Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@07:58:49 GMT

چالش جدید آقای رییس‌جمهور

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۱۱۳۰

چالش جدید آقای رییس‌جمهور

رییس‌جمهور در نامه ۱۳۹۸/۱٠/۳٠ با استناد به صلاحیت شورای عالی فضای مجازی اعلام می‌کند که اینگونه امور مربوط به شورای عالی فضای مجازی است.

به گزارش مشرق، اخیرا آقای رییس‌جمهور توسط رییس دفتر خود نامه‌ای را به رییس دفتر قوه‌قضاییه ارسال کرده که خطاب به آقای رییسی اعلام کرده است: «احتراما اینگونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» و بدین ترتیب احتمالا از اختیار نظارت بر اجرای قانون اساسی و تذکردهی خود وفق اصل ۱۱۳ قانون اساسی استفاده کرده است و البته اثر حقوقی دیگری بیش از این تذکر بر این نامه بار نیست، مگر اینکه رییس‌جمهور این امر را بخواهد از طریق هیات عالی اختلاف قوا پیگیری کند.

بیشتر بخوانید: رییس‌جمهوری از چه چیزی می‌ترسد؟

اما آیا این مرقومه مورخ ۳٠/۱٠/۱۳۹۸ رییس‌جمهور دارای مبنای حقوقی قابل دفاعی است؟

 در پاسخ به این سوال لازم است تا ابتدا بخشنامه رییس قوه‌قضاییه را هم بررسی کنیم و در ادامه به وجاهت حقوقی مفاد نامه رییس‌جمهور بپردازیم.


۱- رییس قوه‌قضاییه با اجازه از صلاحیت قانونی تنظیم نظام قضایی قانونا صلاحیت صدور بخشنامه را دارد و بر همین اساس به‌واسطه رویه‌های متهافت و بعضا مغایر اصول قانون اساسی برخی مراجع قضایی برای صیانت از اصل حاکمیت قانون و حقوق کنشگران مضطرب در حوزه صوت و تصویر فراگیر ناگزیر از صدور بخشنامه شد. در این بخشنامه به شماره ۹۰۰۰/۱۷۸۴۳۹/۱۰۰ مورخ ۹۸/۱۰/۲۸ مقرر می‌شود که با عنایت به نظریه تفسیری شورای نگهبان در خصوص اصول 175و44 قانون اساسی به شماره 979/21/79 مورخ 10/7/1379 و ابلاغیه مقام معظم رهبری مورخ 22/6/1394 به رییس‌جمهور «مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً برعهده سازمان صداوسیماست» به این ترتیب این بخشنامه حکمی مازاد بر قانون و الزامات آن مقرر نداشته و در سیاق ساماندهی مراجع قضایی، آنها را به اجرای قانون فراخوانده است.


۲- مبانی بخشنامه رییس قوه‌قضاییه کاملا روشن است. مطابق نظریه تفسیری شورای نگهبان که مستند به اصول ۴۴و ۱۷۵ قانون اساسی است: «انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر(همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و...) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل مذکور است.» و مطابق ابلاغیه مقام معظم رهبری خطاب به رییس‌جمهور در سال ۱۳۹۴، مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً برعهده سازمان صداوسیماست.


۳- رییس‌جمهور در نامه ۱۳۹۸/۱٠/۳٠ با استناد به صلاحیت شورای عالی فضای مجازی اعلام می‌کند که «اینگونه امور مربوط به شورای عالی فضای مجازی است.» که البته شاید ابتدائا با استناد به حکم مقام معظم رهبری در ایجاد شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹٠ مبنی بر اختیار شورا در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور، این پیام رییس‌جمهور قابل توجه باشد، ولی نکته مهم این است که اولا مبتنی بر اصل حاکمیت قانون اساسی، مصوبات هیچ ‌نهادی نمی‌تواند مغایر قانون اساسی است باشد و اصول ۴۴ و ۱۷۵ و نظریات تفسیری شورای نگهبان که در حکم قانون اساسی است حتی با مصوبات این شورا قابل نقض نیست، به‌ویژه با تصریحی که رهبری در قالب بند دوم و سوم و چهاردهم سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری داشته‌اند و مانع قاعده‌گذاری مغایر قانون اساسی و حتی قوانین عادی شده‌اند. ثانیا همان مقامی که شورای مذکور را در سال ۱۳۹٠ ایجاد کرده در سال ۱۳۹۴ به شخص رییس‌جمهور، حکم رگولاتور صوت و تصویر فراگیر را ابلاغ کرده است؛ بنابراین پیام رییس‌جمهور به جهات متعدد حقوقی، مثبت صلاحیت شورای عالی فضای مجازی در موضوع بخشنامه رییس قوه نیست و بدون تردید، موضوع از صلاحیت شورا خارج است.


۴- فقدان وجاهت این نامه از اینجا بیشتر نمایان می‌شود که شورای عالی فضای مجازی با اطلاع از مبنای تاسیس این شورا، از قبول پذیرش مسوولیت این نامه طفره می‌رود و در نتیجه ابلاغ این نامه در سربرگ و توسط دبیر شورای مذکور صورت نمی‌گیرد بلکه از طریق دفتر رییس‌جمهور که در حوزه مذکور، قانونا ذی‌مدخل نیست، در قالب یک تذکر کلی، در کمتر از دو روز، نامه به رییس دفتر رییس قوه‌قضاییه ارسال و بعد برای بهره‌برداری سیاسی رسانه‌ای می‌شود.

منبع: صبح نو

منبع: مشرق

کلیدواژه: سقوط هواپیمای آمریکایی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا شورای نگهبان مقام معظم رهبری قانون اساسی شورای عالی فضای مجازی سید ابراهیم رئیسی روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۱۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت

محمود اکرامی فر درباره برنامه «سرزمین شعر» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفت: این برنامه شعر را به یک گفتمان عمومی و از یک گزاره محفلی به یک گزاره عمومی تبدیل کرد، به طوریکه شعر را در جامعه رواج داد و توانست دوباره به زندگی عمومی، گفتگو‌ها و ارتباطات کلامی مردم برگرداند.

وی افزود: موسی عصمتی یکی از شاعرانی بود که بخاطر جاذبه رسانه‌ای و شعر خوبش از او استفاده کردم و در گروه من قرار داشت. اشعار او را در صفحه مجازی ام منتشر کردم و بازخورد‌های زیادی از آن گرفتم.

این شاعر و داور برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» گفت: بیش از صد هزار نفر از این صفحه من بازدید کردند و شعر این شاعر حدود ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. خیلی‌ها برای ما نوشتند که با این شعر زندگی کردند و حتی به گریه افتادند. می‌توانم بگویم سرزمین شعر برنامه خوبی بود و می‌تواند بهتر هم شود.

برنامه «سرزمین شعر» در ادامه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از ۲۶ اسفند پارسال در قالب مسابقه شعر به روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و فرصتی شد برای شنیدن اشعار جشنواره و انتخاب شاعران برتر بود. در قسمت اول این برنامه غزلی از موسی عصمتی درباره پدر و کارگران معدنعلاوه بر اینکه حضار برنامه را تحت تاثیر قرار داد، با اقبال عمومی هم همراه شد.

(پدر)

پدرم را خدا بیامرزد، مردِ سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را، کارگر بود، اهل معدن بود

از میان زغال‌ها در کوه، عصر‌ها رو سفید برمی‌گشت
سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله‌ای فروتن بود

پا به پای زغال‌ها می‌سوخت! سرخ می‌شد، دوباره کُک می‌شد
کوره‌ای بود شعله‌ور در خود، کوره‌ای که همیشه روشن بود

بار‌هایی که نانش آجر شد، از زمین و زمان گلایه نکرد
دردهایش، یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود

از دل کوه‌های پابرجا، از درون مخوف تونل‌ها
هفت خوان را گذشت و نان آورد، پدرم که خودش تهمتن بود

پدرم مثل واگنی خسته، از سرازیر ریل خارج شد
بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود

مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آواز‌های کوهستان
پدرم را خدا بیامرزد، کارگر بود، اهل معدن بود

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • رئیسی: تعلیم‌وتربیت اساسی برای ارتقا یک نسل است (فیلم)
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است