در سطح ۱۳۰ هزار هکتار و مبارزه با ملخ نیز در بیش از هزار هکتار مبارزه محقق شده است.

وی بیان کرد: امسال مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد انجام شد چرا که این نوع قارچ زودتر از سایر بیماری‌ها و در شرایط سرد زودتر از سایر قارچ‌ها فعالیتش را شروع می‌کند و این شرایط در مزارع استان وجود دارد و این بیماری در بخشی از مزارع مشاهده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت مبارزه با آفات و امراض گفت: امسال در استان ۱۰۵ هزار هکتار زیر کشت اراضی آبی و ۳۰۳ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات مبارزه شده است و انتظار داریم کشاورزان از ارقام مقاوم در مزارع استفاده کرده و از مواد غذایی مناسب خاک اعم از کودهای پتاسه و ازته استفاده کنند تا آسیب‌ها کم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: مدیریت مزرعه و مبارزه با علف‌های هرز می‌تواند آسیب‌ها را کاهش دهد ولی چون ارقام کشت شده است باید مبارزه شیمیایی را انجام دهیم، توزیع این قارچ با باد به سرعت منتقل می‌شود و نباید اجازه رشد و انتقال این قارچ داده شود چرا که اگر به صورت لکه کوبی عمل نشود به سرعت به استان‌ها همجوار نیز منتقل می‌شود.

کد خبر 6100811

دیگر خبرها

  • ۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات در آذربایجان غربی مبارزه شد
  • بیش از ۳۲۶ میلیون دلاری از گمرکات گلستان صادرات انجام شده است
  • انجام بیش از ۸۲۰هزار آزمون کلرسنجی از شبکه های توزیع آب در گلستان
  • توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه
  • علائم خاموش استرس را بدانید
  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • ۸ کاری که افراد موفق هرگز صبح‌ها انجام نمی‌دهند
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته