اسلام اصالت را به همزیستی مسالمتآمیز داده است
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۶۸۳۸
گروه اندیشه ــ حجتالاسلام سیدعلیرضا حسینی با تأکید بر اینکه در اسلام نسبت به همزیستی مسالمتآمیز تأکید شده است، به بیان آیاتی از قرآن و روایاتی از معصومین(ع) پرداخت که هریک حکایت از توجه اسلام به همزیستی مسالمتآمیز دارد.
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست نوعدوستی و همزیستی مسالمتآمیز در احکام فقه و حقوق، امروز، دوشنبه 7 بهمنماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام سیدعلیرضا حسینی، پژوهشگر مرکز تحقیقات فقهی قوه قضائیه در این نشست بیان کرد: تاریخچه بحث همزیستی مسالمتآمیز، ربطی به شوروی سابق ندارد و به اسلام مربوط میشود و در اینجا باید در حوزه مفهومشناسی همزیستی مسالمتآمیز، مبانی و مصادیق آن بحث کرد. البته که نباید دو مسئله صلح و همزیستی را با یکدیگر خلط کرد، چراکه ما یک صلح کلی داریم که میگویند موسی به دین خود و عیسی به دین خود؛ یعنی تمام ادیان مورد قبول هستند و نباید نسبت به آنها اشکالی داشته باشیم و در قالب پلورالیزم خودش را نشان میدهد و در همین قالب پیریزی میشود. اما این مسئله محل بحث ما نیست.
وی تصریح کرد: بحث اصلی روی همزیستی مسالمتآمیز است که اصلا بحث صلح در اینجا مطرح نیست. همزیستی مسالمتآمیز این است که چه بسا من عقاید کسی را قبول ندارم، اما میتوانم در یک جامعه با او زندگی کنم. یعنی چه بسا او یهودی باشد و من مسلمان، اما میتوانیم، باهم زیست کنیم و هر یک عقاید متفاوتی داشته باشیم. چه بسا که شاید یک کسی بتپرست باشد و همین مسئله محل بحث است که کاری به عقاید نداریم. اسلام نیز در این زمینه توصیههایی کرده است و بر همزیستی مسالمتآمیز تاکید دارد.
آیاتی که همزیستی را به رسمیت میشناسد
آیات جهاد مربوط به مواقعی است که ظلمی در کار است، اما اگر کسی با عقاید شما کاری نداشت و ظلمی هم صورت نگرفت، دستور دین زندگی مسالمتآمیز استحسینی در ادامه افزود: در بحث مبانی دینی این مسئله باید توجه کنیم که ما چهار دلیل به عنوان ادله اربعه داریم که عبارت از قرآن، روایات معصومان، اجماع و عقل است. در مورد قرآن میتوان به آیاتی اشاره کرد که همزیستی مسالمتآمیز را به رسمیت شناخته و یکی از این آیات عبارت از آیه «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» که در این آیه خداوند به پیامبر(ص) میفرماید که اگر دشمنان به سمت تو روی آوردند که یک زندگی آرام داشته باشید آغوش خود را به روی آنها باز کنید و در ادامه نیز فرمود که به خداوند توکل کن.
وی در ادامه افزود: آیه دیگر عبارت از آیه «فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا» است که خداوند تاکید میکند که اگر دشمنان از جنگ دوری کردند و خواستند القای سلم داشته باشند، شما نیز باید با آنها همزیستی مسالمتآمیز داشته باشید و راهی جز این ندارید. آیه دیگر در این زمینه نیز آیه «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» است که در این آیه خداوند اشاره میکند که اگر کسی به شما گفت بیایید تا زندگی مسالمتآمیز داشته باشیم، نباید به او بگویید که تو مومن نیستی. بنابراین در قرآن اصل بر همزیستی مسالمتآمیز است و در اینجا اینکه افراد چه دینی دارند مطرح نیست، بلکه همزیستی مسالمتآمیز بدون توجه به دین افراد مطرح است.
با آیات جهاد چه باید کرد؟
حسینی تصریح کرد: شاید سوالی که در اینجا مطرح شود، این باشد که با آیات جهاد چه باید کرد؟ در حقیقت آیات جهاد مربوط به مواقعی است که ظلمی در کار است و اگر به شما ظلم شود، باید به جهاد بپردازید. اما اگر کسی با عقاید شما کاری نداشت و ظلمی هم صورت نگرفت، دستور دین این است که با زندگی مسالمتآمیز را در پیش گرفت.
وی در ادامه با اشاره به سبک زندگی و سنت نبوی و سنت معصومان بیان کرد: یکی از پایههایی که زندگی پیامبر(ص) بر آن استوار بود، عبارت از همین همزیستی مسالمتآمیز است. پیامبر(ص) طی مدتی که در مدینه بودند، با یهودیان بنیقریظه معاهده داشتند و نیامدند بگویند، شما یهودی هستید و باید به آن طرف بروید و ...، بلکه ایشان میثاق و معاهده بستند که همزیستی مسالمتآمیز وجود داشته باشد. امام علی(ع) نیز در نامه به مالک فرمود، نکند شهروندان را به مسلمان و غیرمسلمان تقسیم کنی، یا آنها برادر دینی تو هستند و یا اینکه مانند تو انساناند.
دلیل سومی که برای همزیستی مسالمتآمیز مطرح است، نیز عبارت از امر عقلایی است، چه اینکه در قرارداد لاهه آمده است که در اختلافات بینالمللی اولین راه حل راه مسالمتآمیز استحسینی تصریح کرد: در روایتی نیز داریم که یک زمان حضرت امیر(ع) که از شهر میگذشتند، پیرمرد نصرانی را دیدند که در فقر به سر میبرد. از اطرافیان پرسیدند که او چه کسیت؟ گفتند نصرانی است. حضرت(ع) فرمودند که آن زمان که جوان بود به عنوان یک نصرانی از او کار کشیدهاید و حالا که پیر شده، نمیخواهید به او توجه کنید؟ سپس دستور دادند که از بیتالمال برای او سهمی تعیین شود. بنابراین، اینکه برخی خیال میکنند در اسلام اصالت با جهاد است، درست نیست، بلکه جهاد در جای خود مقدس است، اما اگر ظلم و ذلتی وجود داشته باشد، جهاد مطرح میشود.
حکم عقل به زندگی مسالمتآمیز
وی در ادامه افزود: در روایت دیگری داریم که زمانی که یک یهودی را تشییع میکردند، پیامبر(ص) ایستادند و گفتند که میت انسان محترم است. علاوه بر این، داستان خلخال بیرون کشیدن از پای یک زن یهودی و جمله معروف حضرت امیر(ع) که فرمودند اگر کسی به خاطر این مسئله بمیرد، نباید او را ملامت کرد نیز از جمله مویدات زندگی مسالمتآمیز است که سبک و سیره زندگی ائمه(ع) روی آن تأکید دارد.
حسینی بیان کرد: دلیل سومی که برای همزیستی مسالمتآمیز مطرح است، نیز عبارت از امر عقلایی است، چه اینکه در قرارداد لاهه آمده است که در اختلافات بینالمللی اولین راه حل راه مسالمتآمیز است.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه فقه هم زیستی مسالمت آمیز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیتآمیز بود/مخالفتهای خارجی اهمیتی ندارد
وزیر دفاع پاکستان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را بسیار حائز اهمیت و موفقیت آمیز دانست و تاکید کرد: ما به یافتن راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی با تهران خوشبین هستیم.
به گزارش مشرق، به نقل از شبکه جیو نیوز پاکستان، خواجه محمد آصف درباره سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی به اسلامآباد و دیدار با مقامهای بلندپایه پاکستانی گفت: این یک سفر بسیار موفقیت آمیز بود و ما به دستاوردهای آن اطمینان داریم.
وزیر دفاع پاکستان با اشاره تلویحی به آمریکا که اخیرا نسبت به تقویت همکاریهای تهران و اسلامآباد ابراز نگرانی کرده است، افزود: "ما اهمیتی به مخالفتهای خارجی نمی دهیم، لذا اگر کسی در پی سفر آیتالله رئیسی دچار دردی شده، ما دوایی برای درد آنان نداریم."
وی آینده خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را روشن توصیف و اضافه کرد: معتقدیم که راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی پیدا خواهیم کرد و آن را به مرحله بهرهبرداری خواهیم رساند.
خواجه محمد آصف در بخشی دیگر از اظهاراتش، خواستار وحدت کشورهای منطقه برای مقابله با چالشهای مشترک شد و گفت: متاسفانه رویکرد دوگانه غرب و حمایت مستمر آنان از اسرائیل منطقه را به شدت آسیب پذیر کرده است.
وزیر دفاع پاکستان اظهار داشت: منطقه ما شاهد افزایش مداخله قدرتهای بزرگ است، لذا ما باید برای دفاع از منافع خود در یک جبهه حضور داشته باشیم. در چنین اوضاعی سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بسیار حائز اهمیت است.
وی تروریسم را تهدید مشترک اسلامآباد و تهران دانست و افزود: غلبه بر تهدید تروریسم اجتناب ناپذیر است، از این رو هر دو کشور برادر مصمم به افزایش همکاریهای خود در این حوزه هستند.
خواجه محمد آصف با اشاره به حمایت جبهه غرب از رژیم اسرائیل نیز گفت: حمایت از فلسطین مسوولیت و وظیفه پاکستان است و معتقدیم نسل کشی مردم غزه جنایتی است که مانند آن را در تاریخ مشاهده نمی کنیم.
جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در بیانیه مشترک خود پس از پایان سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی، خواستار آتش بس فوری و بی قید و شرط در غزه، دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک های بشردوستانه و بازگشت آوارگان فلسطینی شدند.
ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، صبح روز دوشنبه وارد اسلامآباد شد.
وی در اسلامآباد روز پرکار و فشردهای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیاتهای بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.
مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور ابراهیم رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.
رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گستردهای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.