Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@22:54:12 GMT

احیای ظرفیت های گردشگری بستر تحقق رشد و توسعه است

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۱۳۹۳۷

احیای ظرفیت های گردشگری بستر تحقق رشد و توسعه است

وجود پنج هزار اثر باستاني منحصربه‌فرد و سه هزار و ۲۰۰ اثر باستاني ثبت‌شده در فهرست آثار ملي نشان دهنده بخشی از تاريخ و فرهنگ كهن مردم استان لرستان است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ استان لرستان با دارا بودن آب و هوای مساعد و منابع طبیعی و تاریخی ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد.

 

گردشگری صنعتی در جهت توسعه فرهنگی، اجتماعی و به‌ویژه اقتصادی جوامع است و می تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی بسیار گره گشا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گردشگري يكي از صنعت‌هاي درآمدزا و اقتصادي در جهان محسوب مي‌شود که براساس گزارش سازمان جهاني جهانگردي، درآمد ناشي از گردشگري، امروزه در جهان بالغ بر ۱۰ درصد توليد ناخالص دنيا را تشكيل مي‌دهد.

 

استان لرستان به دليل دارا بودن شرايط اقليمي مناسب و طبيعت بكر، فرهنگ، آداب و سنن خاص يكي از مناطق مناسب براي توسعه صنعت گردشگري محسوب مي‌شود.

 

وجود پنج هزار اثر باستاني منحصربه‌فرد و سه هزار و 200 اثر باستاني ثبت‌شده در فهرست آثار ملي نشان دهنده بخشی از تاريخ و فرهنگ كهن مردم استان لرستان است.

 

بناهاي تاريخي شگفت ‌انگيز اين استان همچون قلعه فلك الافلاك، پل شكسته، گرداب سنگي، سنگ نبشته و مناره آجري از ديگر بناهايي هستند كه در خرم‌آباد مركز استان لرستان از عهد ساساني و پيش از آن در اين سرزمين همچون گوهري گرانبها زينت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه ‌ند به تاريخ ايران‌ زمين شده‌ اند.


لرستان با داشتن آب و هوايي متنوع و چهارفصل داراي طبيعتي بسيار زيباست كه بهره‌ مندي از آبشارهاي بكر و چشم ‌نواز، بخشي از زيبايي‌ هاي خدادادي اين ديار است كه در دل كوه‌ هاي سر به فلك كشيده استان، خودنمايي مي‌ كنند.

 

 توسعه زیر ساخت ها از جمله مهم ترین بستر های تحقق این مهم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

با توجه به اهمیت احای صنعت گردشگری در ایجاد کار آفرینی و مزایای اقتصادی، توسعه گردشگری بدون برنامه ریزی امکانپذیر نخواهد بود.

 

اهمیت تكمیل زیرساخت های گردشگری، تأمین الزامات و ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در بخش گردشگریو همواركردن زمینه حضور مردم در برنامه های مرتبط با توسعه گردشگری ضروری است.

 

زیرساخت‌های گردشگری ازجمله مراکز اقامتی به‌ویژه هتل‌ها یکی از ارکان مهم و اساسی گردشگری به حساب می‌آید. 

 

صنعت گردشگری می تواند مهم‌ترین محور توسعه آینده لرستان باشد

 

استاندار لرستان با اشاره به وجود توانمندی های گسترده در حزوه اقتصادی استان، بیان کرد: تقویت صنعت گردشگری در استان می تواند بستر رشد و توسعه در استان باشد.

 

« سید موسی خادمی» با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای تقویت صنعت گردشگری در استان، افزود: صنعت گردشگری می تواند مهم‌ترین محور توسعه آینده لرستان باشد.

 

وی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت های گردشگری در استان، تصریح کرد: ایجاد اقامتگاه‌های مناسب از مهم‌ترین زیرساخت ها برای جذب گردشگر است.

 

خادمی با تاکید برضرورت برنامه ریزی مناسب برای ایجاد مراکز اقامتی در استان، اذعان داشت: اکنون وضعیت اقامتی در استان لرستان مناسب نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: از این‌رو ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فراهم نمودن اقامتگاه‌های گردشگری به جذب گردشگر کمک می‌کند.

 

استاندار لرستان با اشاره به اینکه جذب فرصت های سرمایه گذاری بستر تحقق رشد و توسعه استان است، اظهار داشت: در این راستا باید حمایت حقوقی از  سرمایه گذاران بخش خصوصی مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

 وی بیان کرد: بهره برداری بهینه از ظرفیت های بومی بستر تحقق رشد و توسعه استان و بهبود شرایط اقتصادی مردم استان است.

 

 خادمی خاطرنشان کرد: در این راستا تعریف پروژه های کلیدی استان در حوزه گردشگری و حوزه صنایع و کشاورزی  ضروری است.

 

توسعه زیرساخت ها بستر تقویت صنعت گردشگری است

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان هم با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های گردشگری در استان، گفت: اکنون ۳۸ مرکز اقامتی در استان وجود دارد .

 

«سید امین قاسمی»  افزود: این مراکز دارای ظرفیت یک هزارو ۵۰۰ تخت هستند و همچنین ۶ اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۳۵۰ تخت اقامتی،۱۷ مجتمع گردشگری و ۲۹ دفتر خدماتی در این استان فعال است.

 

وی  ادامه داد: ۱۴۲ واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

 

قاسمی اظهار داشت: همچنین ۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۷۰۵ تخت و ۱۰ مهمانپذیر با ظرفیت ۲۹۰ تخت در سطح استان فعال هستند.


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان اظهار کرد: این استان دارای ۱۵ سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است و موافقت نامه اولیه برای ایجاد ۹ مکان گردشگری جدید نیز در لرستان صادر شده است.

 

جذب مشارکت بخش خصوصی بستر تقویت صنعت گردشگری است

 

مسئول طرح‌های حوزه سرمایه گذاری میراث فرهنگی لرستان هم در این خصوص افزود: مشارکت بخش خصوصی بستر بهره برداری از ظرفیت ها و توانمندی استان در جهت تقویت اشتغال و اقتصاد استان است.

 

 «محمد صادق بیرانوند »، با اشاره به توانمندی های استان در عرصه گردشگری، تاریخی و طبیعی، اظهار داشت: بهره برداری از این ظرفیت ها بستر تحقق رشد و توسعه در استان است.

 

وی بیان کرد: جذب مشارکت بخش خصوصی برای بهره برداری از ظرفیت ها و توانمندی های استان در عرصه گردشگری و احیای صنعت توریسم ازاهداف و رویکرد های میراث فرهنگی استان است.

 

بیرانوند افزود: در این راستا تعداد شش خانه تاریخی استان توسط میراث فرهنگی  آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

 

وی خاطرنشان کرد: این خانه‌ها شامل خانه تاریخی کشفی و بوالقاسم‌پور در خرم‌آباد و خانه‌های تاریخی غروی، مستجاب‌الدعوه، ایرانپور و بزرگمهری در شهرستان بروجرد هستند.

 

مسئول طرح‌های حوزه سرمایه گذاری میراث فرهنگی لرستان همچنین  از احداث چهار واحد بوم‌گردی در استان خبرداد و افزود: این واحدهای بوم‌گردی به بین ۶۴ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در حال انجام هستند.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد شهادت حضرت فاطمه زهرا س کانون های فرهنگی هنری مساجد ایام فاطمیه کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مسجد شهادت حضرت زهرا س رویداد ملی فهما توسعه زیرساخت ها برنامه ریزی توسعه گردشگری بستر تحقق رشد و توسعه زیرساخت های گردشگری تقویت صنعت گردشگری گردشگری در استان مشارکت بخش خصوصی توسعه زیرساخت ها صنعت گردشگری اقامتی در استان بهره برداری سرمایه گذاری استان لرستان میراث فرهنگی اثر باستانی برنامه ریزی ظرفیت ها مردم استان خرم آباد بوم گردی مهم ترین خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات هیئت امنای با تجربه؛ جهش خوبی برای احیای موقوفات

محمد رمضانی، مدیر کل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف درمورد فعالیت‌های امنای موقوفات گفت: با توجه به این‌که مشخصاً ما در حوزه‌ی امنای موقوفات فعالیت می‌کنیم ظرفیت امنای موقوفات هم، در همین راستاست و هدفمان این است که یک انرژی و توان خارج از مجموعه وارد سازمان اوقاف شود و در اهداف وقف نقش آفرینی کند. چون وقف مردمی است و جامعه هدف نهایی وقف، کمک کردن به مردم با توجه به نیاز‌های منطقه و تشخیص‌هایی است که موقوفات را وقف کرده‌اند و به همین دلیل، از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کنیم و افراد دلسوز در این حوزه به موقوفات کمک می‌کنند تا اجرای نیت در موقوفات مختلف به بهترین شکل صورت بگیرد.

مدیر کل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف تصریح کرد: تقریباً در سه سال گذشته که استفاده از ظرفیت‌ها را شروع کرده ایم حدود ۱۳۵۰ نفر امین در کشور داریم که البته این تعداد تا ۲ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد و این ۱۳۵۰ نفر در قالب ۷۵۰ نفر در کل کشور ساماندهی شده‌اند و تلاش می‌کنیم برای هر منطقه هیئت امنایی تعیین کنیم که این هیئت امنا، ادارات اوقاف ما را در مسیر مأموریت‌های خود یاری می‌دهند و اتفاق‌های خوبی رخ داده است تا جایی‌که هر جا امنا به صورت جدی ورود پیدا کردند به این خاطر که متناسب با نیاز‌های هر موقوفه انتخاب شدند و افراد دارای صلاحیت با تخصص و تجربه کافی ورود پیدا کردند جهش خوبی در زمینه احیای موقوفات اتفاق افتاد.

رمضانی مطرح کرد: در نمایشگاه اخیر، دستاورد‌های هیئت امنا به نمایش گذاشته شد و واقعاً قابل مقایسه نیست. البته قبلاً هم کار موقوفات انجام می‌شده است ولی به دلیل حجم زیاد کارها، همکاران واقعاً نمی‌رسیدند همه کار‌ها را به سرعت انجام دهند. ضمن این‌که افراد معمولاً نگاه متفاوتی به موقوفات و بهره‌وری از آن دارند و تحولات چشمگیری اتفاق افتاده است. 

مدیر کل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف افزود: امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم نمایشگاه اخیر را صرفاً با هیئت امنای موقوفات داشته باشیم. زیرا فکر می‌کنم ظرفیت موقوفات به حدی است که خودشان می‌توانند نمایشگاهی مثل نمایشگاه اخیر را برای دستاورد‌های نهاد وقف ترتیب دهند و خروجی‌ها و اتفاق‌هایی که در موقوفات مختلف رقم زدند را به نمایش بگذارند و به صورت مقایسه ای، آمار و ارقام و اطلاعاتی را در اختیار دوستان قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • اقدامات هیئت امنای با تجربه؛ جهش خوبی برای احیای موقوفات
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • اجرای پروژه توسعه زیرساختی پارکینگ باران در مجتمع گردشگری صفه
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در گسترش دیپلماسی فرهنگی در اصفهان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات