Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه نابودی جنگل‌های کشور تا چند سال آینده شایعه است، گفت: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مساحت جنگل‌های کشور بیش از ۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار است و در سال ۹۷ تقریبا ۲۵ هزار هکتار و از ابتدای امسال نیز تاکنون بیش از ۱۲ هزار هکتار درختکاری انجام شده که تا اردیبهشت ماه سال ۹۹ ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا بیانی روز دوشنبه اظهار داشت: بر اساس نقشه های پوشش گیاهی کشور که با استفاده از تصاویر ماهواره ای تهیه شده است، مساحت جنگل ها با توجه به درختکاری رو به افزایش است و محاسبه آن با استفاده از پایش تصاویر ماهواره ای انجام می شود.

وی با اشاره به وضعیت پوشش گیاهی کشور، ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ با استفاده از تصاویر ماهواره لَنسِت نقشه های پوشش گیاهی کشور را تهیه کردیم که در آن برای مراتع، جنگل ها و بیابان های کشور ۲۱ لایه اطلاعاتی تهیه شد، همچنین با استفاده از تصاویر ماهواره سَنکیلن ۲ در سال ۲۰۱۸، به هنگام سازی نقشه ها را آغاز کردیم که تا پایان امسال سطح بیابان ها و مراتع کشور قابل محاسبه خواهد شد.

بیانی با بیان اینکه اکنون کشور حدود ۸۴ میلیون هکتار مرتع دارد، اظهار داشت: با استفاده از تصاویر ماهواره ای سال ۲۰۱۸، تا پایان سال ۹۸ نقشه پوشش گیاهی هنگام سازی شده، تهیه می شود.

سالانه ۱۲ هزار هکتار جنگل تخریب می‌شود

مدیر کل دفتر مهندسی سازمان جنگل ها ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی که در دنیا اتفاق افتاده است و با تغییرات فصل و میزان بارندگی، افزایش گرمای هوا باعث افزایش نیاز آبی گیاه و در نتیجه استفاده از آب های زیر زمینی می شود که تا حدودی این تغییرات آب و هوایی بر میزان جنگل ها تاثیر می گذارد.

به گفته بیانی اینکه برخی معتقدند در چند سال آینده تمام جنگل های کشور نابود می شود امکان پذیر نیست و پایه علمی ندارد.

وی تصریح کرد: سازمان جنگل ها از سنوات گذشته تاکنون تمامی افزایش و کسر از جنگل را با نقشه های ماهواره ای اثبات می کند اما منکر تخریب در جنگل های کشور و منابع طبیعی نیستیم، به هر حال انجام کارهای عمرانی، احداث سد، معدن و جاده ها در عرصه های منابع طبیعی صورت می گیرد اما سعی می کنیم تا ضریب حفاظتی افزایش یابد و باید در پایان برنامه ششم ضریب حفاظتی سازمان در عرصه های منابع طبیعی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

مدیر کل دفتر مهندسی سازمان جنگل ها اضافه کرد: جنگل های ما دارای ۵ ناحیه رویشی (هیرکانی، زاگرسی، ارسبارانی، ایران تورانی و خلیج عمانی) است، در ناحیه رویشی هیرکانی درختکاری فراوانی انجام شده است و میزان افزایش آن بیش از تخریب است.

بیانی اظهار داشت: طبق آمار رسمی فائو سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار از جنگل های ایران بر اثر تصرفات، انجام عملیات عمرانی و افزایش احداث سدها کاهش می یابد اما انجام پروژه های درختکاری این میزان کاهش را پوشش می دهد، همچنین سازمان در تلاش است تا مناطق با استعداد بالا را برای درختکاری شناسایی کند تا کمترین آسیب به عرصه ها وارد شود.

 آتش سوزی امسال جنگل‌ها ناچیز بود

بیانی در پاسخ به اینکه آتش سوزی امسال چه میزان به جنگل های شمالی کشور آسیب وارد کرده است، توضیح داد: سال گذشته حدود ۱۰۰ هکتار آتش سوزی در جنگل ها اتفاق افتاد، آتش سوزی های اخیر در جنگل های شمالی کشور نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز و با خسارت اندک بود.

وی توضیح داد: بر اساس داده های سازمان هواشناسی، می توانیم آتش سوزی در ماه‌های آینده را پیش بینی کنیم، در این نقشه ها تیپ، راه های جنگلی، گونه های جنگلی، تراکم جنگل و محل آتش سوزی پیش بینی می شود که با این فرآیند می بینیم که میزان آتش سوزی نسبت به سنوات گذشته بسیار اندک شده است، همچنین از مردم نیز می خواهیم تا بیش از پیش نسبت به جنگل ها احساس مسوولیت داشته باشند.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 جنگل های ایران جنگل ها نابودی جنگل های کشور قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان که رهبری ائتلاف سعودی در یمن را بر عهده دارد را تکذیب کرد و آمریکا و انگلیس را مسؤول اجازه ندادن به تحقق توافق صلح دانست.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه دولت صنعا از زبان یک منبع رسمی که توسط خبرگزاری یمنی «سبأ» گزارش شده است، گفت: «آنچه روزنامه اماراتی (البیان) و برخی دیگر از رسانه‌ها درباره بازگشت مذاکرات منتشر کرده‌اند، تکذیب می‌کنیم. آنچه در این گزارش آمده کاملا نادرست است.»

وی ادامه داد: هنوز هیچ یک از موارد ذکر شده در این گزارش به ما ارائه نشده است، بلکه سازمان ملل هر از چند گاهی اشاره‌هایی در این باره می‌کند اما آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به دلیل موضع یمن در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین نمی‌توانند اجازه توافق در این مرحله را بدهند.

او توضیح داد که «به سازمان ملل تاکید کرده است که طرح نقشه‌ای که با طرف سعودی به آن دست یافته شده ربطی به حوادث غزه ندارد و قرار نیست ربطی به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها داشته باشد».

وزارت خارجه یمن در پایان گفت: به هر حال ما به موضع آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اهمیتی نمی‌دهیم و همانطور که مشخص است با آنها درگیر هستیم.

چهارشنبه گذشته، دفتر هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد که در تماسی با لرد احمد از ویمبلدون، وزیر مشاور انگلیس در امور خارجه، مشترک المنافع و امور توسعه خاورمیانه داشت، وی در مورد ضرورت حفظ محیطی که از گفت‌وگوی سازنده و راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه بین‌المللی حمایت می‌کند بحث و گفت‌وگو کرده است.

سه‌شنبه گذشته، گروندبرگ در ریاض با رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری یمن و شایع الزندانی، وزیر امور خارجه در دولت مستعفی در مورد تلاش‌ها برای احیای روند سیاسی در یمن، تحت نظارت سازمان ملل، گفت‌وگو کرد.

نماینده سازمان ملل دوشنبه گذشته از برگزاری گفت‌وگو با «انصارالله» و مقامات عمانی خبر داد که در آن راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه سازمان ملل برای یمن و ضرورت کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه که ناشی از درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در غزه و حملات ارتش یمن در ۲ دریای سرخ و عرب و خلیج عربی و خلیج فارس است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گروندبرگ در اواسط آوریل اعلام کرده بود که «شتاب دستیابی به توافق بین طرف‌های درگیر در یمن به دلیل تحولات نوار غزه، ضعیف و کند شده است». وی تاکید کرد که این مسائل «فضای میانجی‌گری را بسیار پیچیده کرده‌اند».

وی افزود: در صورت برقرار نشدن آتش‌بس در غزه و متوقف نشدن کامل حملات در دریای سرخ و خلیج عدن، خطر تشدید تنش همچنان وجود دارد.

در آن زمان، فرستاده سازمان ملل نسبت به «عواقب جدی نه تنها برای یمن، بلکه برای کل منطقه، در صورت غفلت از روند سیاسی در یمن و ادامه مسیر تنش‌ها» هشدار داد و بر لزوم تصمین این مساله تاکید کرد که حل مناقشه در یمن با حل و فصل مسائل دیگر مرتبط دانسته نشود.

۲۳ دسامبر گذشته، گروندبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های یمنی متعهد به اجرای اقداماتی شده‌اند که شامل اجرای آتش‌بس شامل تمام یمن، اقداماتی برای بهبود شرایط زندگی و مشارکت در آماده‌سازی برای ازسرگیری یک روند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

وی این اقدام را «گامی مهم» توصیف کرد و گفت: «با طرفین برای تهیه نقشه راه تحت نظارت سازمان ملل متحد که شامل این تعهدات باشد و از اجرای آنها حمایت کند، همکاری می‌کنم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی در سراسر کشور