Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@09:44:25 GMT

مراسم اختتامیه مشق اجتهاد اسفندماه برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۳۹۵۶

مراسم اختتامیه مشق اجتهاد اسفندماه برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر طرح ملی مشق اجتهاد با بیان اینکه 12 کارگاه مشق اجتهاد در سال 97 برگزار شد، گفت: مراسم اختتامیه مشق اجتهاد، اسفندماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی دری، مدیر طرح مشق اجتهاد، امروز، هفتم بهمن‌ماه، در نشستی خبری که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، گفت: طرح ملی روشمندسازی تحقیقات اسلامی یا همان مشق اجتهاد به دنبال روشمند کردن تحقیقات در حوزه و دانشگاه است، فاز اول این طرح فقه‌پژوهی بود که از سال 1397 شروع شد و 12 کارگاه در این راستا در شهرهای قم، مشهد، اصفهان و تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هر کارگاهی 15 جلسه یک‌ساعت و نیم بوده و آفاق فقه‌پژوهی، روش نگارش مقاله علمی، استناددهی به منابع فقه، روش انتخاب موضوع و آشنایی با نرم‌افزارهای فقه‌پژوهی، طرح نامه تحصیلی و میزگرد فقه و چالش‌های دنیای معاصر از جمله  مباحث این کارگاه‌ها بوده است.

مدیر طرح مشق اجتهاد با بیان اینکه مشق اجتهاد با دو رویکرد اخلاق و فقه‌پژوهی برگزار می‌شود، اضافه کرد: برای اینکه این کارگاه‌ها آفات کارگاه‌های مشابه را نداشته باشد و به تولید مقاله برسد، به سمت این رویکرد حرکت شد و موفقیت کم‌نظیری را رقم زدیم؛ همچنین مخاطبان طرح که طلاب دوره دکتری و سطح سه و کسانی بودند که تاکنون پژوهش جدی نداشته‌اند، وارد این کارگاه‌ها شدند و مقاله نوشتند و با تفاهم‌نامه با مجلات، مقالات تولیدی این کارگاه‌ها در این مجلات نشر یافت.

وی با بیان اینکه 120 نفر در این کارگاه‌ها حضور یافتند، افزود: 70 مقاله تولید شده در این کارگاه‌ها پذیرفته و در مجلات گوناگون منتشر شد که در کشور بی‌نظیر است.

مدیر طرح ملی مشق اجتهاد با بیان اینکه مراسم اختتامیه طرح مشق اجتهاد سال 97 در روز 12 اسفندماه در موسسه آموزش عالی  امام رضا برگزار می‌شود، به اضافه شدن اخلاق‌پژوهی به دوره‌های جدید طرح مشق اجتهاد در سال 1398 اشاره و اظهار کرد: سه کارگاه در سال 1398 در گرگان، قم و اراک برگزار شده است و کارگاه دیگری هم در مؤسسه معصومیه خواهران قم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره تخصصی هم در سال جدید به مشق اجتهاد افزوده شده که مخاطبان آن استادان دانشگاه و حوزه هستند، افزود: این دوره مشتمل بر میزگرد، کرسی ترویجی و کارگاه است؛ کرسی‌ها با موضوع فقه فضای مجازی و محیط زیست همچنین میزگرد مذکور هم با موضوع روش فقهی گزاره‌های اجتماعی به مدل کاربردی برگزار می‌شود. همچنین میزگرد تبدیل اصول فقه به اصول عام اجتهاد هم در روز 17 اسفند در مشهد برگزار خواهد شد.

دری با بیان اینکه کارگاه این دوره تخصصی هم روش ارائه مقاله علمی در کنفرانس‌های بین‌المللی است که در اسفندماه برگزار می‌شود، افزود: مجازی‌سازی دوره‌های مشق اجتهاد از طرح‌های در دست اقدام است تا در قالب نرم‌افزار صورت بگیرد؛ مجازی‌سازی هم تا پایان اسفند به سرانجام می‌رسد.

مدیر طرح ملی مشق اجتهاد با بیان اینکه هر سال یک رشته علمی به مشق اجتهاد اضافه می‌شود افزود: امسال بخش اخلاق‌پژوهی هم اضافه شده که حامی آن پژوهشکده اخلاق و معنویت است؛ این پروژه در باقیمانده امسال و نیمه اول سال 99 برگزار می‌شود؛ این فاز مبتنی بر شش کارگاه، سه هم‌اندیشی و سه میزگرد است.

دری اضافه کرد: فقه تربیت، روش پیوست‌نگاری فرهنگی بر طرح‌های ملی، رویکردها و نظریات مطالعات معنویت، هم‌اندیشی روش‌شناسی استنباط احکام اخلاقی از منابع دینی، میزگرد نقش شهود غربی در منابع اخلاق استنباطی، روش استفاده از یافته‌های تجربی در پژوهش‌های اخلاقی از جمله موضوعات طرح ملی مشق اجتهاد در روزهای باقیمانده سال 98 و ابتدای 99 است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مشق اجتهاد دری اخلاق پژوهی فقه پژوهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و تجلیل از منتخبان در تبریز برگزار می‌شوذ.

«پله های آسمان» عنوان جشنواره قرآنی است که همزمان با دهه فجر و در دو بخش «تقلیدی و تحقیق» و «حفظ یک و سه جزء» با هدف نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی در جامعه به ویژه در بین کودکان، نوجوانان و جوانان و به صورت حضوری و مجازی در آذربایجان شرقی برگزار شد.

«زمینه سازی برای حل معضلات اجتماعی با استفاده از آموزه های قرآنی» از دیگر اهداف اصلی برگزاری این جشنواره قرآنی بود که بخش حضوری آن به صورت استانی و با ۸۰۰ شرکت کننده از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی در دو زمینه حفظ و قرائت و برای سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال برگزار شد.

«نماز، امانت دهی، حجاب و عفاف، ادب و خوش رفتاری، انفاق و کمک به دیگران، بررسی صحت اخبار دریافتی و احترام به والدین و بزرگترها» محورهای جشنواره «پله های آسمان» بوده که بخش مجازی آن نیز در زمینه‌هایی چون نقاشی، عکس نوشته و کاریکاتور، دل گویه، اینفوگرافی و کلیپ با ۵۴۳۰ اثر از شرکت کنندگان گروه‌های سنی مختلف ۷ تا ۲۵ سال به صورت کشوری برگزار شد.

آیین اختتامیه این جشنواره قرآنی پس از برگزاری بخش‌های مختلف و مشخص شدن منتخبان آن یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ عصر در بوستان قرآن کریم واقع در جلالیه تبریز و با حضور آیت الله سید محمدعلی آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی برگزار و از نفرات برتر تجلیل خواهد شد.

در آئین اختتامیه جشنواره «پله های آسمان» که به همت مجمع قاریان تبریز و شهرداری منطقه ۷ و با همکاری تعدادی از دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی استان برگزار می‌شود، ۹۳ نفر از منتخبان بخش حضوری و ۷۶ نفر از منتخبان بخش مجازی و نیز جمعی از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • 60 فعال فرهنگی گلستانی گواهینامه دوره آموزشی «متنا» را دریافت کردند
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران
  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران/ بهترین‌های ورزش ایران معرفی شدند
  • مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران؛ امشب
  • اختتامیه جشنواره سرود بسیج در خراسان شمالی برگزار شد
  • اختتامیه نخستین رویداد چادرو ۱۲ اردیبهشت برگزار می شود