Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:42:03 GMT

تخریب ظریف به جرم بیان مواضع نظام

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۰۱۵۶

تخریب ظریف به جرم بیان مواضع نظام

در گفت و گوی روزنامه آرمان ملی با عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه و سفیر اسبق کشورمان در نروژ و مجارستان، ‌ می خوانیم:  هجمه عجیب روزهای گذشته علیه محمدجواد ظریف، گوشه‌ای از نتایج جنگ روانی آمریکاست و عملکرد این دیپلمات کارکشته ایرانی را در داخل کشور با مشکلاتی مواجه کرده است. «آرمان ملی» در گفت‌وگو با دکتر عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه و سفیر اسبق کشورمان در نروژ و مجارستان به بررسی این موضوعات پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

* طی روزهای اخیر کشورهای اروپایی اقدام به تمدید مهلت زمانی فرایند حل اختلاف کردند تا دست کم در کوتاه‌مدت پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع نشود و کار بالا نگیرد. ارزیابی شما از این اقدام اروپایی‌ها چیست و به‌نظر شما آنها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

کشورهای اروپایی با توجه به نقششان در به ثمر رسیدن برنامه جامع اقدام مشترک تمایلی ندارند که از مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. رفتار عجولانه آنها می‌توانست باعث ارجاع پرونده به شورای امنیت و افزایش سطح تنش‌ها شود اما اروپا ترجیح داده است که در مقطع فعلی تنش افزایش نیابد. به عقیده من دقیقا همانطور که در برخی گزارش‌های رسانه‌ای آمده است، همین فعالسازی مکانیسم حل اختلاف نیز حاصل فشار آمریکا بوده و خود اروپا شخصا تمایلی به آن نداشت. کشورهای اروپایی از سوی آمریکا تهدید شده بودند که اگر مکانیسم حل اختلاف را فعال نکنند، تعرفه‌ای ۲۵‌درصدی روی خودروهای ساخت اروپا اعمال خواهد شد و به همین سبب نیز به رغم میل باطنی‌شان این فرایند را فعال کردند. اکنون نیز آن را به تاخیر انداخته‌اند تا ببینند در آینده چه پیش خواهد آمد.

* ایران اروپا را تهدید کرده بود که ارجاع پرونده به شورای امنیت مساوی با خروج از معاهده منع اشاعه هسته‌ای NPT خواهد بود. این تهدید چه تاثیری بر عقب نشینی اروپا داشت؟

صحبت‌های آقای ظریف که خیلی قاطع اعلام کرد در صورتی که پس از پایان روند حل اختلاف کشورهای اروپایی بخواهند مکانیسم ماشه را اعمال کنند، پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برود و تحریم‌های جهانی علیه ایران بازگردد، ایران ساکت نمی‌نشیند و مسیر دیگری را در پیش خواهد گرفت.  

* پیرامون هدف اروپا از این تمدید زمانی سخن نگفتید.

هدف اروپا این است که با برگزاری جلسات متعدد دریابد که هدف نهایی ایران در پرونده هسته‌ای چیست. آنها تلاش دارند با آغاز مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران را راضی به توقف گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران به‌ویژه گام آخر کنند تا بخشی از نگرانی‌هایشان پیرامون زمان گریز هسته‌ای ایران کاهش یابد. از طرف دیگر اروپایی‌ها موضع مشابه ایران نسبت به ترامپ دارند و او را فردی یکجانبه‌گرا می‌دانند. آنها می‌خواهند از طریق به تعویق انداختن روند حل اختلاف زمان بخرند تا ببینند سرنوشت استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا به کجا می‌رسد و چه مسائل جدیدی برای دولت کنونی آمریکا رخ خواهد داد. استیضاح ترامپ هرچند به احتمال زیاد به برکناری او منجر نخواهد شد، تاثیر بسیاری بر سیاست‌های دولت او دارد. اروپایی‌ها به این موضوع امیدوارند و با توجه به نزدیک‌بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چشم انتظارند که ببینند سرنوشت این انتخابات چه خواهد شد. تاکنون دموکرات‌ها طی رالی انتخاباتی شعار داده‌اند که برجام بازمی‌گردند و طرف ایرانی نیز با اعلام اینکه اگر تحریم لغو شود و آمریکا به برجام بازگردد، تعهداتش را اجرا خواهد کرد. این برای اروپا کورسویی از امید است که با تکیه بر آن می‌خواهد فروپاشی برجام را به تاخیر بیندازد و صبر کند که شاید با رفتن ترامپ از کاخ سفید این توافق مهم حفظ شود. یعنی سه کشور اروپایی با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و تجاریشان به‌گونه‌ای بازی خود را پیش می‌برند که از یکسو مانع از آن شوند که دونالد ترامپ تهدید خود را در خصوص تعرفه‌های گمرکی محقق کند و از طرف دیگر کاخ سفید را تا زمان انتخابات ۲۰۲۰ سرگرم کنند و مانع از ارجاع پرونده به شورای امنیت شود.

* کانون و محور رایزنی‌های ایران و اروپا می‌تواند چه روی چه مساله‌ای باشد؟

همان گونه که قبلا هم اشاره کردم اکنون اروپا به‌دنبال مدیریت نسبی شرایط است تا از وخیم‌تر و بغرنج‌تر شدن وضعیت جلوگیری کند. در این راستا اروپایی‌ها سعی می‌کنند برنامه توسعه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بیش از گام‌های کنونی، حداقل تا روشن شدن زمان نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا به تاخیر بیفتد. چرا که پنج گام برداشته شده ایران در خصوص راهبرد کاهش تعهدات برجامی اکنون یک نگرانی و حساسیتی را در میان اعضای اروپایی برجام ایجاد کرده است که ایران به سمت غنی‌سازی ۲۰‌درصد گام بردارد. این نگرانی و حساسیت زمانی پررنگ‌تر می‌شود که سران و مقامات جمهوری اسلامی ایران بعد از اقدام اروپا درخصوص فعال کردن سازوکار اختلاف برجامی سخن از خروج ایران از آن پی تی و کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه مطرح کرده‌اند و این می‌تواند دایره نگرانی اروپایی‌ها را بیشتر کند. بنابراین اروپا می‌خواهد که پروسه فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در همین وضعیت فریز شود. یعنی اکنون اروپایی‌ها می‌خواهند ایران در همین ۵ گام کاهش تعهدات برجامی متوقف شود. با این اوصاف احتمالا ذیل پروسه تعریف شده در سازوکار حل اختلافات برجامی چند دور مذاکرات میان نمایندگان ایران و اروپا و دیگر اعضای حاضر در برجام صورت گیرد. اگرچه که مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی به حق و درست است و نمی‌توان انتظار داشت که ایران به‌صورت یکجانبه تمام بار برجام را به دوش بکشد، اما لازم است که تهران با انعطاف و هوشمندی سیاسی و دیپلماتیک مانع از ایجاد گسل بیشتر در مواضع اروپا با خود شود. در این صورت اروپا در جبهه آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی قرار نخواهد گرفت.

* آقای ظریف طی روزهای گذشته در گفت‌وگو با اشپیگل اعلام کرد که درهای دیپلماسی بسته نشده و همانطور که مقام معظم رهبری پیشتر گفته بودند، آمریکا در صورت اصلاح رفتار و بازگشت به برجام، می‌تواند در قالب ۱+۵ با ایران مذاکره کند. ارزیابی شما از این اظهارات چیست؟

نظر وزیر امور خارجه همان موضع رسمی نظام است که اگر تحریم‌های ظالمانه لغو شود، ایران حاضر است در قالب ۱+۵ با آمریکا مذاکراتی داشته باشد. این موضوع پیشتر از سوی رئیس‌جمهور نیز طرح شده بود و موضوع تازه‌ای نیست که اینگونه در داخل مورد هجمه قرار گرفت. مقامات ارشد کشور پیشتر به این موضع اشاره کرده بودند، اما با توجه به برخی تلاش‌ها اینگونه وانمود شده که گویا ایران مستقیما خواهان مذاکره با آمریکا است. نظر من و برداشت من این است که صحبت ایشان همان موضع پیشین ایران است و نباید به‌دلیل بیان موضع رسمی کشور به وزیر امور خارجه حمله کرد.

* یکی از دلایل هجمه به وزیر امور خارجه توییت فارسی ترامپ بود که طی آن با تحریف سخنان آقای ظریف اعلام کرد که با ایران مذاکره نمی‌کند. به‌نظر شما این جنگ روانی چه هدفی را دنبال می‌کند و آیا می‌تواند فضای سیاسی ایران را به‌طور جدی تحت تاثیر قرار دهد؟

به عقیده من این تلاش آمریکا موجی است که می‌رود و نمی‌تواند تاثیر ماندگاری داشته باشد. ما مسائل خیلی مهمتری در ایران و منطقه داشتیم و حتی کارمان به درگیری محدود کشید. به همین دلیل این را مساله کوچکی می‌دانم که چون موج می‌گذرد و نمی‌تواند تاثیری ماندگار داشته باشد. با این حال هم جناح‌های سیاسی و هم مقامات کشورمان باید حواسشان نسبت به جنگ‌های روانی ایالات متحده جمع باشد. طی روزهای گذشته مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ایرلند اعلام کرد که علائمی از ایران رسیده است که تهران برای آغاز مذاکره تلاش می‌کند. من فکر می‌کنم هم اظهارات پنس و هم اظهارات ترامپ نوعی جنگ روانی است و کسی در ایران به‌دنبال مذاکره با این دولت در آمریکا نیست. همه منتظرند ببینند تکلیف ریاست جمهوری آمریکا در پی استیضاح و انتخابات چه می‌شود و بعد پیرامون آن تصمیم بگیرند. ترامپ از آن رو که احساس کرده صحبت‌های ظریف قاطعانه علیه آمریکاست، دست پیش گرفته تا خود را موفق نشان دهد. ترامپ تلاش کرده تا با تحریف سخنان ظریف، نتیجه بازی باخته را عوض کند.

* ترامپ اکنون وضعیت بدی در سیاست خارجی ندارد. از یک سو پیروز از جنگ تجاری با چین خارج شده و از سوی دیگر اروپا را با تهدید تعرفه کنترل می‌کند. با این شرایط به‌نظر شما شانس او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چقدر خواهد بود؟

باید به دو عامل دیگر در این میان توجه کنیم. یکی از آنها مساله استیضاح است. با توجه به آرایش سیاسی سنای آمریکا بعید به‌نظر می‌رسد که با ادامه استیضاح دونالد ترامپ از مقام ریاست جمهوری ایالات متحده برکنار شود اما روند استیضاح نوعی آبروریزی برای رئیس‌جمهور کنونی آمریکاست. مخالفان ترامپ به خوبی در حال دفاع از استدلال‌های خود پیرامون لزوم استیضاح رئیس‌جمهور هستند و این مساله روی رأی‌دهندگان آمریکایی و پایگاه رأی جمهوری خواهان اثر منفی بگذارد. به عقیده من بر خلاف برخی تحلیل‌هایی که پیرامون این مساله مطرح می‌شود، روند استیضاح به ضرر دموکرات‌ها نبوده و آنها تلاش خوبی برای تضعیف پایگاه رأی ترامپ داشته‌اند. باید ببینیم طی روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. معلوم نیست ترامپ برای دفاع از خود به سنا برود یا خیر. حتی اگر هم برود به سبب ضعف در بیان استدلال‌ها و نداشتن هوش سیاسی نمی‌تواند دفاع خوبی از خود و رفتارهای ناپسندش به عمل آورد. عامل دوم تحولاتی است که طی ده ماه آینده و به خصوص در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد. اتفاقات خاورمیانه تاثیری مستقیم بر نتایج انتخابات آمریکا دارد، این تاثیر می‌تواند مثبت یا منفی باشد. آمریکا تاکنون نتوانسته نقش خوبی در خاورمیانه ایفا کند و از لبنان و سوریه تا عراق و ایران احساسات ضد آمریکایی افزایش یافته است. در مورد چین و روسیه نیز هنوز مسائل آمریکا حل نشده است. روز سه شنبه نیز معامله قرن مطرح خواهد شد و باید دید این سیاست آمریکا در منطقه چه تاثیراتی بر منطقه خواهد داشت؛ آیا منجر به یک انتفاضه جدید می‌شود یا به نتیجه می‌رسد؟ اینها هنوز مشخص نیست و باید دید سرنوشت هرکدام از این چالش‌های آمریکا در منطقه و جهان چه خواهد شد.

* مساله دیگر کاندیداهای دموکرات هستند. فکر می‌کنید آنها در حد و اندازه شکست دادن دونالد ترامپ هستند؟

اکنون که آمارهای منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد، دموکرات‌ها وضعیت بهتری نسبت به ترامپ دارند. در واقع برای قضاوت در این مورد زود است چرا که ترامپ فردی پوپولیست است و می‌تواند رأی جمع کند. اگر رالی انتخاباتی حزب دموکرات پایان یابد و آقای بایدن، آقای سندرز یا خانم وارن باقی بمانند در مقابل ترامپ، آن زمان عیار واقعی رأی دموکرات‌ها مشخص خواهد شد.

منبع: روزنامه آرمان امروز برچسب‌ها برجام دونالد ترامپ اتحادیه اروپا سنای آمریکا ایالات متحده آمریکا خاورمیانه محمد جواد ظریف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ اتحادیه اروپا سنای آمریکا ایالات متحده آمریکا خاورمیانه محمد جواد ظریف دونالد ترامپ دونالد ترامپ دونالد ترامپ برجام دونالد ترامپ اتحادیه اروپا سنای آمریکا ایالات متحده آمریکا خاورمیانه محمد جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

: تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم

 حجت الاسلام علی موحدی راد  اظهار کرد: زمانی که برای آئین معارفه به سیستان و بلوچستان رسیدم مردم این استان با چهره های بشاش و مصمم و با آغوش گرم به استقبال بنده آمدند انصافا احساس کردم به وطنم برگشته ام، با توجه به اینکه مردم هر استانی می‌خواهند مدیری که منصوب می‌شود از خودشان باشد بنده نیز سعی می‌کنم به صورت مضاعف و بیش از یک هموطن در این استان کار و تلاش کنم چرا که مردم صبور، فهیم، ولایتمدار، قانع و بصیر استان شایسته خدمات بیشتری هستند.

وی بیان کرد: اولین و بزرگترین مولفه در توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سیستان و بلوچستان بحث امنیت است، به اصطلاحی سرمایه ترسو است زمانی‌که در رسانه ها اعلام می شود امروز قرار است اتفاقی بیفتد بازار طلا، دلار دچار نوساناتی می‌شود که این امر را در همه دنیا مشاهده می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: پس از برخی از اتفاقات اخیر در استان متاسفانه برخی از سرمایه گذاران سرمایه خود را از این منطقه خارج کردند همچنین برخی از سرمایه گذاران هم که قصد سرمایه گذاری در این استان را داشتند فعلا از این اقدام منصرف شدند تا ببینند اوضاع این استان چگونه پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه خروج سرمایه از سیستان و بلوچستان نبود اشتغال، فقر، بیکاری، جرم، جنایت و زندان را به دنبال دارد تصریح کرد: اگر کسی ادعا دارد من بلوچ یا سیستانی هستم باید دست به دست هم امنیت استان را پایدار کنند.

حجت الاسلام موحدی راد خاطرنشان کرد: کسی که از ترور و تروریست حمایت می‌کند و حاضر نیست یک سری از اقدامات را محکوم کنند به دورغ و کذب نام بلوچ را می‌آورند اگر عزت مردم بلوچ و سیستانی را بخواهند قطعا این اقدامات را محکوم و در برابر آن سکوت نمی‌کنند.

وی گفت: برخی از افراد از یکسری موضوعاتی که در استان اتفاق می افتد در برخی از مناطق حمایت می‌کنند این نظام؛ نظام صبور و مقتدری است باید از روزی ترسید که آن روی سکه را به شما نشان دهند.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان بیان کرد: اسرائیل و آمریکا عملیات خود را مخفیانه، آرام و بی سر و صدا انجام می‌دهند که بعد صدای آن به گوش دیگران می‌رسد اما بعد از واقعه کنسولگری ایران، از رهبر معظم انقلاب گرفته تا سایر رده‌های نظامی و انتظامی همه مردم اعلام کردند این اقدام را بی جواب نمی‌گذارند.

وی تصریح کرد: اسرائیل، آمریکا، فرانسه، انگلیس، دولت های غربی و اروپایی با همکاری بعضی از کشورهای عربی بی غیرت آمدند دست به دست هم دادند که اجازه ندهند حریم هوایی و زمینی فلسطین که به دست رژیم غاصب افتاده مورد هجمه و حمله قرار گیرد.

حجت الاسلام موحدی راد بیان کرد: در گذشته اگر آمریکا می‌گفت ناو جنگی خود را می‌خواهد به حرکت در بیاورد در بعضی از کشورها دولتی هایشان و رئیس جمهورها عوض می‌شدند اما ایران رژیم غاصب صهیونستی را تنبیه کرد و هدف ایران تخریب و یا کشته شدن افراد نبوده بلکه می‌خواستیم به دشمنان بفهمانیم صبر و شکیبایی این نظام حد و حدودی دارد همچنین می‌خواستیم به دشمنان بفهمانیم این لایه های شما در قبال هوشمندی و اقتدار سربازان پر افتخار این نظام چیزی نیست.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با اقتداری که دارد، همه دنیا را مات و مبهوت اقتدار خود کرد که می‌تواند در مقابل خود فروخته‌ها کوتاه نیاید اما این صبر از سر تعقل و هوشمندی است که شاید افراد غفلت زده به آغوش نظام برگردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • بورل: تخریب شهر‌های غزه از تخریب شهر‌های آلمان در جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • عملیات «وعده صادق» اثبات ایستادگی رهبر و ملت ایران بر مواضع نظام بود
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند