Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: حیات وحش مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان درمعرض بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ با اعلام محیط زیست خراسان جنوبی مدتی پیش گزارش تلفات پراکنده حیات وحش (قوچ و میش) در مرز شمالی استان یعنی مرز فردوس، بجستان و گناباد توسط همکاران اجرایی محیط زیست شهرستان فردوس به اداره کل واصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در بررسی‌های اولیه نتیجه گرفتیم احتمالا عامل بیماری از منطقه حفاظت شده هلالی واقع در خراسان رضوی به داخل استان گسترش پیدا کرده چون قبلا در شهرستان‌های گناباد و بجستان تلفات حیات وحش گزارش شده بود.

حسن اکبری افزود: پیگیری این موضوع در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و مهمترین مساله از همان ابتدا تشخیص قطعی بیماری بود که علیرغم همکاری تنگاتنگ دامپزشکی، روند تشخیص بیماری به دلیل نامناسب بودن نمونه‌های ارسالی به دامپزشکی و فاسد شدن لاشه‌ها به کندی پیش می‌رفت.

وی بیان کرد: در نمونه‌های بررسی شده قبلی از حیات وحش تلف شده در خراسان رضوی، علت مرگ مواردی همچون پنومونی ریوی، براکسی و مسمومیت عنوان شده بود و در بررسی‌های اولیه تلفات قوچ و میش در شهرستان فردوس نیز عامل ویروسی تشخیص داده نشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد:  نتایج آزمایشات شبیه به خراسان رضوی بود اما با گسترش دامنه بیماری به سمت شهرستان سرایان، حساسیت اکیپ‌های پایش محیط زیست و دامپزشکی را بیشتر کرد و نهایتاً نمونه حیوان مریض توسط محیط بانان برای بررسی کامل بالینی و نیز نمونه برداری‌های لازم در اختیار دامپزشکی قرار گرفت و نتیجه آزمایشات تکمیلی توسط دامپزشکی استان اعلام شد.

اکبری اظهار داشت: در بررسی آزمایشات صورت گرفته، عامل بیماری ویروس طاعون نشخوار کنندگان کوچک ( ppr) تشخیص داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: متاسفانه بیماری‌های ویروسی در حیات وحش هیچ درمانی ندارند و راهکاری برای واکسیناسیون حیات وحش نیز وجود ندارد.

وی افزود:‌ فقط باید از طریق امحاء بهداشتی لاشه‌ها، ضد عفونی آبشخورها، کاهش چراگاه مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش و راهکارهای مشابه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

اکبری در زمینه انتشار بیماری در سطح مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان گفت: بلافاصله پس از تشخیص قطعی بیماری کارگروه مشترکی با حضور دامپزشکی، مدیریت بحران، منابع طبیعی، امور عشایر و جهاد کشاورزی برگزار و راهکارهای هم افزایی برای مقابله با بیماری بررسی و تصویب شد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: در تمام این مدت پایش‌های مداومی توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های فردوس و سرایان و همچنین اداره کل انجام شد اما تشدید پایش، ضدعفونی و مخصوصا امحاء لاشه‌های احتمالی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

اکبری بیان کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست اما قابل انتقال به دام‌های اهلی است که امیدواریم همکاری دستگاه‌های مرتبط مخصوصا مردم محلی و نیز دامداران و عشایر منجر به کنترل دامنه انتشار این بیماری در کوتاهترین  زمان ممکن شده و از نابودی ذخیره‌های ژنی ارزشمند استان جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد لاشه‌های مکشوفه قوچ و میش در محدوده شهرستان‌های فردوس و سرایان به حدود هفتاد لاشه رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طاعون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند

‌به گزارش خبرنگار مهر، حسین اصلاحی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه محیط‌بانان این شهرستان برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی در مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست رصد و پایش ۲۴ ساعته دارند، اظهار کرد: طی گشت زنی در منطقه حفاظت‌شده قرچغه خودرویی در مسیر شکارگاه‌ها مورد رصد قرار گرفت که مأموران مجبور به بیتوته ۴۸ ساعته برای دستگیری در این منطقه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان تصریح کرد: نیروهای محیط‌بانی این شهرستان طی گشت زنی در این منطقه حفاظت‌شده ۲ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند و به همراه آنان یک عدد سلاح دوربین‌دار، ۹ تیر این اسلحه و یک عدد دوربین چشمی کشف و ضبط شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه شکارچیان قبل از هرگونه شکار و آسیب به محیط‌زیست با دستور مقام قضائی دستگیر و تحویل شدند.

اصلاحی ادامه داد: بخشی از منطقه حفاظت‌شده قرچغه در خراسان شمالی قرارگرفته که متأسفانه هر دو پرونده اخیر دستگیری شکارچیان از روستایی در خراسان شمالی که در حاشیه این منطقه قرار دارد بوده است.

کد خبر 6092035

دیگر خبرها

  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند