Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پیگیری‌های بسیج دانشجویی دانشگاه سهند، سهام کارخانه ماشین‌سازی تبریز با تصویب هیئت عالی واگذاری به ایدرو واگذار شد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تکنولوژی ماشین ابزار سازی یکی از شاخصه کشور‌های صنعتی به شمار می‌رود و عموماً هسته اولیه تمامی صنایع در کشور‌های قدرتمند ناشی از تولیدی و تکنولوژی بالای ماشین ابزارسازی آن کشور‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح ایجاد گروه ماشین‌سازی تبریز در سال ۱۳۴۶ با هدف تولید و راه اندازی کارخانه در حوزه‌های مختلف صنایع، پرورش مدیران صنعتی و نیروی کار توانمند و تولید محصولات پایه و استراتژیک صنعتی راه اندازی شد. هدف از تاسیس این مجموعه اشتغالزایی ۴۰۰۰۰ نفر بوده است و به گفته یکی از مدیران عامل سابق، از این مجموعه صنعتی توانایی منفک شدن چند صد کارخانه بوده است.
متأسفانه در دهه‌های گذشته با وجود پتانسیل‌های فوق، ماشین سازی محدود در تولید ماشین‌های ابزار شد و تأمین هزینه‌های جاری و بالا بودن هزینه‌های جنبی مانع از خروج شرکت از زیان دهی شده و لزوم رعایت قوانین حاکم بر شرکت‌های مشمول واگذاری طی یک دهه گذشته عملأ شرکت را با بن بست جدی در بازسازی و بروزرسانی خطوط تولید جهت پاسخگویی به نیاز‌های صنعتی کشور مواجه کرده است.
شرکت از ابتدای تأسیس زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیتش را شروع و از سال ۱۳۸۳ در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی در لیست شرکت‌های مشمول واگذاری قرار گرفت و طی ۱۴ سال در چندین مرحله متوالی مورد ارزیابی سازمان خصوصی سازی و به دنبال آن طی مراحل متعدد در دهه اخیر از طریق جراید جهت مزایده آگهی داده شد.     محمد صالح ترکمان مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ قریب به ۱۰ تا ۱۵ اعتصاب کارگری رخ داد که این اعتصابات بخاطر جایگاه ماشین سازی در بین سایر کارخانه‌ها باعث اعتصاب در سایر کارخانه‌ها می‌شد.
ترکمان می‌افزاید: نگاهی به خریداران ماشین سازی نشان می‌دهد که در شروط خصوصی سازی ماشین سازی شرطی با عنوان اهلیت و سنخیت وجود ندارد و این مسئله باعث شده که هر کسی از هر صنفی و بدون هیچگونه تخصصی ادعای خریداری کارخانه را داشته باشد، که این مقوله باعث شد مثلا در سال ۹۶ فردی که شغل اصلیش کابینت کاری بود به عنوان خریدار بیاید یا شرکتی که وارد کننده مواد نیرو زا بود در لیست خریداران این شرکت قرار گیرد.!
مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز می‌گوید: تمامی این اتفاقات گذشت تا اردیبهشت ماه سال ۹۷ که یک شبه ماشین سازی تبریز بدون اطلاع قبلی به شخصی به نام قربانعلی فرخ زاد با قیمت سال ۹۴ فروخته شد فردی که نه تنها سواد تحصیلی نداشت (ششم ابتدایی!) بلکه سابقه نامعلومی نیز در حوزه صنعت داشت. وضعیت به شدت نگران کننده بود، به افرادی که در دسترس بودند این هشدار را دادیم که این واگذاری اتفاق معمولی نیست. وضعیت مبهم این واگذاری تا حدی بود که نمایندگان مجلس که پیگیر وضعیت کارخانه بودند از این واگذاری اظهار نگرانی و بی اطلاعی کردند و درخواست شفاف سازی نسبت به این واگذاری کردند.   اقدامات بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند اسفندماه سال ۹۶ پیرو حرکت عدالتخواهانه‌ای که مجموعه از آن سال در پیش گرفته بود همزمان با یکی از اعتصابات کارگری کارخانه نسبت به اتفاقات ماشین سازی حساس و وارد قضیه شد. تحقیق و تفحص پیرامون اهمیت و موقعیت و آمار کارخانه انجام گرفت، در این مسیرِ پژوهشی با ارتباط گیری با اکثر مسئولین، مدیران و تعدادی از کارگران قدیمی و جدید کارخانه در پنجاه سال اخیر نکات مهمی مشخص و بسیاری از ابهامات رفع گردید و وضعیت شفافی از روند فعالیت کارخانه بدست آمد و این یقین بعد از سه ماه (اردیبهشت ۹۷) برای ما بوجود آمد که قصدی وجود دارد که اجازه سامان گرفتن به ماشین سازی را نمی‌دهد.
فاز دوم حرکت به سمت مطالبه گری تخصصی از مسئولین مربوطه استانی بود که در قدم اول با نامه نگاری خطاب به امام جمعه تبریز، حاج آقا مظفری ریاست دادگستری استان، پزشکیان نماینده تبریز ونائب رئیس مجلس و آقای پوری حسینی زده شد ضمن تشریح نسبی وضعیت حال حاضر از مسئولین درخواست کردیم نسبت به این اتفاق سکوت نکنند و ورود جدی داشته باشند که متاسفانه هیچ پاسخی از هیچ یک از آن‌ها دریافت نشد و خب حسب وظیفه‌ای که بر گردن ما نهاده شده بود شروع به تبیین گفتمانی این مساله در محیط‌های دانشجویی و همچنین موج سازی در فضای مجازی، فضای عمومی و نخبگانی و دانشگاهی در سطح استان و کشور نسبت به این موضوع کردیم و باعث شد بحث ماشین سازی را از خوابی که در آن فرو رفته بود بر سر زبان‌ها آورد و به تبع واکنش‌های مختلفی در این رابطه انجام شد چه از طرف کارخانه و چه خارج از آن که برایند آن به شدت امید بخش بود.
بطوریکه طرح تحقیق و تفحص مجلس از ماشین سازی تبریز در مجلس کلید خورد. ارتباط گیری دانشجویان با کارگران کارخانه افزایش پیدا کرد و کارگران بسیار خشنود بودند که در اوج تبلیغات منفی نظام سلطه و جریان ضد انقلاب علیه کارآمدی نظام جمهوری اسلامی جریانی از نیرو‌های ارزشی و انقلابی پیگیر حل مشکلات آنان هستند. از همان ابتدای فعالیت میدانی دانشجویان بسیجی، تیم فرخزاد هم بیکار ننشسته بود؛ از فشار به مسئولین دانشگاه صنعتی سهند تا انجام کار‌هایی در داخل مجموعه کارخانه سعی در سنگ اندازی در قبال این مبارزه انقلابی داشتند.    
در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری ایشان به پیگیری دانشجویان نسبت به هفت تپه و ماشین سازی تبریز اشاره کردند و این اقدامات را تایید کردند و مورد تمجید قرار دادند. اما علی رغم این سخنان مقام معظم رهبری و همچنین سخنان مقامات قضایی نسبت به ماشین سازی تبریز همچنان شاهدیم این مجموعه توسط تیم قربانعلی فرخزاد مدیریت می¬شود و هنوز این تیم بر سر کار هستند.
بعد از این اتفاقات در اواسط تیر ماه ۹۸ خبری در رسانه‌ها پیچید یکی از معاونین وزارت تعاون در مصاحبه‌ای با تاکید بر لغو قرارداد با قربانعلی فرخزاد گفت: ماشین سازی تبریز به صندوق بازنشستگی فولاد عودت داده شد که این سرآغازی دوباره شد بر مشکلات عودتی که طبق مدارک در دسترس ما کاملا غیر قانونی است و این مدارک به قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کشور تحویل داده شد.   بیشتر بخوانید: مدیرعامل کارخانه ماشین سازی تبریز تعیین شد پرونده قضایی دانشجویان مطالبه‌گر تبریز مسکوت شد مطالبه‌گری دانشجویان تا احقاق حق کارکنان ماشین‌سازی تبریز ادامه دارد
لازم به ذکر است، با تلاش و پیگری‌های بسیج دانشجویی دانشگاه سهند، کارخانه ماشین سازی تبریز با تصویب هیئت عالی واگذاری در سیصد و پنجاه و هفتمین جلسه هیئت واگذاری در دی‌ماه که در محل سالن جهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد، در مورد بازگشت سهام گروه ماشین سازی تبریز به ایدرو و تعیین وضعیت واگذاری چند شرکت دولتی دیگر از جمله شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تصمیم گیری شد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی دانشگاه سهند خصوصی سازی شرکت ماشین سازی تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟

صنعت فوتبال در جهان از مزایا و امکانات اقتصادی بسیاری بهره‌مند است که از آن جمله می‌توان به سه بخش عمده شامل درآمد‌های روز مسابقه، امور تجاری و حق پخش رسانه‌ای نام برد. در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۴۰ درصد درآمد باشگاه‌های پردرآمد جهان حاصل از فعالیت‌های تجاری، ۴۳ درصد از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای و فروش حق پخش مسابقات و ۱۷ درصد در پی فعالیت‌های روز مسابقه از طریق فروش بلیت و اقلام باشگاه حاصل شده است.

با این وجود باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال ایران، بخصوص پرسپولیس و استقلال که تا روز گذشته به نوعی تنها تیم‌های دولتی محسوب می‌شدند از بخش قابل توجیه از درآمد‌های معمول باشگاه‌های فوتبال جهان محروم هستند. از طرف دیگر به دلیل مدیریت واحد دولت بر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با هشدار محرومیت از مسابقات آسیایی مواجه بودند.

استقلال و پرسپولیس در طول دهه‌های گذشته به نوعی از مهم‌ترین تیم‌های فوتبال ایران محسوب شده‌اند. علاوه بر آن‌که این دو باشگاه سکوی پرتاب بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی به تیم‌های خارجی بوده و هستند بعضا استخوان‌بندی تیم ملی را نیز بازیکنان این دو باشگاه تشکیل می‌دهند؛ بنابراین تقویت سرخابی‌ها می‌تواند به نوعی تقویت صنعت فوتبال در ایران و متعاقبا تیم ملی باشد.

بدهی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سرخابی‌ها

از سوی دیگر به دلیل مشکلاتی که طی دهه‌ها در مدیریت سرخابی‌های پایتخت وجود داشته پرسپولیس با ۸۲۶ میلیارد تومان بدهی و استقلال با حدود ۷۷۰ میلیارد تومان بدهی انباشته مواجه است.

اما پس از حدود ۱۳ سال که زمزمه واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی مطرح شد، سرانجام روز گذشته این اتفاق رخ داد. دیروز در فرابورس ایران ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام خمینی و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین انتقال پیدا کرد.

امروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح آیین واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با حضور وزرای اقتصاد و ورزش و سرپرست سازمان خصوصی‌سازی برگزار می‌شود.

اگرچه برخی کارشناسان نسبت به این نوع از خصوصی‌سازی که آن را واگذاری به بنگاه‌های شبه‌دولتی می‌دانند نقد‌هایی وارد کردند، اما این واگذاری ثمراتی را نیز در پی داشت. تفکیک مدیریت دو باشگاه و اقدام برای خصوصی‌سازی آنها می‌تواند مهم‌ترین فواید این واگذاری باشد.

ابراهیم بازیان ـ سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در این‌باره گفته که با واگذاری حداکثری سهام دولت به دو کنسرسیوم ما امروز از دولتی بودن دو باشگاه پرسپولیس و استقلال فاصله گرفتیم و شاهد دو مشتری راهبردی برای پرسپولیس و استقلال هستیم.

اقتصاد دو باشگاه شکوفا می‌شود

وی افزود: در کنسرسیوم بانکی، یکی از بانک‌های کاملاً غیردولتی یعنی بانک شهر پا به میدان گذاشتند. سهام‌دار اصلی بانک شهر، شهرداری تهران است و به نوعی شهرداری یک نهاد امور دولتی با زیرساخت‌هایی در حوزه مدیریت شهری است و یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند در شکوفایی فعالیت‌های ورزشی این تیم بزرگ و نام‌آور ایفای نقش کند.

بازیان درباره خریدار باشگاه استقلال هم گفت: می‌بینیم یک مجموعه نفتی موفق با کنسرسیوم شرکت‌های وابسته خود پا به میدان گذاشت. این اقدام کاملاً با نگاه امید به آینده و با نگاه کاملاً متفاوت در مقایسه با گذشته رقم خورد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کربد: یک بحث دیگر مالکیت باشگاه‌ها بود که تقریباً با این عرضه منتقل می‌شود؛ بحث دیگر، مدیریت آنهاست که در یک مرحله بررسی اهلیت و صلاحیت صورت گرفت؛ آن هم در کمیته تخصصی سازمان خصوصی‌سازی با حضور دستگاه‌های مرتبط و فرابورس که به لحاظ کفایت مالی، توانایی متقاضیان مورد بررسی قرار گرفت.

بازیان با اشاره به بررسی اهلیت داوطلبان از سوی سازمان خصوصی سازی و سازمان فرابورس گفت: بخشی از اهلیت‌ها ناظر به مدیریت این باشگاه خواهد بود. هماهنگی خوبی میان وزارت ورزش و وزارت اقتصاد انجام شد. با این ویژگی‌ها ۸۵ درصد از سهام دو باشگاه به مجموعه‌هایی واگذار شد که امید و نشاطی را ایجاد می‌کنند؛ هواداران پرسپولیس و استقلال هم نگاه امیدوارانه به آینده این دو باشگاه دارند.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم ادعا و افتخار می‌کند که پروژه‌های نیمه تمام را تمام می‌کند؛ در سازمان خصوصی‌سازی هم در حوزه واگذاری، پروژه‌های نیمه تمامی داریم که با این واگذاری دولت، برگ برنده‌ای را در حوزه واگذاری‌ها دستش گرفت.

امیدواری نسبت به استفاده از حق پخش تلویزیونی

بازیان با بیان ایان‌که نگاه امیدوارانه‌ای در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال ایجاد می‌شود، گفت: در فضای مدیریت ورزش کشور نیز امیدواری ایجاد شده و با تدابیری که دراین مدت صورت گرفت، امیدوار هستیم در آینده اخبار خوبی از حوزه مجموعه مالکین جدید این مجموعه‌ها داشته باشیم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به بهبود اقتصاد ورزش و بهره بردن دو باشگاه از تولید برنامه و حق پخش گفت: ان‌شاءالله بعد از این مدت، این روز را به عنوان یک روز تاریخی در کشور و واگذاری این دو باشگاه مهم خواهیم داشت و این امکان‌پذیر نبود جز در یک تعامل همه‌جانبه و همسو در جهت انجام یک اقدام بزرگ مردمی.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • سرخآبی‌ها خصوصی شدند
  • آیین واگذاری «استقلال» و «پرسپولیس» آغاز شد
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند
  • راه خصوصی‌ سازی ایران‌ خودرو و سایپا باز می‌ شود؟
  • با حضور وزرای اقتصاد و ورزش؛ آیین رسمی واگذاری سرخابی ها فردا برگزار می شود