Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرمای شدید و بارش برف طی هفته‌های اخیر باعث یخ‌بستن بیش از ۶۰ درصد از آب محدوده این تالاب شده و پرندگان برای فرار از سرما کُلنی‌های چندصد قطعه‌ای (گرمک) تشکیل دادند.

وی اضافه کرد: بر اثر این سرمای شدید و یخ‌بستن تالاب، بسیاری از پرندگان مهاجر برای یافت غذا و فرار از سرما به دیگر منابع آبی شهرستان و برخی نیز به مناطق جنوبی‌تر کوچ کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با قدردانی از تشکل‌های زیست محیطی این شهرستان افزود: از چند روز قبل با همکاری اعضای انجمن‌های زیست محیطی مهاباد، ۲ مرکز، جهت جمع‌آوری گندم و دانه برای پرندگان مهاجر در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

«سخنور» گفت: به‌زودی دانه‌های جمع‌آوری شده با همکاری علاقه‌مندان و دوستداران محیط زیست در قالب یک برنامه مشخص در حاشیه تالاب «کانی‌برازان» برای استفاده پرندگان آبزی و کنارآبزی منتقل و توزیع می‌شود.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان نیز خواست که در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه و علوفه اضافی خود را در حاشیه روستاها برای استفاده سایر حیوانات وحشی قرار دهند.

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری در این شرایط مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

تالاب «کانی‌برازان» با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود؛ به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد آن این تالاب در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

طبق اعلام اداره هواشناسی مهاباد در چند روز گذشته حداقل دمای هوای این شهرستان به منفی ۱۴ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد بارش برف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد بارش برف سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر به تالاب کجی نمکزار نهبندان جانی دوباره داد و با ۸۰ درصد آبگیری زنده شد.  

تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، از سوی حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

این تالاب در فصل زمستان و پاییز همه ساله پذیرای صد‌ها قطعه پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی و همچنین میزبان برخی پرندگان خشکزی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم