Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@06:23:58 GMT

رهاسازی ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۹۷۹۹

رهاسازی ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زمانبندی، منابع و مصارف آب رهاسازی شده به زودی مشخص و مصوبه آن ابلاغ می‌شود.

فرهاد سرخوش اضافه کرد: در زمان حاضر رهاسازی آب از سد شهید کاظمی به میزان ۶۹ میلیون مترمکعب به اتمام رسیده ولی رهاسازی از سد شهرچایی با ۴۵ میلیون مترمکعب به سمت دریاچه ارومیه در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه این دریاچه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد، افزود: حجم آب دریاچه در مقایسه با سال گذشته یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته‌است که با رهاسازی آب به سمت دریاچه و بارش‌های زمستانی این رقم افزایش می‎یابد.

«سرخوش» با بیان اینکه مساحت نگین آبی آذربایجان نیز طبق آخرین پایش به ۲ هزار و ۸۳۵ کیلومترمربع رسیده، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۷۳ کیلومترمربع افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ثبت تراز یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۱ سانتی‌متری طبق آخرین پایش برای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: ارتفاع دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۷ سانتی‌متر بیشتر شده‌است و در صورت بهره‌برداری از طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده، تراز آن سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد.

تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌است ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته‌است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

برچسب‌ها آذربایجان غربی دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان غربی دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما با توجه به آغاز سال جدید تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

گفتنی است؛ تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

کد خبر 6095892

دیگر خبرها

  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه (فیلم)
  • (ویدئو) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • فیلم | تصاویر هوایی از لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • تصاویر اتصال 5 رودخانه به دریاچه ارومیه
  • تصاویر منحصربفرد از لحظه ورود همزمان ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد