Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:26:41 GMT

کتاب «جهان و زبان در اندیشه ویتگنشتاین» چاپ شد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۱۲۹۰۷

کتاب «جهان و زبان در اندیشه ویتگنشتاین» چاپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جهان و زبان در اندیشه ویتگنشتاین» با عنوان فرعی «چقدر عجیب است که جهان باید وجود داشته باشد» نوشته طالب جابری به‌تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب درباره مفهوم حیرت در فلسفه لودویگ ویتگنشتاین است و نویسنده کتاب در پی اندیشه‌های این‌فیلسوف درباره این‌مساله است؛ آیا در عالم امروزی، امکان حیرت وجود دارد؟ آیا سیب تراریخته‌ای که ساختار ژنتیکی‌اش دستکاری شده و می‌توان آن را به قیمت هرکیلو ۶,۵۰۰ تومان خرید، ما را حیرت‌زده می‌کند؟ آیا افتادن سیب از درخت، پس از نیروی گرانشی نظریه نیوتن و پس از خمیدگی فضا-زمانِ انیشتین و پس از نظریه ریسمان‌ها حیرت‌انگیز است؟ در دوران ما چه‌چیزی مایه حیرت است و چگونه؟

جابری نویسنده کتاب می‌گوید بسیاری از پژوهشگران فلسفه به سخن‌گفتن از جایگاه حیرت نزد ویتگنشتاین علاقه چندانی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن را موضوعی فرعی در نوشته‌های او می‌دانند و به روحیات خاصش نسبت می‌دهند. آن‌ها معتقدند موضوع حیرت با آرای فلسفی ویتگنشتاین پیوندی ندارد. جابری معتقد است ویتگنشتاین چیز دیگری می‌گوید.

مولف کتاب پیش‌رو می‌گوید خلاف صوفیان و عارفان سنتی، حیرت ویتگنشتاین، حیرتی این‌جهانی است. هنگامی که ویتگنشتاین جهان را به مثابه معجزه می‌بیند، این‌حقیقت او را به سوی جهانی دیگر، به سوی حقیقتی ماورای آن رهنمون نمی‌شود. حیرت ویتگنشتاین از جهان، مانند حیرت هایدگر از وجود، زمینی است. مخاطب در این‌فلسفه با شهود حقایقی برتر از عوالم بالا و سیر و سلوک معنوی و کنده شدن از جهان خاک و ماده روبرو نیست بلکه ماحصل این تجربه بنیادی، اصالت زندگی روی همین کره خاکی و در کالبد همین تنِ زمینی است.

این‌کتاب ۳ فصل اصلی دارد که عبارت‌اند از «آغاز ویتگنشتاین، یک تجربه بنیادین»، «جهان از منظر ابدیت» و «وجود زبان، زبان وجود».

در فصل اول مخاطب با این‌۳‌عنوان روبرو می‌شود: پیشگفتار: شرح اندیشه ویتگنشتاین را از کجا آغاز کنیم؟، تجربه فلسفه و آغاز ویتگنشتاین، بیان تجربه بنیادین ویتگنشتاین در تراکتاتوس.

پیگیری تحول پرسش و فکر ویتگنشتاین در یادداشت‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷، اهمیت تمایز گفتنی/نشان‌دادنی و دیدگاه‌های راسل و فرگه، sub specie aeternitatis (از منظر ابدیت)، منطق و مرزهای جهان هم عناوینی هستند که در فصل دوم درج شده‌اند. در فصل سوم هم مخاطب کتاب با این‌عناوین روبرو می‌شود: «خطابه اخلاق» و حیرت از وجود، معجزه وجود و زبان‌مندی، ویتگنشتاین و هایدگر: وجود بان زبان وجود، نردبان زبان و بی‌معنایی پرسش از معنای زندگی، پرسش‌های علمی و رازآمیزی هستی، حیرت و احساس دینی ویتگنشتاین، غار زبان‌مندی.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

بعضی از نامه‌های فرگه به ویتگنشتاین یافت نشده‌اند و فقط تعدادی از آن‌ها در دسترس‌اند. فرگه هرگز دوست صمیمی ویتگنشتاین نبود و محتوای نامه‌های او بسیار رسمی و سرد است، چیزی که چندان خوشایند روحیات حساس ویتگنشتاین نبود. فرگه در نخستین نامه‌ها که به سال ۱۹۱۴ نوشته شده‌اند، ابراز امیدواری می‌کند که ویتگنشتاین از جنگ سالم برگردد و همچنین خوشحال است که او کار علمی‌اش را در جنگ هم پی می‌گیرد. در برخی نامه‌ها اشاره‌ای کوتاه به مسائل منطق نیز وجود دارد. نامه‌ای به تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۱۹ حاوی نظر فرگه درباره رساله منطقی-فلسفی است که ویتگنشتاین نسخه‌ای از آن را برای او فرستاده است. فرگه می‌گوید وقت کافی نداشته است تا قضاوت محکمی درباره آن داشته باشد. او می‌گوید فهم آن سخت بوده است، جمله‌ها بدون استدلال از پی هم آمده‌اند و معنای آن‌ها روشن نیست. به عقیده فرگه زبان روزمره برای بیان مقاصد منطقی و معرفت‌شناختی مناسب نیست و عبارت‌های رساله به توضیحات بیشتری نیاز دارند...

این‌کتاب با ۱۱۸ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4838827 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات ققنوس فلسفه ویتگنشتاین کتاب و کتابخوانی گردشگری رایزنی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میراث فرهنگی ترجمه ادبیات خانه کتاب بازار نشر ادبیات کودک و نوجوان سردار سلیمانی جایزه کتاب سال ادبیات جهان انتشارات پیدایش اندیشه ویتگنشتاین شده اند نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا این «دوازده‌وجهی» باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرده است؟ (+عکس)

شاید صدها یا هزاران سال بعد، کسانی که آثاری از تمدن ما را پیدا می‌کنند، ندانند که آن اشیاء برای ما واقعا چه کاربردی داشته‌اند. خود ما هم در نسبت با برخی از آثار باستانی همین وضع را داریم. یکی از رازآمیزترین اشیاء باستان‌شناسی که تا کنون کشف شده‌اند، «دوازده‌وجهی‌های رومی» هستند.

به گزارش فرادید، ما تقریباً هیچ چیز در مورد این اشیاء مرموز نمی‌دانیم؛ در واقع آنقدر اطلاعات باستان‌شناسان و مورخان دربارۀ این اشیاء کم است که تا کنون نظریه‌های کاملا مختلفی در مورد معنی و عملکرد آن‌ها شکل گرفته است.

یکی از قوی‌ترین سرنخ‌هایی که در مورد این اشیاء در اختیار داریم، نقشه‌ای است که محل کشف ده‌ها مورد از آن‌ها را نشان می‌دهد؛ این نقشه به ما می‌گوید که آن‌ها در بخشی از امپراتوری روم محبوبیت خاصی داشتند: شمال فرانسه، انگلستان و آلمان امروزی.

دربارۀ دوازده‌وجهی رومی چه می‌دانیم؟

دوازده‌وجهی‌های رومی اجسامی توخالی و 12 ضلعی هستند که هر ضلع آن به نوبۀ خودش حالت یک پنج ضلعی را دارد و تقریباً همیشه حاوی یک سوراخ است. لبه‌های بیرونی این اشیاء اغلب دارای برجستگی‌های گرد هستند.

بیشتر این اشیاء از برنز ساخته شده‌اند، اما برخی نیز از جنس سنگ هستند و سوراخ یا دستگیره ندارند. قطر آنها از حدود 1.5 تا 4.5 اینچ (4 تا 11 سانتی متر) متغیر است و اندازه سوراخ‌ها نیز متفاوت است، از 0.2 تا 1.5 اینچ (6 تا 40 میلی متر).

اشیایی از این نوع قبلا ناشناخته بودند تا اینکه اولین مورد در سال 1739 در هرتفوردشایر پیدا شد. در مجموع، حداقل 116 مورد از این اشیاء پیدا شده‌اند که بیشتر آنها در حوضه راین، در سوئیس کنونی، شرق فرانسه و جنوب آلمان یافت شده‌اند. برخی از آن‌ها در میان گنجینه‌های سکه یافت شدند که نشان می‌دهد صاحبانشان آنها را ارزشمند می‌دانستند. قدمت بیشتر آنها را می‌توان قرن دوم و سوم پس از میلاد دانست.

اسباب‌بازی، ابزار، تقویم . . .؟

هیچ اشاره‌ای به دوازده وجهی در متون مربوط به زمان رومیان باقی نمانده است و بنابراین هر نظریه‌ای در مورد عملکرد آنها صرفا بر اساس حدس و گمان است. تا کنون چندین فرضیه مختلف دربارۀ کارکرد این اشیاء ارائه شده است:

1. نوع خاصی از تاس که در یک بازی مثل نرد به کار می‌رفته است.

2. یک شیء جادویی، احتمالاً از مذهب سلتیک.

3. یک اسباب بازی برای کودکان.

4. وزنه‌ای برای تورهای ماهیگیری

5. سر عصای روسای قبیله یا افراد مهم.

6. نوعی ساز موسیقی

7. ابزاری برای تخمین فواصل و بررسی زمین، به ویژه برای اهداف نظامی.

8. دستگاهی برای تشخیص سکه‌های تقلبی.

9. تقویمی برای تعیین اعتدال بهار و پاییز ویا تاریخ بهینه کاشت گندم.

10. یک جا شمعی. (بقایای موم در یکی دو مورد از اشیاء بازیابی شده یافت شده است.)

11. یک اتصال‌دهنده برای تیرهای فلزی یا چوبی.

12. ابزار بافندگی مخصوص دستکش. (این توضیح می‌دهد که چرا هیچ دوازده وجهی در مناطق گرمتر امپراتوری یافت نشد.)

13. وسیله‌ای برای تعیین قطر لوله‌های آب.

14. پایه‌ای برای علامت‌های عقاب. (هر لژیون رومی یک پرنده نمادین را بر روی یک میله در میدان نبرد حمل می‌کرد.)

15. نوعی ابزار طالع‌بینی (بر روی یک دوازده وجهی که در سال 1982 در ژنو یافت شد، نام لاتین 12 علامت زودیاک نوشته شده بود.)

اما همانطور که گفته شد، هیچ یک از این نظریات تایید نشده‌اند و بنابراین هنوز راز دوازده‌وجهی رومی حل نشده باقی مانده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • چرا این «دوازده‌وجهی» باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرده است؟ (+عکس)
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی
  • (ویدئو) تصاویر حیرت‌انگیز از لحظه تولد بچه دلفین
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504