Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیای امروزی همه چیز حول محور ارتباطات می‌گذرد، افراد از تمامی نقاط دنیا همواره با یکدیگر در حال تبادل اطلاعات هستند و این کره خاکی دیگر به یک دهکده کوچک تبدیل شده است. یکی از بزرگ‌ترین ابزار‌ها برای ایجاد ارتباط با سراسر دنیا برنامه‌های پیام‌رسان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیام‌رسان‌ها برنامه‌هایی هستند که به کاربر قابلیت ارسال و دریافت پیام‌های مختلف از قبیل متن، تصویر، پیام‌های صوتی و انواع پوشه‌ها را می‌دهد. برنامه‌های پیام‌رسان پر استفاده‌ترین برنامه‌های گوشی‌های هوشمند هستند که بیش از سه میلیارد کاربر را به خود اختصاص داده‌اند. از معروف‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به واتس‌اپ، تلگرام، وایبر و لاین اشاره کرد. ما امروز به مقایسه این برنامه‌ها با پیام‌رسان‌های ایرانی پرداخته‌ایم تا متوجه شویم سازندگان ایرانی در چه مواردی ضعف و در چه مواردی، نسبت به رقبای خارجی خود، قدرت بیشتری دارند.

آی گپ

یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی آی‌گپ است که مانند هر پیام‌رسان پیشرفته دیگری به کاربران خود امکان ارسال پیام‌های شامل متن، عکس، ویدیو، فایل صوتی و پوشه‌های مختلف را می‌دهد. اولین انتشار این برنامه به آبان ماه سال ۹۴ بازمی‌گردد. برنامه آی‌گپ یکی از اولین پیام‌رسان‌های ایرانی است که قابلیت تماس صوتی و تصویری را در اختیار کاربران خود قرار داد.

مزایا

این برنامه در کنار " گپ " از معدود برنامه‌های ایرانی هستند که از قابلیت تماس صوتی و تصویری برخوردارند. این برنامه همچنین از قابلیت‌هایی مانند کیف پول، سیستم هواشناسی پیشرفته، مشاورین تغذیه و ربات‌های دیگر نیز برخوردار است. گفتنی است که سیستم دسته بندی موضوعات مختلف در این برنامه به خوبی رعایت شده و دسترسی افراد بسیار گسترده و آسان است. اما یکی از مهم‌ترین مزایای این برنامه استاندارد رمزگذاری پیشرفته آن است که برای رمزگذاری متقارن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این قابلیت به کاربر این اجازه را می‌دهد تا با ساخت کد تصادفی و ارسال آن به سرور اصلی امنیت پیام‌های خود را بالا ببرد چرا که پس از این عمل تمامی پیام‌های رد و بدل شده با کد مشخص شده محافظت می‌شوند.

معایب

یکی از واضح‌ترین ایرادات وارده به این برنامه تشابه اسمی با برنامه گپ است که ابتدا در سال ۹۳ ساخته شد. همچنین می‌توان گفت جلو ظاهری رابط کاربری آنقدر‌ها که باید مورد توجه قرار نگرفته است، این مسئله در قسمت ارسال پیام و در قالب گنجایش متن قابل لمس‌تر است. البته باید یاد‌آوری کرد که طراحی قسمت آیلند از سبک راضی کننده و زیبایی برخوردار است و بیشتر ایراد به قسمت‌های ارسال پیام مربوط می‌شود.

وایبر

وایبر از اولین برنامه‌های پیام‌رسانی است که به دنیا معرفی شد. این برنامه در تاریخ ۲ دسامبر سال ۲۰۱۰ توسط چهار همکار اسرائیلی آغاز به کار رسمی کرد. گفتنی است که برنامه وایبر در سال ۲۰۱۴ توسط یک شرکت ژاپنی خریداری شد.

مزایا

این برنامه شامل ابتدایی‌ترین امکانات هر پیام‌رسان می‌شود. از قابلیت‌های این برنامه می‌توان به امکان ایجاد تماس صوتی و تصویری، ارسال استیکر و اموجی اشاره کرد. گفتنی است که برخی از استیکر‌های این برنامه پولی هستند.

معایب

سادگی و عدم پیشرفت راضی کننده در طی سال‌های گذشته و نیاز به پرداخت هزینه برای برخی از استیکر‌ها از مشکلات کوچک، اما قابل توجه این برنامه هستند.

سروش

این برنامه ابتدا در بهمن سال ۹۴ به طور آزمایشی یک نسخه در بازار عرضه کرد. پس از گذشت تقریبا یک سال سازندگان تصمیم گرفتند تا ازین برنامه به طور رسمی رونمایی کنند. گفتنی است که این برنامه با حمایت صدا و سیما شروع به کار کرد، اما در سال ۹۷ تصمیم گرفت تا فعالیت خود را به صورت مستقل ادامه دهد.

مزایا

اپلیکیشن سروش در کنار قابلیت‌های کلیدی مانند تماس تصویری، استفاده از ربات‌ها، اینترنت یک سوم و ویترین از ویژگی پخش زنده نیز برخوردار است که تقریبا می‌توان گفت در هیچ پیام‌رسان دیگری دیده نشده است. این قابلیت خلاقانه به کاربران اجازه می‌دهد تا در زمان‌های مختلف به رادیو و تلویزیون ملی دسترسی داشته باشند. گفتنی است که امکان استفاده از بازی‌های مختلف لذت را برای کاربراین افزایش می‌دهد.

معایب

این برنامه نیز همانند ایتا از رابط کاربری مشابه‌ای با تلگرام برخوردار است.افت سرعت نیز از ایراداتی است که کاربران بیشترین شکایت را از آن داشته‌اند.

لاین

لاین یکی دیگر از پیام‌رسان‌ها است که در بین کاربران ایرانی مورد توجه قرار گرفت. این برنامه در سال ۲۰۱۲ در ژاپن راه‌اندازی شد و پس از دو سال به بزرگ‌ترین پیام‌رسان ژاپن تبدیل شد. این برنامه بر روی سیستم عامل‌های مک، ویندوز، اندروید و iOS قابل اجراست.

مزایا

قابلیت سفارش تاکسی، پرداخت‌های مالی، سفارش غذا، دسترسی به اخبار و برنامه تلویزیونی در برخی کشور‌ها از امکانات این برنامه است.

معایب

از معایب اصلی این برنامه تاخیر در اجرای برخی از جلوه‌های تصویری و استیکر‌ها است. البته باید به این امر نیز اشاره کرد که قابلیت‌های اصلی این برنامه تقریبا در تمامی کشور‌ها غیرقابل استفاده است. گفتنی است که این برنامه از قابلیت اجرا بر روی صفحات وب پشتیبانی نمی‌کند و همچنین از فضای ابری برخوردار نیست.

ایتا

برنامه ایتا از برنامه‌های نوپای ایرانی است که در سال ۹۶ توسط شرکت اندیشه یاوران تمدن منتشر شد. این برنامه نه تنها بر پایه فضای ابری ساخته شده است بلکه به کاربران این امکان را می‌دهد تا در یک لحضه بتوانند از چند دستگاه به صورت همزمان استفاده کنند. در صفحه اصلی این سایت نوشته شده است: " پیام‌رسان ایتا با هدف برآوردن کلیه نیاز‌های کاربران ایرانی در یک برنامه پیام‌رسان طراحی شده است".

مزایا

واضح‌ترین مزیت ایتا استفاده از فضای ابری و ذخیره سازی پیام‌ها در کنار قابلیت مولتی پلتفرم است. اما نکته جالب‌تر آن است که این برنامه به کاربران خود وعده کاهش ۶۶% از حجم اینترنت را می‌دهد. به گفته صفحه رسمی این برنامه تنها یک سوم حجم اینترنت در زمان استفاده از ایتا محاسبه می‌شود. گفتنی است که این برنامه، در کنار ربات‌ها کارآمد، API مختلفی در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

معایب

عدم خلاقیت در طراحی رابط کاربری و شباهت ظاهری به تلگرام از ایرادات این برنامه است که البته به گفته سازندگان هدف از این عمل ایجاد ارتباط ساده‌تر و زودتر با کاربران بوده است. همچنین لازم به ذکر است که سرعت ارسال کد ورودی برنامه گاهی اوقات کم می‌شود.

واتس‌اپ

واتس‌اپ یه برنامه پیام‌رسان فوری است که توسط شرکت سهامی واتس‌اپ ساخته شده است. این برنامه در حال حاضر از زیر مجموعه‌های فیسبوک است. واتس‌اپ در ژانویه سال ۲۰۱۴ برای تمامی سیستم عامل‌ها منتشر شد. این در حالی است که برنامه واتس‌اپ از سال ۲۰۰۹ در برخی کشور‌ها در دسترس قرار داشت. گفتنی است که این برنامه فعالیت خود را در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ بر روی گوشی‌های ویندوز پایان داد.

مزایا

سرعت بالا در ارسال و دریافت پیام‌ها از نکات مورد توجه کاربران در این برنامه بوده است. رابط کاربری ساده، اما دل‌نشین برنامه واتس‌اپ امکان استفاده را برای تمامی کاربران آسان ساخته است و افراد در تمامی سنین توانایی درک محیط ساده این برنامه را دارند.

معایب

از واضع‌ترین معایب واتس‌اپ عدم پشتیبانیی از فضای ابری است و این امر باعث می‌شود برنامه واتس‌اپ هر چند وقت یک بار نیاز به ایجاد پشتیبانی داشته باشد که گا‌ها مدت زیادی را به خود اختصاص می‌دهد همچنین با وجود سابقه بد فیسبوک در فروش اطلاعات کاربران این امر احساس امنیت را از کاربران سلب می‌کند. گفتی است که سادگی زیاد این برنامه در طولانی مدت باعث دل‌زدگی و خستگی کاربر می‌شود چرا که عدم امکان استفاده از قابلیت‌های متفاوت فرد را از لحاظ ذهنی در یک فضای سوت و کور قرار می‌دهد. عدم امکان استفاده از نسخه نصب شده بر روی رایانه‌های شخصی بدون فعال بودن نسخه گوشی برنامه از مسائلی است که در زمان‌های ضروری استفاده از واتس‌اپ می‌تواند واقعا ازار دهنده باشد.

گپ

از اوایل سال ۹۳ شرکت فناوری اطلاعات توسعه سامان پلتفرم پیام‌رسان خود را بر پایه پروتکل AMQP آغاز کرد که در نیمه دوم سال ۹۳ توانست برنامه گپ را رسما عرضه کنند. این پیام‌رسان برای سیستم عامل‌های اندروید، iOS، ویندوز، مک و صفحات وب قابل اجرا است. یکی از نکات قابل توجه این برنامه وجود حساب کاربری رسمی رئیس جمهور وقت ایران است.

مزایا

این برنامه فضای بخصوصی به نام دنیای گپ دارد که مانند ویترین و آیلند عمل می‌کند. وجود این قابلیت در برنامه گپ امکان دسترسی به بخش‌های مختلف را به شدت آسان می‌سازد. امکان برقراری تماس تلفنی و تصویری از دیگر قابلیت‌های این برنامه است که در کنار امکانات دیگر مانند درخواست و ارسال پول، امکان خرید شارژ، پرداخت قبوض و تعیین رمز عبور به تکامل برنامه کمک بسیاری می‌کند. لازم به ذکر است که این برنامه در کنار برنامه بله از اپلیکیشن‌های ایرانی هستند که از رابط کاربری مناسبی برخوردارند و تلاش داشته‌اند که خلاقیت را در تولید محتوای خود حفظ کنند.

معایب

رایج‌ترین مشکل در بین تمامی برنامه‌های ایرانی افت سرعت لحضه‌ای آن‌هاست. می‌توان دلیل این امر را نو پا بودن برنامه‌های ایرانی دانست، اما متاسفانه این مسئله یکی از مهم‌ترین مسائلی است که یک کاربر به آن توجه دارد. در ادامه به نظر می‌آید برنامه گپ گا‌ها توانایی پاسخگویی به حجم بالای کاربران را ندارد و این مسئله باعث می‌شود برنامه غیر فعال شود. اگر این مشکلات در پیام‌رسان ایرانی گپ حل شوند می‌توان گفت که برنامه بله و گپ از بی نقض‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان هستند که پتانسیل رقابت با اپلیکیشن‌های خارجی را دارند.

تلگرام

تلگرام یک برنامه پیام‌رسان است که بر پایه فضای ابری ساخته شده است. این برنامه بر روی سیستم عامل‌های اندروید، iOS، ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است. تلگرام یک برنامه با متن باز است که البته اخیرا متن کد‌های نوشته شده در نسخه‌های جدید دیگر به سرعت در فضای مجازی در دسترس قرار نمی‌گیرد. اپلیکیشن تلگرام ابتدا در سال ۲۰۱۳ با صورت رسمی به دنیا معرفی شد.

مزایا

وجود انواع ربات‌ها، کانال‌ها و برچسب‌های مختلف از قابلیت‌های محبوب این برنامه است. امکان برقراری تماس صوتی و ذخیره سازی پیام‌ها در فضای ابری از دیگر امکانات مهم این برنامه هستند. تلگرام همچنین دست کاربران خود را برای شخصی سازی محیط رابط کاربری باز گذاشته است و این یکی از دلایل ایجاد احساس راحتی با مخاطبینش بوده است.

معایب

ساده‌ترین ایراد این برنامه عدم وجود قابلیت تماس تصویری است که در برنامه‌های پیام‌رسان بیشتر از تماس صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان حذف کردن پیام دیگران در قسمت پیام شخصی از دیگر ایرادات این برنامه است که با انتقادات زیادی روبرو شده است. از آنجا که محتویات رد و بدل شده در این دوران به اندازه یک مدرک می‌توانند مفید باشند، چنین قابلیتی واقعا حریم شخصی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این برنامه همچنین در سال ۲۰۱۵ تحت سوءاستفاده داعش قرار گرفت و باعث شد این گروه تروریستی عضو کانال‌های تلگرامی‌اش را تا ۹۰۰۰ نفر افزایش دهد. علت این سوءاستفاده آن بود که تلگرام در ابتدا از حذف کردن محتوای برنامه‌های داعش خودداری کرده بود.

بله

برنامه بله در شهریور سال ۹۵ با حمایت بانک ملی ایران را اندازی شد. در نتیجه همایت بانک این برنامه خود را با شعار پیام‌رسان با امکانات مالی وارد بازار کرد. می‌توان گفت برنامه بله یکی از کامل‌ترین پیام‌رسان‌های ایرانی است و تقریبا از تمامی امکانات موجود در انواع پیام‌رسان‌های جهان بهره می‌برد. امکاناتی همانند ارسال متن، تصاویر و انواع پوشه‌ها با سرعت بالا از پیش و پا افتاده‌ترین قابلیت‌های این برنامه هستند.

مزایا

بیشتر مزایای این برنامه به مسائل بانکی مربوط می‌شود. قابلیت‌هایی مانند کیف پول، درخواست پول، تسهیلات مسکن، خرید بسته‌های اینترنتی و چندین قابلیت دیگر در بخش بانک من برنامه را به یک اپلیکیشن بانکی کامل تبدیل کرده است. قابلیت‌هایی مانند مولتی‌پلتفرم و مکان نما از دیگر نکات مثبت این برنامه هستند. همچنین امکاناتی از قبیل مخفی کردن آخرین بازدید، قطع اتصالات متفرقه به حساب و قابلیت رمزگذاری بر روی دسترسی‌ها امنیت برنامه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

معایب

افت سرعت و قطعی برنامه در برخی مواقع موجب می‌شود شخص لذت ارسال پیام با سرعت بالا تا لحضاتی پیش را به کلی فراموش کند. همچنین عدم وجود امکان تماس صوتی و تصویری از قدرت برنامه کم می‌کند.

سخن پایانی

اگر از روز‌های آغازین شهرت پیام‌رسان‌ها، از این برنامه‌ها استفاده می‌کردید حتما به یاد دارید که اکثر ابربرنامه‌های امروز در سال‌های آغازین از کیفیت کنونی خود برخوردار نبوده‌اند. علت پیشرفت هر برنامه همواره تقاضای بیشتر در کنار آزمون و خطا‌های مختلف بوده است. همچنین گفتنی است که در دسترس بودن فناوری روز و سرور‌های مناسب از شرایط مهم در ساخت و پرورش یک سیستم پیام‌رسانی خوب است. در نتیجه ایرادات مشاهده شده در اکثر برنامه‌های ایرانی، که عموما به کندی سرعت خلاصه می‌شوند، امری طبیعی در سال‌های اول هر برنامه است. واضح است که در صورت اعلام حمایت‌های بیشتر از سوی مردم و نهاد‌های مختلف برنامه نویسان و سازندگان اپلیکیشن‌های ایرانی انگیزه بیشتری برای توسعه و بهبود برنامه‌های خود خواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیام رسان های ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام + عکس

اینستاگرام چند قابلیت تعاملی جدید برای استوری معرفی کرده است که روش‌های اشتراک‌گذاری موسیقی، عکس و ویدیو را متحول می‌کنند.

جذاب‌ترین قابلیت جدید، Reveal نام دارد. با استفاده از این قابلیت، محتوای استوری تار می‌شود و حالتی رازآلود پیدا می‌کند و مخاطبان تنها با ارسال پیام خصوصی (DM) به شخصی که استوری را منتشر کرده است می‌توانند آن را ببینند.

آدام موسری، رئیس اینستاگرام، می‌گوید: «پیام‌های خصوصی بخش مهمی از این پلتفرم هستند و استوری و همین پیام‌ها عامل اصلی رشد اینستاگرام بوده‌اند. قابلیت Reveal گام بعدی در این مسیر است و بدون شک سازندگان محتوا از آن به‌عنوان ابزاری برای افزایش تعامل با استوری‌هایشان استفاده خواهند کرد.»

قابلیت دیگر، Frames نام دارد که یک افکت پولاروید روی تصاویر اعمال می‌کند. بدین ترتیب وقتی کاربران گوشی خود را تکان می‌دهند، عکس ظاهر می‌شود.

اینستاگرام قابلیت قالب‌بندی مبتنی‌بر موسیقی اضافه کرده که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از الگو‌ها و تیتر‌هایی نظیر «آهنگ مورد علاقه از آلبوم X» یا «اگر تا آخر عمر فقط می‌توانستی یک آهنگ گوش کنی، چه آهنگی انتخاب می‌کردی؟»، آهنگ‌ها را در استوری‌های خود به اشتراک بگذارند. این قابلیت بر پایه‌ی قالب‌های استوری مبتنی‌بر عکس ساخته شده است.

منبع: زومیت

tags # اینستاگرام سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی
  • کیش دستوری به پیامک بانکی
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان (فیلم)
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • قابلیت‌های جدید و جذاب استوری اینستاگرام
  • جدیدترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام + عکس
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد