Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه معارف ــ عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد، همان گونه که ریاضی اسلامی، فیزیک اسلامی و فضانوردی اسلامی نداریم، زیرا این گونه علوم حاصل تجربیات تدریجی بشری در طول زمان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مترجم و قرآن‌پژوه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص عمل فردی موسوم به پدر طب اسلامی در سوزاندن کتاب مرجع پزشکی، اظهار کرد: هیچ انسان عاقلی چنین کار سفیهانه‌ای را انجام نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار، کاری متعصبانه و دور از بینش و دانش است و همان گونه که حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان و مردم فرهیخته کشور در فضای مجازی آن را محکوم کردند، بنده نیز این کار زشت و نابخردانه را محکوم می‌کنم. کتاب‌سوزی در هر سیستم فکری و هر نظام فرهنگی امری بسیار قبیح، ناشایست و محکوم تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: علم طب، حاصل تجربه و کوشش علمی بشر است، طب هیچ‌گاه در انحصار گروه خاصی نبوده و نیست و از قدیم الایام انسان‌ها با کسب تجربه از طریق گیاهانی که آنها را به عنوان دارو تشخیص می‌دادند، خودشان را معالجه می‌کردند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیان کرد: در زمان ائمه(ع) نیز اگر کسی از آنان در خصوص امراض مورد ابتلاء، سوالی می‌پرسید، به همان روش معهود طبیبان آن روزگار به تناسب زمان و مکان و موقعیتی که داشتند، براساس تجارب خویش آن هم متناسب با سطح علم و فرهنگ زمان جواب می‌دادند و رهنمودی بیان می‌نمودند و به شماری از داروهای گیاهی اشاره می‌کردند، اما این به آن معنا نیست که آنان به عنوان یک رشته مستقل علمی، طبی را به عنوان طب اسلامی عرضه کرده باشند.

کوشا افزود: ما ازطریق پیشوایان، رهنمودهایی کلی برای حفظ بدن وسلامت آن داریم، ولی اینکه رشته‌ای به عنوان طب اسلامی در اسلام تاسیس شده باشد نداریم، همان گونه که ریاضیات اسلامی، فیزیک اسلامی، شیمی اسلامی و یا فضانوردی اسلامی نداریم. بلکه اینها محصول تجربیات بشر هستند و اگر هم شماری از مسلمانان در طب کار کرده باشند، عنوان آن طب مسلمانان است، نه طب اسلامی. در قرآن هم که فقط کتاب هدایت است نه رشته‌های علوم وفنون، به صورت کلی اشاره شده: « کُلوا واشربُوا ولا تُسرفُوا»، اما جزئیات اینکه چه چیزی و چه مقدار و با چه کیفتی خورد و آشامید؟ چنین کاری مربوط به «طب تغذیه» است که خود یکی از رشته‌های مهم پزشکی است. هرگز اشارات کلی قرآن و یا احادیث درباره رعایت و چگونگی خوراک و خوراکی‌ها به معنای ابداع وایجاد رشته تخصصی علوم پزشکی دراسلام نیست، بلکه اگر هم ازطریق مسلمان‌ها اقدامی شده باشد، نامش طب مسلمانان است نه طب اسلامی.

وی با بیان اینکه وحی پشتوانه بزرگ عقل است، خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) در نهج‎البلاغه فرموده‌اند «وحی برای این آمده است که عقل‌ها را شکوفا سازد». بنابراین با شکوفایی عقل، انسان رشته‌های گوناگون علوم را به وجود می‌آورد. اصولاً ما چیزی به نام طب اسلامی نداریم. اگرهم باشد، طب مسلمانی است، نه طب اسلامی. همان گونه که ریاضی اسلامی، فیزیک اسلامی و فضانوردی اسلامی نداریم، چیزی هم به نام طب اسلامی نداریم. زیرا این گونه علوم مانند ریاضی و طب وفضانوردی و ده ها امثال آن، علوم و تجربیات تدریجی بشری در طول زمان هستند. مثلا ممکن است عده‌ای از مسلمانان روی طب کار کنند، این کار حاصل تلاش طبیبان مسلمان است، نه ایجاد طب اسلامی.

این استاد حوزه تصریح کرد: قرآن صرفا کتاب هدایت انسان‌ها است، نه کتاب طب یا ریاضی یا فلسفه یا فیزیک و امثال آن. اگر روایاتی هم در این زمینه نقل شده، بیشتر مکان‌بر و زمان‌بر هستند که درآنها توجه به آب و هوا و مقتضیات و فرهنگ آن زمان شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان طب اسلامی تجربه بشری وحی عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ مشخص شد

  عبدالرسول پورعباس امروز ۶ اردیبهشت در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه الزهرا در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آزمون سراسری به سلامت در کل کشور آغاز شده است و فقط در یکی از شهر‌های استان سیستان و بلوچستان که سیل آمده ارتش جمهوری اسلامی با امکانات خود به کمک آمده و داوطلبان را جابه جا می‌کند. «نتیجه اولیه کنکور ۱۴۰۳ به‌صورت کارنامه نیمه مردادماه اعلام می‌شود و چند روز پس از فرایند آن انتخاب رشته آغاز می‌شود.»

به گزارش مهر، وی درباره آزمون فرهنگیان خاطرنشان کرد: در هر پنج گروه آزمایشی علاوه بر دفترچه اختصاصی دروس مختلف دفترچه مختص پذیرش دانشجو معلم (فرهنگیان) نیز توزیع می‌شود و داوطلبان متقاضی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باید به سوالات آن دفترچه پاسخ دهند. تعداد ۶۶۰ هزار نفر در مجموع متقاضی آزمون اختصاصی فرهنگیان هستند.

 

پورعباس افزود: داوطلبان در این مقطع زمانی به دلیل اینکه در اردیبهشت ماه کنکور را برگزار کرده‌ایم از آمادگی بیشتری برخوردار هستند و از این آمادگی استفاده می‌کنند و در تیرماه نیز در آزمون شرکت می‌کنند. ضمن اینکه نمرات کنکور ۱۴۰۲ نیز همچنان معتبر است، بنابراین در مقطعی که باید انتخاب رشته صورت بگیرد، یا به انتخاب خود داوطلب و یا به انتخاب سازمان سنجش ۴ نمره برای داوطلبان قابل استفاده است.

رئیس سازمان سنجش درباره زمان اعلام نتیجه اولیه کنکور ۱۴۰۳ گفت: کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد ماه اعلام می‌شود و چند روز پس از فرایند آن انتخاب رشته آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • وعده صادق خنجر امت اسلام بود/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی شدید در پی دارد
  • زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ مشخص شد
  • جانشین فرمانده سپاه : عملیات «وعده صادق» صهیونیست ها را مضحکه تمام جهان کرد / دشمنان از هر راهی التماس کردند تا جمهوری اسلامی اقدامی نکند، اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد
  • اعلام زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳
  • اینترنت در زمان برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ قطع نمی‌شود
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی ۱۴۰۳ + لینک ثبت نام
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند