Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@00:00:35 GMT

معامله قرن طرحی برای تکمیل آپارتاید اسرائیل

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۳۹۳۲

معامله قرن طرحی برای تکمیل آپارتاید اسرائیل

گروه بین‌الملل ــ یک تحلیلگر یهودی آمریکایی طرح موسوم به «معامله قرن» را تضعیف کننده تلاش­ها برای رسیدن به صلح توصیف کرد و اجرای آن را باعث کاملتر شدن آپارتاید اسرائیل دانست.

به گزارش ایکنا، «زک بوچامپ» در مطلبی در پایگاه تحلیلی «وکس»، نوشت: طرحی که ترامپ روز سه­ شنبه درحالی که بنیامین نتانیاهو نخست­وزیر اسرائیل در کنارش بود، جزئیات آن را اعلام کرد، هرگونه چشم انداز واقعی برای صلح را از میان می ­برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح فاقد یک ویژگی اساسی است که طرح­های صلح قبلی داشتند، یعنی ارائه راهکارهایی برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی. براساس این طرح، سرزمین­های فلسطینی چندپاره می شوند و هر تکه از آن­ها در محاصره بخشی از اسرائیل قرار می­گیرد. این طرح همچنین به اسرائیل کنترل کامل امور امنیتی فلسطین را می ­دهد، به طوری که دولت آینده فلسطینی فقط زمانی می تواند حاکمیت کامل بر سرزمین خود داشته باشد که اسرائیل صلاح بداند.

در واقع براساس معامله قرن ترامپ، فلسطینی­ها اختیار بخش زیادی از سرزمین­های خود را در دست نخواهند داشت و برای اجرای کارکردهای اولیه حکومتی، تحت تسلط اسرائیل خواهند بود.

نیازی به گفتن نیست که فلسطینی­ها هرگز نمی ­توانند چنین تحقیری را بپذیرند و محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، نیز این طرح را قویاً رد کرده است. وی تأکید کرده که قدس و فلسطین برای فروش نیست و حقوق فلسطینیان هم قابل معامله نیست.

از سوی دیگر دولت ترامپ هیچ نقشی در تهیه این طرح نداشته و آن را داماد ترامپ، جرد کوشنر، با مشورت گرفتن از دولت اسرائیل تهیه و تنظیم کرده است. این تصور که طرح معامله قرن تلاشی از سوی دولت آمریکا و از روی حسن نیت برای رسیدن به صلح بوده، واقعاً خنده ­دار است.

اما اگر معامله قرن طرحی برای صلح نیست، پس چیست؟ اولاً تلاشی است برای کمک به نتانیاهو، یک متحد وفادار ترامپ، در آستانه انتخابات آتی اسرائیل. ارائه طرحی که تا این حد به نفع اسرائیل تنظیم شده، به نخست­ وزیر راستگرا کمک می ­کند در تبلیغات انتخاباتی خود را به عنوان تنها کسی معرفی کند که می تواند به خوبی روابط تل ­آویو و واشنگتن را مدیریت کند. تعجبی هم ندارد که این طرح درست در روزی رونمایی شد که دادستان اسرائیل رسماً نتانیاهو را به اتهام اخذ رشوه و فساد تحت تعقیب قرار داد.

ثانیاً، این طرح به طور موذیانه ­ای تلاش برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات اسرائیل در غصب سرزمین­های بیشتر فلسطینی است، کاری که به طور مداوم جریان دارد.  

به محض این که فلسطینی­ها این طرح را رد کنند –که بلافاصله بعد از رونمایی از آن چنین کاری کردند- اسرائیلی­ها می­توانند بگویند: دیدید؟ ما سعی کردیم مسئله را حل کنیم ولی فلسطینی­ها مایل به این کار نیستند.

سپس اسرائیلی­ها می ­توانند توسعه شهرک­سازی و تصرف زمین­های فلسطینی را از سر بگیرند، امری که اسرائیل به سمت آپارتاید بیشتر پیش می­برد نه به سمت صلح.

پس معامله قرن ترامپ در واقع طرح صلح نیست، بلکه طرحی است برای نابود کردن همه چشم اندازهای صلح.    

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا فلسطین اسرائیل آمریکا معامله قرن آپارتاید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۳۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است

اعتمادی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با شبکه خبر  درباره تظاهرات دانشجویان آمریکایی اظهار کرد: این گونه تظاهرات در آمریکا سابقه داشته و بار‌ها چنین جنبش‌ها و خیزش‌هایی علیه سیاست‌های دولت آمریکا شکل گرفته است.

وی ادامه داد:اما این دوره و این اعتراضات بر اساس بیانات امام خمینی (ره) که انقلاب اسلامی باید صادر شود شکل گرفته است. نفس انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و دیکتاتوری است و بنابراین دانشجویان با آگاهی از این اتفاق و نگاه به آن که رژیم صهیونیستی در مسیر نسل کشی یک ملت است این دانشجویان وارد شدند  و قطعا تاثیرات مثبتی هم خواهیم داشت.

وی درباره ادامه این اعتراضات گفت:  این اعتراضات قطعا بر آینده آمریکا و دولت بایدن و ترامپ قطعا تاثیر خواهد گذاشت. آینده این حرکت مردمی از میان نسل جوان است. طبق آمار‌هایی که خودشان داده اند تا سال ۲۰۴۵ بیشتر جوانان را رنگین پوستان تشکیل می‌دهند  و در این تظاهرات جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال در دانشگاه‌ها و کف خیابان‌های اروپا و آمریکا علیه جنایات اسرائیل قد علم کرده اند. آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است و جز سیاست‌های بارز آمریکایی‌ها است حمایت از صهیونیست بوده است. نطفه این صهیونیست را در خاورمیانه کاشتند و قطعا بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ با چالش‌های بزرگی در این زمینه و رای آوردن مواجه خواهد شد.

اعتمادی افزود: ترامپ هم در چهار دوره ریاست جمهوری خود حمایت تمام قدی از صهیونیست‌ها داشت  و چه بایدن و چه ترامپ رئیس جمهور شوند سیاست‌ها درباره صهیونیست‌ها تغییر نمی‌کند آن چیزی که تغییر خواهد کرد قطعا به دلیل این تظاهرات تعدیل سیاست‌های آمریکا است البته به شکل کلی این عمل انجام نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد:منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است، اما آن چیزی که مقام معظم رهبری عنوان کردند را باید بار دیگرمطرح کنیم که حتما اسرائیل از بین خواهد رفت.

وی درباره شکست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پس از عملیان طوفان الاقصی گفت: تا قبل از عملیات طوفان الاقصی و ۷ اکتبر صهیونیست‌ها قدرت بازدارندگی برای خود قائل بود و طی این ۷۵ سال این ترس را برای کشور‌های عربی ایجاد کردند.

 وگفت: محور مقاومت با عملیاتی که انجام داد توانست بازدارندگی که صهیونیست‌ها برای خود ایجاد کرده بودند را از بین ببرند و اکنون اسرائیل به هیچ کدام از سیاست‌ها و اهداف خود نرسیده و در یک چالش عمیقی در سطح منطقه و جهانی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • تصویب طرحی در آمریکا برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل
  • از متن پیشنهادی آتش بس میان حماس و اسرائیل چه می دانیم؟/ تنش زدایی در چند مرحله صورت می گیرد/ سرنوشت غزه پس از جنگ همچنان مبهم است / مرحله اول معامله 40 روزه خواهد بود