Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

رسوب ۵ میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی عراق

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گویی اظهار داشت: اتفاق های اخیر در عراق و درگیری این کشور با اعتراض ها، تحصنها و آشوب‌ها باعث شده تا فضای عراق ناامن شود و تجارت کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه در تجارت با دولت مرکزی عراق، ‌کاهش مبادلات ثبت شده،‌ افزود: اکنون در صادرات به اقلیم کردستان عراق، آرامش حکمفرما بوده و بازسازی‌هایی که شروع شد، کاهش صادرات را جبران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حسینی تاکید کرد: آمار صادرات ۱۰ ماهه نیز نشان می‌دهد هشت میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام شده است. بخش خصوصی می‌تواند پول صادرات فرآورده‌ها به عراق را به کشور وارد کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ‌اما شرایط برای انتقال پول صادرات برق و گاز متفاوت است. دو قرارداد دولت ایران با دولت عراق در زمینه صادرات گاز و برق وجود دارد و برای پرداخت پول برق و گاز صادراتی، ‌ایران و عراق شیوه ای طراحی کرده‌اند که پرداخت پول نیز در آن انجام می‌شود. حسینی تاکید کرد: دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه ای برای انتقال آن پول به کشور وجود ندارد و براین اساس چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است. /ایرنا

سومین مرحله یارانه معیشتی واریز شد

شب گذشته سومین مرحله حمایت معیشتی به حساب ۱۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۹۶ خانوار واریز شد. از این مرحله تعداد ۷۵۷ هزار و ۳۲۴ خانوار دیگر به تعداد مشمولین اضافه شده اند که حمایت معیشتی مرحله اول، دوم و سوم را همزمان دریافت کردند. این مرحله از حمایت معیشتی به دلیل تعطیلی‌های پیش رو، دو روز زودتر به حساب سرپرستان واریز شده است. لازم به ذکر است در این مرحله نیز مانند سایر دفعات برای خانوار‌های تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداختی صورت گرفته است.

برزیل در تولید نفت خود رکورد زد

طبق گزارش جدید رویترز برزیل در سال گذشته بیش از ۱ میلیارد بشکه نفت تولید کرده است. این اولین باری است که تولید سالانه نفت برزیل از مرز یک میلیارد بشکه عبور می‌کند. ناظر صنعت نفت برزیل، ای‌ان‌پی، اعلام کرد که میانگین تولید نفت روزانه این کشور به ۳.۱۰۶ میلیون بشکه در روز رسید که این نشان دهنده جهشی ۷.۷۸ درصدی نسبت به سال گذشته است. بیش از نیمی از تولید نفت برزیل در سال ۲۰۱۹ از حوزه نفتی عمیق دریایی این کشور به دست آمده است. میزان مشارکت این حوزه در تولید نفت خام امسال برزیل ۶۳۳.۹۸ میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به سال قبل ۲۱.۵۶ درصد بهبود یافته است. طبق اعلام ای‌ان‌پی، تولید نفت برزیل اولین بار در نوامبر ۲۰۱۹ به مرز ۳ میلیون بشکه در روز رسید و کل تولید نفت و گاز این کشور هم به ۳.۹۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. افزایش قدرتمند تولید نفت خام به واسطه افزایش مداوم تولید از ۸ ایستگاه شناور جدید تولید، ذخیره و بارگیری نفت، بوده است. تنها این ۸ ایستگاه شناور در بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت خام برزیل افزودند.

ظرفیت‌های بازارسرمایه، تکیه گاه محیط کسب و کار

محمد شریعتمداری در خصوص نقش بورس و بازار بدهی کشور در تامین مالی کسب و کارها گفت: یکی از مهمترین روش‌های تامین مالی از طریق بازار ثانویه است. وزیر رفاه، کار و تعاون ضمن ابراز ناخرسندی از اتکای تامین مالی از طریق نظام بانکی خاطرنشان کرد: تلاش‌ها بر این است که با تغییر جهت تامین مالی از بانک به بازار سرمایه، توسعه فعالیت های تولیدی محقق شود. وی تصریح کرد: تامین مالی خرد تضمین شده از طریق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها در کشور یکی از این نمونه هاست که در آن قدم برداشته ایم؛ چنانچه مقررات کشور اجازه دهد «توکنایز کردن» فعالیت های اقتصادی در حوزه تامین مالی، روش نوین دیگری است که در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. /بازار سرمایه (سنا)

تولید بیش از ۵۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۵۲۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان از آغاز امسال تا پایان آذرماه و افت ۲۵.۷ درصدی آن نسبت به مدت مشابه است. برپایه آمارهای یاد شده، در این مدت تولید وانت با رشد ۱۶.۵ درصدی همراه شد و به ۴۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید. همچنین در ۹ ماهه امسال، هزار و ۴۵۶ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۵۲.۲ درصدی داشته است. علاوه براین تولید کامیون، کامیونت و کشنده با افت ۶۳ درصدی به سه هزار و ۱۹۶ دستگاه رسید. تا پایان آذرماه، ۲۹۴ دستگاه کمباین در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۵۰.۹ درصدی داشته است. اما تولید تراکتور رشد ۱۵.۷ درصدی ثبت کرد و به ۱۳ هزار و ۷۹۵ دستگاه رسید.

چین تا ۲۰۳۰ اقتصاد اول دنیا می‌شود

مرکز تحقیقات اقتصادی ژاپن اعلام کرد تا سال ۲۰۶۰ اقتصادهای در حال ظهور چین و هند بیش از ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهند داد. این اتاق فکر که پایگاه آن در توکیو ژاپن است اعلام کرد که سهم چین از اقتصاد جهانی ۲۰ درصد خواهد شد و سهم هند به حدود ۱۶ درصد خواهد رسید. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میزان سهم این دو کشور از اقتصاد جهانی به ترتیب ۱۷ و ۴ درصد شده بود. پیش‌بینی شده است که چین جایگاه خود به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان را تا سال ۲۰۳۰ که از آمریکا جلو زده و به اقتصاد اول جهان تبدیل می‌شود، حفظ کند. پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۶۰ آمریکا دوباره اقتصاد اول جهان شده و چین و هند در رتبه‌های بعدی قرار بگیرند. سهم آمریکا و اروپا از اقتصاد جهانی که در سال ۲۰۱۹ روی هم رفته بیش از ۵۰ درصد بود، در سال ۲۰۶۰ به کمتر از ۳۸ درصد سقوط خواهد کرد.

تحریم هوآوی در اروپا؟

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری گزارش داد اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد ندارد به درخواست آمریکا حضور هوآوی در توسعه شبکه مخابراتی نسل پنجم این قاره را ممنوع کند. مقامات اروپایی البته گفته‌اند قوانین سختی رابرای حضور هوآوی در توسعه  شبکه 5G در سطح این قاره اعمال خواهند کرد.

تحریم‌های آمریکا خط‌ لوله «نورداستریم۲» را متوقف می‌کند

جان هربست، مدیر مرکز اوراسیای انجمن آتلانتیک، که قبلاً به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین خدمت کرده است، هشدار داد که تحریم‌های اخیر آمریکا که شرکت‌های اروپایی شرکت‌کننده در پروژه نورد استریم ۲ را هدف قرار داده، آخرین اقدام آمریکا بر ضد این پروژه نیست. خبرگزاری روسی لنتا با اشاره به رسانه‌های اوکراینی گزارش داده است که سفیر سابق آمریکا مدعی می‌شود این تحریم‌ها می‌تواند سال‌های سال پروژه خط‌لوله صادرات گاز روسیه به اروپا را متوقف کند، اما موانع دیگری هم می‌تواند بر سر راه این پروژه ظاهر شود. این دیپلمات سابق قبلاً پیش‌بینی کرده بود که پروژه نورد استریم ۲ به مدت ۲ سال متوقف خواهد شد که این زمان برای آمریکا و سایر تأمین‌کنندگان برای ورود به بازار گاز اروپا کافی خواهد بود. تحریم‌های جدید آمریکا علیه این پروژه باعث شد تا شرکت سوئیسی آلسیز، که در لوله‌گذاری دریایی نورداستریم ۲ فعال بود، از پروژه خارج شود.

دو محصول خرما و کشمش در راه بورس

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالا با بیان اینکه هر کالایی که می خواهد در بورس کالا عرضه شود باید چند خصوصیت داشته باشد، توضیح داد: نخست آنکه کالای مذکور باید در خارج از بازار نقد قوی داشته باشد؛ یعنی بازاری داشته باشد با تعداد فعالان زیاد که قیمت هایش هر روز به عموم مردم اعلام می‌شود. ضمن اینکه کالا باید قابل استاندارد شدن هم باشد. کالایی که تا کنون در بورس کالا عرضه شده اند عموما این ویژگی‌ها را داشته اند، زیرا اگر نداشته باشند نمی‌توانند در تابلوی اصلی بورس پذیرش شوند، زیرا مبنای ما این است که یک کالای استاندارد را در بورس عرضه کنیم تا خریدار و فروشنده بدانند کالا را با چه ویژگی‌هایی مورد معامله قرار می‌دهند و اگر این ویژگی‌ها در کالا نباشد خریدار می تواند بعدا ادعای حقوقی مطرح کند؛ بنابراین کالاهایی که همگن نیستند خصوصیت عرضه در بورس کالا را ندارند. سلطانی‌نژاد در ادامه گفتگو با ایسنا؛ با بیان اینکه زیره، زعفران و پسته در بورس کالا عرضه می‌شوند، اظهار کرد: دنبال آن هستیم که خرما، کشمش و محصولات دیگر را هم در بورس کالا عرضه کنیم و احتمالا عرضه سه محصول ذکر شده  تا پایان سال انجام و معاملات اغاز می شود.

