Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:11:58 GMT

زنجان شهر جهانی ملیله شد

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۷۱۸۵

زنجان شهر جهانی ملیله شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان روز سه شنبه در این باره به خبرنگاران گفت: بر اساس اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شورای جهانی صنایع‌دستی به تازگی ۳ شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت کرده است که با ثبت این چهار شهر و روستا، تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ مورد رسید تا همچنان ایران رتبه اول جهان را از این لحاظ دارا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر ارجمند افزود: بر این اساس «زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفتند. 

گفتنی است ملیله کاری همواره به عنوان یکی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح بوده است. در هنر ملیله با استفاده از مفتول ها و نوارهای ظریف نقره و به کارگیری طرح های اسلیمی و منظم، مصنوعاتی شامل شمعدان، گلدان،سرویس چای خوری، شکلات خوری، قاب عکس و انواع زیورآلات ساخته می شود.

ملیله کاری در زنجان هنر ظریف و اصیلی است که با ذوق و صبر هنرمندان همچنان در این دیار زنده است. این هنر در زنجان وام‌دار هنرمندانی است که با ابزار بسیار ابتدایی به خلق آثاری ارزشمند مبادرت ورزیده و گاه سوی چشمان خود را در این راه از دست داده اند.

زنجان به عنوان خاستگاه اولیه هنر ملیله کاری با قدمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله، هنوز نام خود را در میان بهترین های این صنعت دستی حفظ کرده و برای احیای جایگاه اصلی خود تلاش می کند.

ثبت شهر زنجان به عنوان شهر ملی ملیله از جمله اتقاقات شیرین در سال ۹۷ بود که بار دیگر زنجان را به عنوان مهد این هنر بر سر زبان ها انداخت.

به گزارش ایرنا، بیش از ۴۵ رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه بشمار می روند.

هم اکنون بیش از ۵۰ کارگاه و حدود ۲۳۰ هنرمند در رشته ملیله کاری در زنجان فعالیت دارند.

برچسب‌ها ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی زنجان ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۷۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج و همکاری بسیج دانشجویی، نمایشگاهی از تولیدات صنایع‌دستی دانشجویان خلّاق برپا شد.   در این نمایشگاه، دانشجویان محصولات تولیدی و صنایع‌دستی خود را به معرض نمایش عموم گذاشتند.   از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه، خودباوری بر توانمندی‌های تولیدی دانشجویان، آشنایی دانشجویان با فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی با هدف تقویت وضعیت اقتصادی قشر دانشجو، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق پر کردن اوقات فراغت دانشجویان، ایجاد بستر مناسب برای آموزش فراگیری جذب سرمایه‌گذار و فروش محصولات تولیدی در بازارهای تجاری است.   برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب می‌شود دانشجویان علاوه بر علم‌آموزی با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و علمی موجود در دانشگاه و استعدادهای خود، مهارت‌های جدیدی را کسب کنند که در آینده بتوانند با کارآفرینی فرصت‌های اشتغالزایی برای خود و دیگران ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری