Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکرخدا گودرزی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر است که از مهمترین آثار او می توان به «ساقی»، و «عشق من حامدبهداد» اشاره کرد.

شکرخدا گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درمورد وضعیت نمایشنامه نویسی تئاتر اظهار داشت: نمایشنامه نویسی در تئاتر بازتابی از شرایط موجود است چه در عرصه نمایشنامه نویسی و هر عرصه دیگری که نگاه می‌کنیم اینگونه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارقه‌هایی از امید، استعداد، توانمندی فردی افراد اینها را نمی‌توان انکار کرد اما مجموعه را که نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این مجموعه بازتابی از شرایط اجتماعی و سیاسی کشور است بنابراین از آن جدایی ندارد. هنگام بررسی شرایط سیاسی و اجتماعی در شکل و شمایل افراد در کشوری که هشتاد میلیون جمعیت دارد مسابقه نمایشنامه نویسی را برگزار کنید در حدود 800 شرکت کننده در این مسابقه حضور پیدا می‌کنند و این سوال ایجاد می‌شود که آیا ما حدود 800 نفر نمایشنامه نویس داریم و شاید حتی بیشتر از این تعداد باشد ما در زمانی که دوران طلایی تئاترمان بود نگاه کنید چند نام در بالاهستند و می درخشند به طور مثال بهرام بیضایی، اسماعیل خل،ج غلامحسین ساعدی و باقی افراد با فاصله از این اسامی هستند در دوره طلایی ما اینگونه بوده است.

او در ادامه افزود: شرایط جامعه باعث بروز نبوغ در افراد می شود و به این دلیل که الان شرایط اجتماعی خوبی وجود ندارد اشخاص بیشر در درون خودشان هستند و در این شکل هیچگونه نبوغی رشد پیدا نمی کند. 

گودرزی درمورد کیفیت آثار موجود بیان داشت: کیفیت آثار هم به عواملی که گفتم ربط دارد یعنی آثاری که واجد شرایط کیفی باشند به دلایل گوناگون مانند اینکه شرایط تولید برای اجرای صحنه‌ای نیست نمایشنامه نویس چه زمانی می‌تواند رشد کند هنگامی که چرخه نمایشنامه تنها نه به مرحله اجرا رسیدن بخش مهمی است به اجرا رسیدن اما بخش دیگر آن در نشر است و نمایشنامه تا زمانی که به روی صحنه نرود نمی توان او را سنجش کرد.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که نمایشنامه نویسان در نگارش نمایشنامه در کدام ژانرها می‌توانند پرداخت آزادتری داشته باشند تصریح کرد: در تئاتر هم قصد دارند که نمایشی به اصطلاح بفروش باشد و بتوانند درآمد خوبی کسب کنند و می‌خواهند گیشه پسند باشد در آلمان از تئاتر درحدود 20 درصد حمایت می شود اما در ایران ما چنین حمایتی را نداریم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بهرام بیضایی شکرخدا گودرزی اسماعیل خلج غلامحسین ساعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه‌های این هفته از نماز جمعه شهر یاسوج، افزود: شرب خمر از گناهان بزرگ است و برخی دسته جمعی مجلس گناه برپا می‌کنند که باید با آن برخورد شود.

وی ابراز داشت: در جامعه شرب خمر حرام بوده و باید تذکر و برخورد لازم در این مورد اجرایی شود.

حسینی با تاکید بر تقوای الهی و دوری از گناه، افزود: کسانی که با خداوند مخالفت می‌کنند، کیفری سخت در انتظار آنها خواهد بود.

امام جمعه یاسوج با بیان اینکه وجود امام ضرورتی برای جامعه است، اظهار کرد: نبود امام نظام تشریع و تکوین را از بین می‌برد.

حسینی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) انقلابی بزرگ در مذهب ایجاد کرد، بیان داشت: اساتید زیادی برای ترویج دین توسط امام صادق (ع) تربیت شد.

حسینی همچنین روز جهانی هلال احمر و ماما را به جامعه هدف تبریک گفت.

کد خبر 6095798

دیگر خبرها

  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید
  • نیاز مرغ روزانه کشور کمتر از ۷ هزار تن است
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • نام‌نویسی افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی «غیرحضوری» شد
  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای «طرح نور» فراجا
  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا
  • امکان نام‌نویسی غیرحضوری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