Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بارش چند ساعته باران در اهواز منظره‌ای جز فاضلاب‌گرفتگی دیده نمی‌شود که هر بار هم به صورت موقتی از سوی مدیران شهری رفع می‌شود، اما حل دائمی آن در گرو همت تیم مدیریتی قوی است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * فاضلاب‌گرفتگی و آبگرفتگی معابر برای اهوازی‌ها موضوع جدیدی نیست و تقریبا در ایام پاییز و زمستان، هر ساله با این موضوع مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اینکه با بارش چند ساعته باران، اغلب راه‌های ارتباطی اهواز مسدود می‌شوند، فقط یک عامل دارد و آن هم ضعف مدیریت شهری است!
برای چندمین بار است که در سال ۹۸ شاهد فاضلاب گرفتگی شهرستان اهواز هستیم و هر بار خسارات زیادی از این بابت به اموال مردم وارد می‌شود. حالا هم با گذشت چند روز از فاضلاب گرفتگی شهر و با فشار مردم، این مسئله، آن هم با اکراه مدیران شهری به صورت موقتی رفع می‌شود.
شهرک گلستان، شهرک کیانپارس و کوت عبدالله از جمله مناطق اهواز هستند که همواره بر اثر بارش باران دچار فاضلاب گرفتگی و گا‌ها آبگرفتگی می‌شوند. اینکه این مسئله چه زمانی و با کمک چه ارگانی قرار است برای همیشه حل شود، جای سوال دارد و همچنان باید منتظر بمانیم تا مشخص شود کدام تیم مدیریتی، مسئولیت رفع این معضل را به عهده گیرد.
یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با فاضلاب گرفتگی اطراف خوابگاه شهید علم الهدی می‌گوید: یکی از شرکت‌های هولدینگ که زیر مجموعه بنیاد مستضعفان است، مدتی است در کنار خوابگاه اقدام به ساخت و ساز کرده و دوغاب سیمان مصرفی خود را بدون دخالت هیچ ارگانی و حتی بدون داشتن هیچگونه مجوزی، وارد سیستم فاضلاب می‌کند. تکرار این مسئله به مرور زمان باعث مختل شدن سیستم فاضلاب منطقه شده و به یکی از دلایل اصلی فاضلاب گرفتگی شهرک گلستان تبدیل شده است. البته مدیر فاضلاب استان خوزستان هم در این مورد تائید کرده که این دوغابی که از سوی این هولدینگ وارد سیستم فاضلاب می‌شود، در دراز مدت باعث مسدود شدن سیستم فاضلاب می‌شود.  
این دانشجوی خوابگاهی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌افزاید: بار‌ها این مسئله را از طرق مختلف پیگیری کرده ایم، اما هر بار وعده‌ای به ما داده می‌شود و مدیران شهری قول پیگیری می‌دهند، اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نمی‌دهد و همچنان ناچاریم بوی نامطبوع این فاضلاب گرفتگی را تحمل کنیم. فاضلاب گرفتگی هایی که در این منطقه رخ می‌دهد، گا‌ها تا چند هفته طول می‌کشد تا رفع شود!     وی ادامه می‌دهد: همین فاضلاب گرفتگی باعث شده خیابانی که در این محدوده واقع شده برای چندمین بار دچار آسیب شود. سال گذشته ۱۸ ماه طول کشید تا آسفالتی که به علت فاضلاب گرفتگی تخریب شده بود، ترمیم شود. اینها را مدیر امور فاضلاب اهواز نیز به صراحت تائید کرده و گفته که از بین رفتن آسفالت این خیابان به دلیل فاضلاب گرفتگی بوده و باعث نابودی آن به مرور شده است!  
یکی دیگر از دلایل فاضلاب گرفتگی این شهرک، قدیمی و فرسوده بودن سیستم فاضلاب است که هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.   بیشتر بخوانید: از سیل تا سیل / خوزستانی‌ها به کجا پناه ببرند؟ درختان همیشه سبزی که تهدیدی برای خوزستانی‌ها شدند / به هم پیوستن فاضلاب‌های شهری با کنوکارپوس!
 یکی دیگر از فعالان دانشجویی شهرستان اهواز نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: همواره پیگیر این مسئله بوده ایم که مشخص شود چرا اهواز دچار فاضلاب گرفتگی می‌شود و به چه دلیل هیچکس به این موضوع ورود نمی‌کند تا آن را حل کند! فاضلاب گرفتگی در شهرک کیانپارس یکی دیگر از معضلاتی است که اهوازی‌ها با آن مواجه هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت اصلی فاضلاب گرفتگی در این شهرک همچون شهرک گلستان، فرسودگی سیستم فاضلاب است و علاوه بر آن، دوغاب‌های سیمانیِ ساخت و ساز‌هایی که در این منطقه صورت می‌گیرد هم، وارد این سیستم می‌شود و همین دلایل باعث شده اند با کوچکترین بارندگی، فاضلاب گرفتگی رخ دهد.
این دانشجوی اهوازی می‌افزاید: ضعف مدیریت شهری در اهواز را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل بروز فاضلاب گرفتگی معرفی کرد چرا که این سیستم بیش از ۳۰ سال پیش طراحی شده و اقدامی برای بروز کردن آن صورت نگرفته است. هر چند که نماینده ولی فقیه در استان خوزستان پیگیر حل معضل فاضلاب گرفتگی اهواز خصوصا در محدوده شهرک گلستان شده و این موضوع را به اطلاع دفتر رهبری نیز رسانید و دفتر نیز استانداری را مسئول رفع این معضل دانستند، اما هنوز هیچ گام مثبتی در این جهت، نه از سوی استانداری و نه از سوی مسئولان شهری صورت نگرفته است!  
وی ابراز می‌کند: البته منطقه کوت عبدالله نیز با مشکل فاضلاب گرفتگی مواجه است و همانطور که فرماندار کارون اعلام کرده، منطقه کوت عبدالله در گذشته تالاب و نیزار بوده و مشکل آبگرفتگی و فاضلاب گرفتگی این منطقه به همین موضوع بر می‌گردد؛ چرا که کوت عبدالله در گذشته محل سرریز فاضلاب‌های جاری بوده و ۶ سال پیش (قبل از تفکیک کارون از اهواز) در این منطقه خاکریزی می‌شود و در آن ساخت و ساز انجام می‌شود. البته فرماندار کارون به این مسئله نیز اشاره کرده که ساخت و ساز تمام منطقه کوت عبدالله با پروانه ساخت انجام شده، اما خاکبرداری‌ها و خاک گذاری‌ها به درستی انجام نشده و فاضلاب شهر در مناطق اطراف رها می‌شود چرا که شبکه فاضلابی در کوت عبدالله ایجاد نشده است و گا‌ها شاهد فاضلاب گرفتگی نیز در این محدوده هستیم.   فرماندار اهواز: مسئله فاضلاب گرفتگی شهرک گلستان را پیگیری می‌کنیم به منظور پیگیری این مسئله به سراغ جمال عالمی نیسی، فرماندار شهرستان اهواز رفتیم. عالمی نیسی در این باره می‌گوید: به مشکل فاضلاب گرفتگی شهرک گلستان رسیدگی کرده ایم و حتی بازدیدی از این منطقه داشته ام و اعلام کردیم در صورتی که مسئله ورود دوغاب سیمان از سوی هولدینگ مربوطه رفع نشود، آنان را از ادامه فعالیت تعلیق خواهیم کرد.  
فرماندار شهرستان اهواز با اشاره به دیوار کشی خیابان اطراف خوابگاه شهید علم الهدی اظهار می‌کند: این موضوع را بررسی کردیم و مشخص شد که دیوار کشی، به قبل از جریان ساخت و ساز برمی گردد و ارتباطی به بنیاد مستضعفان و کسب مجوز آنان ندارد. مسئله فاضلاب گرفتگی شهرک گلستان را نیز پیگیری می‌کنیم و به زودی گروهی از بازرسین را برای بررسی وضعیت به منطقه اعزام خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فاضلاب گرفتگی اهواز استاندار خوزستان فرماندار اهواز آبگرفتگی معابر دانشگاه شهید چمران اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد خرسان است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد بهرامی عصر پنجشنبه در آئین یادواره ۸ شهید روستای «رودشتی» سادات محمودی، افزود: در رابطه با احداث سد خرسان ۳ حرف‌های زیادی مطرح است، اما آنچه ما دنبال می‌کنیم، منافع مردم است.

بهرامی با تاکید بر اینکه قطعاً از حقوق و منافع مردم دفاع می‌کنیم، اظهار کرد: باید حقوق مردم در احداث سد خرسان ۳ دیده شود.

بهرامی با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها هویت مردم را بهم می‌ریزد، اظهار کرد: فاصله گرفتن از هویت، فاصله گرفتن از ریشه است و باید در هر طرحی مردم مورد توجه قرار بگیرند.

منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس دوازدهم، تصریح کرد: ما مقابل منافع ملی نیستیم، اما باید منافع مردم در احداث سد خرسان ۳ در اولویت قرار بگیرد

بهرامی با اشاره به مشکلات زیرساختی در منطقه سادات محمودی، عنوان کرد: استان ما قریب به ۹ درصد روان آب‌های کشور را داراست، اما در همین سادات محمودی در همجواری سرشاخه‌های بشار و خرسان، روستاها مشکلات آب شرب پایدار دارند.

بهرامی به بازدید میدانی از روستاهای منطقه سادات محمودی اشاره کرد و عنوان داشت: تأمین آب شرب پایدار، زیرساخت‌های تردد و ارتباطی و اشتغال زایی بر حسب مزیت‌ها نیز پیگیری می‌شود.

بهرامی با اشاره به برگزاری یادواره شهدای روستای «رودشتی»، عنوان کرد: تبیین دوران دفاع مقدس و دلاوری رزمندگان در جامعه ضروری است.

کد خبر 6088654

دیگر خبرها

  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد خرسان است
  • کشتی فرنگی جام تختی| فینالیست های پنج وزن نخست مشخص شدند
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • «صنعت شهر» در کرمانشاه احداث می‌شود
  • پیگیری مشکلات فاضلاب منطقه ۲۲ تهران
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • پیگیری مشکلات جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران