Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@03:34:58 GMT

از ژئوپارک قشم چه می دانید؟

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۵۴۱۱

از ژئوپارک قشم چه می دانید؟

در غرب جزیره قشم، منطقه ای واقع شده است که در حدود 30 هزار هکتار وسعت دارد. ژئوپارک قشم، اولین ژئوپارک خاورمیانه است که از سال 1385 به عنوان یکی از ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو شناخته می‌شود. این منطقه همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشد و تنها ژئوپارک خاورمیانه است که در لیست خاص ترین ژئوپارک های دنیا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژئوپارک به منطقه‌اى گفته می شود که چندين پديده بارز زمين ‌شناسى در محدوده آن قرار گرفته باشد. علاوه بر این، ممکن است مضاف بر پدیده های زمین شناسی انواعی از آثار تاریخی، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و ميراث فرهنگى و طبيعى ديگر در این منطقه واقع شده باشد. ژئوپارک قشم شامل ۲۵ ژئوسایت مختلف می‌ شود که از جمله آن‌ ها می ‌توان به دره ستاره‌ ها، بام قشم، دره تندیس‌ ها، دره شور، تنگه چاه‌ کوه، کریان، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، جزایر ناز، جنگل حرا، ساحل تخم ‌گذاری لاک‌پشت‌ ها، روستای لافت، غار خربس و تالاب پرندگان دو کوهک اشاره کرد.
برای دریافت اطلاعات و رزرو تورهای قشم همین حالا اینجا را کلیک کنید.   ** با جاذبه های ژئوپارک قشم آشنا شوید!
یکی از دلایل منحصر به فرد بودن این منطقه، بودن در کنار ساحل و جنگل های حرا است که شامل چندین پدیده زمین شناسی می شود. این ژئوپارک چند بخش مختلف دارد که از جمله آن ها می توان به بام قشم اشاره کرد. صخره ای با ارتفاع بیش از 120 متر که در قسمت مرکزی جزیره قشم واقع شده است و از فراز آن می توان  جاذبه هایی مثل جنگل حرا و دره تندیس ها را تماشا کرد. این جاذبه مهم جزیره قشم، در فاصله میان دو روستای طبل و سلخ واقع شده است. طبق شواهد به دست آمده از آب انباری قدیمی که در این منطقه کشف شده، مردم در گذشته های دور برای فرار از گرمای هوا طی تابستان به این منطقه کوچ می کردند. حتی از دیگر جاذبه های این جزیره، تنگه چاه کوه است. در این سایت دو تنگه عمود بر هم را می بینید که در نتیجه فرسایش سنگ های رسوبی تشکیل شده است؛ تنگه های باریکی که دیواره های عمودی و شکل های عجیب و غریبی دارند. دیواره های این تنگه بلند است که در فاصله ای اندک در کنار یکدیگر قد کشیده اند. به همین دلیل، پرتوهای نور به سختی راه خود را از میان این دیواره ها باز می کنند و به کف این تنگه می رسند. این تنگه، در حوالی روستای چاهو قرار دارد که در کناره شمالی بخش غربی جزیره قشم واقع شده است. دره تندیس ها یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ژئوپارک قشم است که به دلیل وجود اشکال طبیعی موجود در آن شهرت یافته. در بخش جنوبی جنگل های حرا، دره ای وجود دارد که نام خود را از اشکال عجیب موجود در آن گرفته است. این اشکال عجیب در سرتاسر دشت گسترده اند و از فرسایش، طی سال های متمادی حاصل شده اند. نکته جالب این است که این منطقه زمانی به بام قشم متصل بوده اما با گذشت زمان و فرسایش متمادی از آن منطقه جدا افتاده است؛ اما این ها تنها جاذبه های توریستی قشم نیستند که گردشگران را از تمامی جهان به سوی خود می کشند. حتی یکی از مناطق پرطرفدار در این سایت، عملا بیرون محوطه ژئوپارک قرار دارد! با این حال به علت اهمیت ویژه زمین شناسی که دارد، جزء بخش های اصلی این ژئوپارک در نظر گرفته شده است.
 
در لینک زیر می توانید هتل های قشم را مقایسه و با اطمینان بصورت آنلاین رزرو نمایید:
https://www.eligasht.com/hotels/هتل-های-قشم/   ** جزیره قشم را بهتر بشناسید
همواره نام قشم را در کنار جزیره کیش می شنویم اما واقعا این جزیره کجاست؟ جایی با تمامی ویژگی ها و جاذبه های منحصر به فرد که از جزایر پهناور خلیج فارس به حساب می آید و به نوعی می توان گفت که چند سالی است، توجه گردشگران را جلب کرده است. این جزیره را می توان  یکی از بهترین مقاصد برای سفر در استان هرمزگان به شمار آورد. زیبایی ها و جاذبه های این جزیره تنها به عجایب طبیعی خلاصه نمی شود، بلکه صنایع دستی، لباس ها و انواع غذاهای محلی را نیز در بر می گیرد. این جزیره که در جنوب کشور قرار دارد، مانند دیگر شهرهای جنوبی تابستان های گرم و زمستان هایی معتدل دارد؛ در نتیجه بهترین زمان سفر به قشم، از اوایل آذر تا اوایل فروردین است. با این وجود، از آنجا که خانواده ها بیشتر در زمان تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به این جزیره سفر می کنند، زمان اوج سفر در این منطقه تابستان است.
در این جزیره، رویدادهای جالب و مفرحی نیز برگزار می شود که از آن جمله می توان به مراسم مختلف و نمایش های جالب و فوق العاده اشاره کرد. هنگامی که به نوروز نزدیک می شویم، مردم شروع به رنگ کردن درها می کنند. این کار به مناسبت سال جدید و شروع فصل ماهی گیری انجام می شود و در این دوره انواع جشن ها و مسابقات نیز برگزار می شود. از دیگر جشن هایی که سابقه طولانی دارد و در سنتی قدیمی محسوب می شود، نخل و خرما است که در دهه آخر شهریور ماه برگزار می شود و در آن انواع محصولات مختلف که از نخل و خرما تهیه می شود، را عرضه می کنند. جشن میگو نیز از دیگر مراسمی است که در این جزیره طی 24 و 25 آبان ماه برگزار می شود و با برنامه های شاد، موسیقی، مسابقه و نمایشگاه های مختلف همراه است. جزیره قشم که در استان هرمزگان واقع شده، در کنار جزیره کیش یکی از مقاصدی است که همه ساله بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشد. شما نیز می توانید برای سفر به این جزیره فوق العاده، از مجموعه های گردشگری معتبری مانند الی گشت خدمات مورد نظر خود را از قبیل رزرو هتل و محل اقامت انجام دهید. همچنین برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما قشم همین حالا اینجا را کلیک کنید.
منبع: eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل: info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۵۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آستیپالیا ؛ اینجا 3 هزار نفر جمعیت دارد و فوق العاده دیدنی است (+تصاویر)

عصر ایران - جزیره آستیپالیا (Astypalea) یکی از زیباترین مکان ها در گروه جزایر دودکانیز (Dodecanese) در جنوب شرقی دریای اژه محسوب می شود. این یک جزیره کوچک اما دوست داشتنی یونانی است. حدود سه هزار نفر در جزیره آستیپالیا ساکن هستند که بیشتر از طریق کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری زندگی خود را سپری می کنند.

تاریخ جزیره آستیپالیا از دوران ماقبل تاریخ آغاز می شود. این جزیره به ویژه در دوران هلنیستی به لطف فعالیت ماهیگیری ساکنان آن توسعه یافت. در دوران رومیان، جزیره توسط دزدان دریایی به عنوان پایگاهی برای عملیات خود استفاده می شد. سپس، نژادهای بسیاری مانند ونیزی ها، ترک ها و ایتالیایی ها آن را فتح کردند تا اینکه در نهایت در سال 1948 به کشور یونان ملحق شد.

جزیره آستیپالیا یونان دارای چهار روستای کوچک اما دیدنی است که شامل کورا، آنالیپسی یا مالتزانا، واتهی و لیوادیا می شوند. مشخص ترین ویژگی این جزیره کلیساهای کوچک یا بزرگتری هستند که در سراسر آن پراکنده شده اند. معروف ترین کلیسا به نام پاناگیا پروتتیسا (Panagia Portaitissa) شناخته می شود که کاملا به رنگ سفید با یک نماد چوبی زیبا و یک برج ناقوس بزرگ است.

به لطف مکان بکر و دنج خود، آستیپالیا دارای فضایی آرام است و به یک استراحتگاه گردشگری شلوغ تبدیل نشده است.

اگرچه به گروه جزایر دودکانیز تعلق دارد، اما آستیپالیا دارای معماری سیکلادیک است. خانه ها و کلیساهایی به رنگ سفید، کوچه های باریک، پنجره های آبی رنگ و بالکن های چوبی فضایی بی نظیر را در جزیره ایجاد می کنند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هاشیما ؛ متفاوت ترین جزیره ژاپن که اکنون میزبان ارواح است! (+عکس)

دیگر خبرها

  • خلاصه‌بازی لیورپول و اورتون + فیلم
  • (تصاویر) آستیپالیا؛ جزیره‌ای دیدنی در یونان با ۳ هزار نفر جمعیت
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • آستیپالیا ؛ اینجا 3 هزار نفر جمعیت دارد و فوق العاده دیدنی است (+تصاویر)
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • خلاصه‌بازی آرسنال و چلسی + فیلم
  • سفر حدود ۷ میلیون گردشگر با وسیله نقلیه شخصی به قشم
  • جزیره نخل جمیرا نماد دبی
  • برگزاری مسابقات والیبال ساحلی بانوان در قشم