پیش از این شاپور محمدی-رییس سازمان بورس و اوراق بهادار- اعلام کرده بود تلاش می‌شود خرما و کشمش در بورس کالا عرضه شوند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه امیر تتلو کوبی برایانت طرح گام کروناویروس علی دیواندری محمدرضا شجریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر چین کشمش بورس تحریم خودروی سواری ایام فاطمیه امیر تتلو کوبی برایانت طرح گام کروناویروس علی دیواندری محمدرضا شجریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۳۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه بیش از ۲۴ محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان از عرضه بیش از ۲۴ محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بازار بورس و سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد یورویی در گام دوم فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان خبر داد و گفت: با تأمین منابع مالی این پروژه، تا ۲ ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حکیم قیم امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در حاشیه نخستین روز برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی با خبرنگاران بیان کرد: به‌منظور اجرای تأکیدهای مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی، موتور پیشران ما جوانان متخصص و توانمند پالایشگاه بودند.

وی افزود: پس از مهار شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با ناترازی بنزین روبه‌رو شدیم و در پالایشگاه نفت آبادان تصمیم گرفتیم ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تأکید کرد: در پالایشگاه نفت آبادان با انواع نفت خام و واحدهای پرشمار پیچیده پالایشی و نیروهای متخصص توانستیم پیش از بهره‌برداری از فاز ۲، بیشترین مقدار افزایش تولید بنزین را داشته باشیم و از وزیر نفت نیز لوح سپاس گرفتیم.

قیم افزود: حجم ظرفیت پالایشگاه امروز ۵۲۰ هزار بشکه است، درحالی‌که ساخت یک پالایشگاه جدید ۱۲۰ هزار بشکه‌ای به چندین میلارد دلار سرمایه‌گذاری و چندین سال زمان نیاز دارد.

پالایشگاه آبادان ناترازی گازوئیل کشور را رفع می‌کند

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پارسال استفاده از نفت‌گاز را در نیروگاه‌ها جایگزین استفاده از مازوت کردیم، ۲ میلیارد لیتر از این ۳ میلیارد لیتر نفت‌گاز را پالایشگاه آبادان مازاد بر نیاز خود تولید کرد که نقشی بسزا در رفع ناترازی داشته و از خروج چند میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان گفت: تولید بنزین در سال ۱۴۰۰، ۸.۸ میلیون لیتر در روز بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیون لیتر در روز و در سال ۱۴۰۲ به حداقل ۱۵ میلیون لیتر در روز رسید که با تولید میلیاردها لیتر بنزین، ناترازی بنزین به حداقل رسید.

سیرصعودی سوددهی پالایشگاه آبادان

قیم تأکید کرد: استفاده حداکثری از امکانات و افزایش ظرفیت تولید سبب شد که سود پالایشگاه نیز به مرور افزایش یابد، این در حالی بود که در سال ۱۳۹۸ معادل ۹۴۰ میلیون دلار زیان را شاهد بودیم و در سال ۱۳۹۹ نیز فقط ۱۶ میلیون دلار سوددهی داشتیم. در سال ۱۴۰۰، به سود ۴۲۵ میلیون دلاری (معادل ۱۰.۵ همت) و در سال ۱۴۰۲ نیز به سود ۱۲ همت دست یافتیم که البته این مقدار حداقل سود در سال ۱۴۰۲ بوده است.

وی با اشاره به جذب و پرورش نیروهای مستعد با استفاده از روش‌های نو، که به‌عنوان الگوی کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: توانستیم بهترین نیروهای متخصص را جذب این واحد پالایشی کنیم.

افزایش تنوع محصولات پالایشی

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: افزایش تنوع محصولات پالایشی و افزایش امکان تولید محصولات پالایشی از دیگر دستاوردهای ما بود. در سال ۱۴۰۰ کل محصولات عرضه‌شده ما در بورس ۱۱ عدد بود، اما امروز بیش از ۲۴ محصول را در بورس عرضه می‌کنیم. در سال ۱۴۰۲ نیز مقام نخست در بورس کالا و انرژی را به خود اختصاص دادیم، درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ جایگاهی در بازار بورس نداشتیم.

قیم گفت: در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مقام نخست قراردادهای بار نخست را در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مقام شایانی را نیز در وزارت نفت به دست آوردیم.

اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی

وی تأکید کرد: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان را به زمینه مسئولیت‌ اجتماعی اختصاص دادیم که سبب رضایتمندی مردم منطقه شده است. در زمینه جذب نیروی انسانی هم پارسال مقام نخست استان خوزستان را به دست آوردیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: نوسازی معابر، پروژه‌های وسیع عمرانی در سطح شهر و تأمین بیش از ۶۰ باب مدرسه در شهر آبادان از آن جمله بوده است.

انتخاب پالایشگاه آبادان به عنوان قطب صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای همسایه

قیم گفت: در زمینه صدور خدمات فنی - مهندسی و صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه نیز نقش مهمی در کشور داشتیم که پیگیری بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های سوریه و عراق از آن جمله بوده است. خوشبختانه وزارت نفت پالایشگاه آبادان به‌عنوان قطب صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای همسایه انتخاب شده است و ما در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادیم.

وی با اشاره به صادرات گاز مایع از پالایشگاه نفت آبادان با دریافت مجوز صادرات این محصول گفت: این درآمد صرف پروژه‌های توسعه‌ای در پالایشگاه خواهد شد.

درآمد ۲۰ میلیون دلاری صادرات گاز مایع

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: با نوسازی اسکله‌های قدیمی، برای نخستین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله پالایشگاه نفت آبادان، صادرات دریایی گاز مایع را آغاز کردیم و از شهریور سال گذشته به‌طور میانگین، ماهانه یک محموله یک هزار تنی گاز مایع را از دریا صادر کرده‌ایم، از دی‌ماه پارسال مجوز صادرات زمینی را نیز دریافت کردیم و از محل صادرات گاز مایع ماهانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار درآمد به دست آورده‌ایم.

آغاز عملیات اجرایی گام دوم فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تا ۲ ماه آینده

قیم گفت: از محل فروش محصولات مازاد بر سهمیه مصوب پالایشگاه (بیش از ۴۳۰ هزار بشکه) این مجوز داده شد که تا سقف ۴۷۰ میلیون یورو برای بخش دوم فاز ۲ استفاده کنیم، بنابراین از محل فروش محصولات مازاد پالایشگاه آبادان، منابع بخش دوم فاز ۲ را آغاز کردیم. امیدواریم حداکثر تا ۲ ماه آینده، عملیات اجرایی این طرح بزرگ به ارزش ۲ میلیارد یورو آغاز شود.

تولید روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین

وی افزود: با راه‌اندازی واحد هیدروکراکر تا ۲ ماه آینده و  افزایش ۴ میلیون لیتری ظرفیت تولید گازوئیل در شرکت پالایش نفت آبادان، بخش ناترازی در بخش گازوئیل را به‌طور کامل رفع خواهیم کرد. در بنزین نیز تلاش کردیم با افزایش ۴ میلیون لیتری تولید در سال ۱۴۰۲ و با طرح‌های ابتکاری در سال ۱۴۰۳، ۲ میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین خود اضافه کنیم و تولید روزانه بنزین را به ۱۷ میلیون لیتر برسانیم.

طرح ارتقای کیفی نفت کوره پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: امیدوار هستیم فاز ۴ پالایشگاه آبادان که مربوط به اجرای طرح ارتقای کیفی نفت کوره این پالایشگاه است، به‌موازات گام دوم فاز ۲ اجرایی شود.

قیم بیان کرد: نوسازی واحدهای قدیمی با فناوری ایرانی مقدار آب پالایشگاه نفت آبادان را ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش خواهد داد.

دیگر خبرها

  • عرضه بیش از ۲۴ محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس
  • توجه به تولید دانش بنیان کلید حل مشکل اقتصادی کشور است
  • پیشرفت علم و فناوری در مرکزی نیازمند دانش بنیان کردن تولید است
  • جزئیات توافق برای تاسیس شعب دانشگاه‌های ایرانی در عراق
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • پوتین اهداف ملی روسیه تا سال ۲۰۳۶ را تعیین کرد
  • هزینه‌ ساخت برج ایفل را مردم کدام کشور پرداختند؟
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • جایگزین اسکناس کیلویی