Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@00:02:06 GMT

ابتلای 200 نفر به بیماری سالک در یک روستای سمنان

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۸۸۸۸

ابتلای 200 نفر به بیماری سالک در یک روستای سمنان

حسین سلمانی رئیس شورای اسلامی روستای حسن آباد از توابع دامغان (استان سمنان) در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: سالک بیماری جدیدی نیست که اخیرا شایع شده باشد اما با توجه به آمار و ارقام و پیشرفت در زمینه بهداشت و درمان شیوع مجدد آن دور از انتظار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  وی ضمن بیان اینکه بیماری سالک از حدود 20 سال قبل در روستای حسن آباد وجود داشته، افزود: مردم این روستا و روستاهای مجاور هزینه های روحی و جسمی زیادی را پرداخت کردند و عوارض ناخوشایندی هم برای مبتلایان در بر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلمانی افزود : در دوره اول و دوم شورای اسلامی با توجه به اینکه دهیاری نداشتیم با پرداخت خودیاری توسط اهالی زباله‌ها دفن می شد زیرا از آن زمان پیش بینی چنین روزهایی را می‌کردیم.

 رئیس شورای روستای حسن آباد دامغان: کمبود امکانات بهداشتی شهرستان دامغان سبب شد شماری از مبتلایان به بیماری سالک برای مداوا به شاهرود و یا به بیمارستان‌های سمنان مراجعه کنند

رئیس شورای اسلامی روستای حسن آباد ضمن گلایه از عدم حضور بعضی مبتلایان به زخم سالک در این روستا برای مداوای زخم‌شان به مراکز درمانی تصریح کرد: امسال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی حین بازدید از چند روستا به صورت اتفاقی متوجه این مبتلایان شدند.

سلمانی گفت: طبق آماری که متولیان بهداشت و درمان دامغان اعلام کردند شمار مبتلایان 13 نفر بود،اما تنها در یک مدرسه که نزدیک خانه بهداشت روستا قرار دارد آمار واقعی بیشتر از ا ین تعداد بود.

وی اظهار داشت: طبق آمار ما حدود 200 نفر و شاید هم بیشتر در این روستا مبتلا به زحم سالک هستند و بنا به گفته مسئولان بهداشت و درمان دامغان آمار ده به یک است.

سلمانی با توجه به اینکه اکثرا افراد مبتلا به سالک خود درمانی می‌کنند گفت: کمبود امکانات بهداشتی شهرستان دامغان سبب شده که شماری از مبتلایان به بیماری سالک برای مداوا به شاهرود و یا به بیمارستان‌های سمنان مراجعه کنند.

وی اطلاع رسانی ناقص از سوی مسئولان بهداشت و درمان دامغان مبنی بر وجود عوارض تزریق آمپول سالک را مشکلی در خود درمانی اهالی دانست و اضافه کرد: همین مورد موجب عدم استقبال مبتلایان جهت مداوا است.

رئیس شورای شهر روستای حسن آباد دامغان با تاکید بر اینکه این روستا 1200 نفر جمعیت دارد بیان کرد: از آنجا که شغل بیشتر اهالی کشاورزی و دامداری بوده و بسیاری از آنها نیز عمدتا ساکن تهران هستند و برخی از مواقع سال مانند نوروز، تابستان و یا تعطیلات دیگر، به روستا می آیند به احکام قضایی نیاز داریم تا بتوانیم به صورت یکنواخت کل روستا را لانه کوبی کنیم.

وی به حرکت روزانه یک کیلومتری پشه سالک به روستای حسن آباد اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تا زمانی که روستاهای مجاور در زمینه لانه کوبی و طعمه گذاری همکاری نکنند سالک ریشه کن نمی‌شود و تحقق این امر عزم همگانی را می طلبد.

سلمانی گفت: بخشدار منطقه ما که زیر مجموعه بخش امیر آباد است نه تنها هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده بلکه اهالی روستا امیدی نیز به بخشدار نداشته و ندارند هر چند بخشدار می‌توانست با وفاق و همدلی که بین دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای مجاور ایجاد کند بیماری سالک را ریشه کن کند.

سلمانی : بخشدار منطقه ما که زیر مجموعه بخش امیر آباد است نه تنها هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده بلکه اهالی روستا امیدی نیز به بخشدار نداشته و ندارند

بهراد پورمحمدی رئیس شبکه بهداشت و درمان دامغان هم نیز از اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری سالک در ۱۲۰ روستای دارای سکنه دامغان به ایلنا خبر داد و افزود: طرح مبارزه با بیماری سالک در مناطق مختلف این شهرستان از اردیبهشت تا پایان شهریور طی چهار مرحله با توزیع یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم طعمه آلوده به سم برای جوندگان طبق سال‌های گذشته اجرا شد.

وی بیان کرد: طرح مبارزه با جوندگان از اواخر فروردین و به مدت ۱۴ روز، تا شعاع ۵۰۰ متری حاشیه شهر و اطراف روستاهای هدف با نظارت مستقیم کارشناسان، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، انجام و از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن و آبگیری برای کشتن موش ها نیز صورت گرفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان تصریح کرد: بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است که در این راستا باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌های لازم جهت مبارزه با پشه‌های خاکی به عنوان ناقل بیماری انجام شده است می‌افزاید: در بحث پیشگیری بیماری سالک آموزش در خانه‌های بهداشت روستا‌ها انجام شد که در کنار آن می‌توان با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و نشریات محلی، فرهنگ پیشگیری از این بیماری را در جامعه نهادینه کرد.

 

لینک کوتاه: asriran.com/002z0H

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سالک روستا بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۸۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد

به گزارش خبرآنلاین، رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۷ مورد تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است، گفت: در سال جاری نیز تاکنون ۶ مورد بیمار در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که متاسفانه یک نفر از این مبتلایان فوت شده است.

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دام‌ها گسترش می‌یابد، اما در دام‌ها علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام می‌ماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار می‌شود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر می‌شود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود. بنابراین یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است.اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آن‌ها آلوده شده اند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898539

دیگر خبرها

  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • ۲ بند خاکی در زیرکوه شکست/ ادامه امدادرسانی از سوی امدادگران
  • بند خاکی روستای سالک‌آباد شکسته شد / امدادرسانی ۱۶ تیم هلال
  • بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی ۱۶ تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • ترافیک سنگین در محور دامغان - سمنان
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد