Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@06:04:41 GMT

هادی خامنه‌ای: در دنیای امروز اصل نیروی انسانی است

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۷۹۳۶

هادی خامنه‌ای: در دنیای امروز اصل نیروی انسانی است

خبرگزاری ایسنا:  هادی خامنه‌ای در دومین شب از مراسم فاطمیه با بیان این‌که «یکی از نکته‌هایی که قرآن کریم به مثابه کتاب هدایت و معلم بشر همیشه بر آن تاکید دارد این است که سرنوشت بشر در اختیار خود اوست» ادامه داد: در چارچوب عقیده‌ای که در مورد جبر و اختیار داریم و معتقدیم که خداوند به همان اندازه که به بشر تکلیف داده، همان اندازه اختیار هم داده است و اگر از اختیار و اراده سخن بگوییم منظور همان چارچوبی است که قبلا برای ما تعریف کرده‌اند و بنابراین انسان هرگاه اراده کند می‌تواند در جامعه منشا تحولات و تغییرات گوناگون باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که «طبیعتا شرط اساسی این است که انسان احساس نیاز به تحول داشته باشد»، عنوان کرد: آشنایی با نیاز و احساس نیاز باعث می‌شود که انسان به دنبال هدف خاصی که مورد نیاز اوست حرکت کند و به آن خواهد رسید. رسیدن به این سرنوشت و سرانجام هم احتیاج به فکر و اندیشه دارد که خداوند تاکیدات فراوان بر آن دارد و عقل و اندیشه را به همین منظور به بشر داده و تاکید دایمی بر بکارگیری از آن دارد.

وی با اشاره به این‌که «همه چیز در عالم هستی به این بستگی دارد که شما در اندیشه و قدرت تفکرتان تغییراتی را ایجاد کنید»، گفت: همه اینها وابسته به افراد و نیروی انسانی است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «در این رابطه چند نکته مهم است»، بیان کرد: بعضی معتقدند که تحولات و تغییرات را می‌توانیم از راه تغییرات در ساختارهای اجتماعی و مدیریتی ایجاد کنیم که در این صورت همه چیز تغییر می‌کند و با جابجایی آن‌ها اصلاحات صورت می‌گیرد و اگر یک سری مقررات را هم در کنار آن عوض کرده و مترقی کنیم و طبیعتا جامعه اصلاح می‌شود. آن‌ها معتقدند که ساختارها اصل هستند و نیروی انسانی نقش کمتر و حداقلی دارد و شما نیازی ندارید برای اصلاحات دست به نیروهای انسانی بزنید که این نظر مردود است و صاحب نظران غالبا رد می‌کنند.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز همه بر این اعتقادند که باید انسان تغییر پیدا کند و اندیشه انسان باید دستخوش تحول شود تا اتفاقی بیفتد. تغییر ساختار ها و قوانین و مقررات اگر نقشی هم داشته باشند اندک است. همه ساختارها مانند قانون را انسان وضع می‌کند و از کار می‌اندازد. بهترین قوانین در صورتی که در دسترس نیروهای انسانی ضد تحول و ضد اصلاح قرار گیرد به راحتی دور زده می‌شود. ساختارها از خاصیت می‌افتد، بنابراین آن چیزی که اصل است نیروی انسانی است و قرآن هم همین را می‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه بشر در محیط زیست خود هم شرایط و قوانینی که بر این محیط حاکم است را درست رعایت نکند بعد از مدتی همه چیز به هم می‌ریزد. در سیستم محیط زیست انسان وجود هر موجودی اعم از خاک آب نبات حیوانات مکمل یک مجموعه‌ای هستند که به آن‌ها اکوسیستم گفته می‌شود که اگر برخلاف قوانین و مقررات آن‌ها برخورد شود اکوسسیتم را بهم زده‌اید و به همان میزان آن ضربه وارد می‌کنید.

خامنه‌ای خاطرنشان کرد: در مسایل معنوی و انسانی هم همین گونه است و سنت‌های حاکم بر ز ندگی بشر چه مادی و چه معنوی با هم تفاوتی ندارد. اگر چنانچه در جامعه‌ای متناسب با شرایط و آن‌چه را که خداوند هستی برای ما قرار داده است عمل نکنیم آن جامعه و هستی با ما برخورد خاصی مانند برخورد با یک انسان متخلف انجام خواهد داد؛ بنابراین انسان‌ها اصل هستند و برای اینکه بتوانند تغییرات را به طور صحیح انجام دهند باید آموزش ببیند، کادرسازی شوند و سطح آگاهی آنها بالا برود.

وی افزود: همانطور که ما و شما که به عنوان طرفدار روش خاصی هستیم و همه‌مان عقاید نسبتا نزدیک به هم برای اصلاح جامعه داریم و به دنبال اصلاح از راه اصلاح نیروی انسانی هستیم این حقیقت را همه می‌دانند که راه همین است بنابرایرن قدرت‌های نامشروع و دیکتاتورهای ستمگر دنیا هم برای تحکیم پایه‌های قدرت‌شان طبعا نیاز به کارگزارانی دارند که آگاه، و کاربلد باشند و بتوانند مسیر اقتدار را برای آن‌ها هموار کرده و خدمتگزار باشند. طبیعتا این آگاهی که آن کارگزاران دارند الزاما در خدمت اقتدار و سلطه آن‌ها خواهد بود و امروز در همه جای دنیای این را می‌بینیم که قدرت‌ها، کشورهای بزرگ و قدرت‌های استعمارگر در حال پیشرفت و توسعه هستند و این توسعه را مدیون همان مجموعه‌ نیروهای انسانی آگاه و کاربلد هستند.

وی گفت: کارگزاران و کاربلدها از یک طرف باید در خدمت حکومت و حاکمیتی باشند که در خدمت او هستند و قدرت‌ها که از یک طرف از چنین کارگزارانی استفاده می‌کنند، همزمان وظیفه خود می‌دانند که توده‌های عادی مردم را در نا آگاهی و بی خبری نگه دارند تا بهتر از آن‌ها اطاعت کنند و کمتر اعتراض و تمرد داشته باشند که این اصل کلی و شناخته شده است و قرآن هم به این مساله اشاره دارد و یک نمونه‌اش درباره ذکر زندگی اقتدارگرایانه فرعون است.

ادامه دارد....

منبع: فردا

کلیدواژه: هادی خامنه ای نیروی انسانی قوانین و مقررات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۷۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل ۴۰۰ پرستار، ۴۹۰ نیروی حوزه سلامت خانواده، ۲۰۹ کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مهدی مصری در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم همزمان با هفته سلامت برگزار شد، گفت: سلامت خانواده در دولت سیزدهم به‌صورت ویژه مورد تأکید است که شاخص‌های سلامت مورد توجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: طرح سلامت خانواده ثبت جهانی شده است و سال گذشته طرح سلامت خانواده از پردیسان شروع شده و تا پایان تیر تا 200 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار خواهند کرد.

وی بیان کرد: در طرح سلامت خانواده نگاه مشارکتی و مردمی‌سازی سلامت است که باید پیاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: یکپارچه‌سازی سلامت مورد نظر طرح سلامت خانواده است؛ بستر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن نسخ باعث شده بتوانیم به یکپارچه‌سازی در بحث سلامت برسیم و در موضوع سرطان نیز یکپارچه‌سازی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح سراج با توجه به ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه سرمایه اجرا می‌شود، گفت: امید آفرینی، نشاط اجتماعی، بهداشت روان، تعامل اجتماعی و سلامت اجتماعی و افزایش کیفیت درمان و ایمنی بیماران مدنظر طرح سلامت خانواده است.

مصری بیان کرد: در استان قم با کمبود متخصص درمانی مواجه هستیم که باید برنامه‌ریزی‌های برای افزایش این متخصص صورت بگیرد که کارهایی انجام شده است و در برخی از تخصص‌ها در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در استان قم رخ‌داده است.

وی خاطرنشان کرد: بین 23 تا 27 رشته تخصصی در چند سال آینده به دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه خواهد تا باعث ارتقای سلامت در شهر شود. اکنون 300 هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان قم وجود دارد که برنامه‌ریزی صورت‌گرفته  ظرف دو سال آینده به 400 نفر هیأت علمی برسد.

وی افزود: همچنین یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل 400 پرستار، 490 نیروی حوزه سلامت خانواده، 209 کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود.

مصری در ادامه گفت: در سرانه تخت، قم بین استان‌های آخر قرار دارد و تلاش داریم با جایگزینی تخت‌های قدیمی و ایجاد تخت‌های جدید این کمبود را جبران کنیم. در این راستا 250 تخت مادر و کودک در مجموعه بیمارستانی شهید بهشتی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که به زودی 12 خودرو وارد ناوگان اورژانس 115 می‌شود، اضافه کرد: 35 هزار مترمربع فضای آموزشی کمبود داریم؛ از سوی دیگر نیاز است دانشکده توانبخشی و داروسازی در استان احداث شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه در حوزه پسماند هم برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و برنامه مدونی تهیه تدوین شده است، ادامه داد: در جوانی جمعیت نیز دانشگاه علوم پزشکی قم شاخص‌های خوبی کسب کرده است‌.

مصری با اشاره به سیاست جوانی جمعیت، گفت: با تلاش مسوولان، شاخص فرزندآوری در سال جاری نسبت به پارسال،‌ نیم‌ واحد در استان قم ارتقا یافت و دلیل آن زیست بوم فرهنگی و مذهبی استان است؛ این رشد شاخص خوبی است و باید ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: جوانی جمعیت سلامت‌ساز است و باعث بالندگی اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد
  • دولت باید راه را برای مشارکت فعالانه کارگران فراهم کند
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور