Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@09:05:18 GMT

اقتصاد گردشگری؛ رونق اقتصادی، منهای نفت

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۱۹۸۲۹

اقتصاد گردشگری؛ رونق اقتصادی، منهای نفت

خبرگزاری میزان- بررسی مزایای اقتصاد گردشگری شهر یزد به دلیل جاذبه‌های تاریخی بسیار و محدودیت در بخش کشاورزی ضروری است. تاریخ انتشار: 08:30 - 11 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۸۹۳۹۵

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، صنعت گردشگری یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که آثار مثبت آن مورد توجه دولت‌ها و ملل گوناگون قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب کشور‌ها با بهره گیری از این صنعت درآمد به سزایی نصیب خود کرده اند و توجه به این بخش را در اولویت‌ فعالیت های خود قرار داده اند.

درباره اقتصاد گردشگری تعاریف گوناگونی وجود دارد. اقتصاد گردشگری تعداد مسافرت‌ها و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر بخش‌های مختلف یک کشور اقتصاد گردشگری است، توجه و بررسی مسائلی مانند تقاضا، عرضه و ساختار‌های بازار، قیمت گذاری، محاسبه ارزش افزوده تمام فعالیت‌های گردشگری و مطالعه تمام اثرات و نتایج عوامل اقتصادی بر صنعت گردشگری یک کشور است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ با ثبت ۱.۵ میلیارد سفر نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی با رشد ۴ درصدی همراه بوده است و صنعت گردشگری جهانی نیز برای دهمین سال پیاپی رشد مثبتی را پشت سر می‌گذارد.

کشور ما به دلیل ظرفیت‌های بالقوه می‌تواند با جذب گردشگر در این صنعت به سرعت رشد پیدا کند که در این بین توجه به شهر‌های مختلف کشور و استفاده از پتانسیل‌های آن باید مد نظر قرار گیرد.

بنا بر گزارش بانک مرکزی در سال گذشته بالغ بر ۱۱.۸ میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق گردشگری برای کشور ایجاد شده است.

در بین شهر‌های مختلف کشور از آنجا که یزد دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است و با محدودیت در بخش کشاورزی روبرو است به نظر می‌رسد بررسی مزایای اقتصاد گردشگری در این شهر ضروری است.

سهم گردشگری از تولید ناخالص برخی

رحیم یعقوب زاده کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو خبرگزاری میزان با اشاره به ظرفیت های بالقوه گردشگری در شهرهای  مختلف کشور اظهار کرد: سهم گردشگری از تولید ناخالص ملی حدود ۸.۳ درصد است و باید برای افزایش این سهم تلاش کرد.

وی افزود: سهم گردشگری از تولید ناخالص برخی کشور‌ها همچون ترکیه و اسپانیا بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است که این موضوع برای کشور ما با توجه به ظرفیت‌های موجود، دور از دسترس نیست.

این کارشناس حوزه گردشگری معتقد است ما هم اکنون در ابتدای راه صنعت گردشگری هستیم و باید این صنعت را در کشور گسترش دهیم که این مهم تنها با حمایت دولت حاصل می‌شود.

یعقوب زاده ارائه تسهیلات ویژه و کارآمد را یکی از مهم‌ترین عوامل حمایت دولت از این بخش دانست و افزود: متولیان امر گردشگری در کشور داشته باشد و این تسهیلات باید از نوع کم بهره و بعضا بلاعوض باشند تا سرمایه گذاری به بهترین نحو در صنعت گردشگری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که توجه به صنعت گردشگری افزایش پیدا کند و این صنعت توسعه یابد، بسیاری از بخش‌های مختلف کشور با رشد و رونق مواجه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به رشد مسکن، کشاورزی، حمل و نقل و اشتغال زایی‌های مستقیم و غیر مستقیم اشاره کرد.

این کارشناس حوزه گردشگری مطرح کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته نگاه دولت و بخش‌های خصوصی به صنعت گردشگری بیشتر شده و توجه به این صنعت رو به رشد است و هم اکنون زمان آن رسیده که دولت حمایت‌های خود را از این بخش آغاز کند.

یعقوب زاده خاطر نشان کرد: دولت با حمایت‌های خود می‌تواند رغبت بخش خصوصی را نسبت به افزایش فعالیت و سرمایه گذاری در این حوزه بیشتر کند.

وی ابراز کرد: دولت همچنین با ارائه طرح‌های تشویقی به شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافری برتر، حضور این بخش‌ها را در صنعت گردشگری نمایان‌تر می‌کند.

این کارشناس حوزه گردشگری اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری زیادی در کشور وجود دارد که بعضا ناشناخته اند و شهرتی در سطح جهانی ندارند، پس دولت با تبلیغ جاذبه‌های گردشگری می‌تواند تاثیر به سزایی در رونق این حوزه ایفا کند.

یکی از شهرهایی که با سرمایه‌گذاری در گردشگری، می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد منهای نفت کشور داشته باشد، شهر تاریخی و فرهنگی یزد است. 

یزد یکی از جذابیت‌های منحصر به فرد ایران است که می‌تواند گردشگران داخلی و بویژه خارجی زیادی را جذب کند. معماری خاص و آثار تاریخی به ویژه ابنیه باستانی و شاهکار‌هایی مانند قنات‌های شگفت انگیز این استان، از جمله مواردی است که با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند گردشگران بیشتری را جذب این استان کند. 

یزد، همچنین دومین استان کشور است که به طور رسمی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. شهر‌های میبد، بافق و ابرکوه دارای تک بنا‌های باستانی، قلعه‌های بسیار قدیمی و پابرجا، اکوتوریسم، بافت تاریخی شهری و خانه‌های شاعرانی مانند وحشی بافقی، عزیزالدین نسخی، و حائری میبدی، فرخی یزدی هستند.

گردشگری نخستین مزیت اقتصادی استان یزد

به گفته مسعود عظیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد، گردشگری اولین مزیت اقتصادی  این است و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ این استان، در صورت توجه کافی و برنامه‌ریزی‌های مناسب، می‌تواند به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور در زمینه گردشگری تبدیل شود که به تبع آن منجر به کاهش بیکاری و رونق تولید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: توسعه گردشگری به دست تعاونی‌ها امکان پذیر است

 صنعت گردشگری نوعی سرمایه گذاری غیر‌مستقیم خارجی در داخل کشور است و در کلیه بخش های اقتصادی، اثرهای توسعه‌ای دارد. اصلی‌ترین کارکرد این صنعت کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد‌نیاز گردشگران و به ویژه صنایع‌دستی توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گردشگری اخبار اقتصادی گردشگری سهم گردشگری از تولید ناخالص کارشناس حوزه گردشگری خبرگزاری میزان اقتصاد گردشگری مختلف کشور صنعت گردشگری سرمایه گذاری غیر مستقیم یعقوب زاده بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، اين نشست با حضور مهرداد بذرپاش ، وزير راه و شهرسازي کشورمان و رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات، برگزار شد.

وزير راه و شهرسازي گفت: بعد از 10 سال کمیسیون مشترک دو کشور را برگزار ميکنیم که فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است. امارات به عنوان دومین کشور شریک ایران، اهميت استراتژیک زيادي براي ما دارد.

بذرپاش ا اشاره به حضور ایران و امارات در مسیر کریدور شمال و جنوب گفت: دسترسی به بازارهای شمال و جنوب میتواند باعث بوجود آمدن فرصت بای دو کشور باشد.

رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در ادامه افزود: توانمندی های فناوری نو و دانش بنیان میتواند فرصت برای توسعه روابط بر پايه نکنولوژی را فراهم کند. تشریفات گمرکی و حمل و نقل از مشکلات تجاری دو کشور بوده که لازم است این موضوع را برای گسترش روابط تجاری حل و فصل کنیم.

بذرپاش درباره مراودات بندري دو کشور گفت: در حال حاضر حمل و نقل از بندر شهید بهشتی و گمرک بازرگان در حال اجراست. تسهیل برای خروخ در ترانزیت کالا در حوزه جاده ای و ریلی بايستي گسترش یابد.

وزير راه و شهرسازي در پايان بر حل مشکل بانکی و مالی براي تسهيل روابط تجاري دوجانبه تاکييد کرد.

وزیر اقتصاد امارات در اين نشست گفت: برگزاري جلسه امروز نشان از توسعه و گسترش روابط اقتصادی دو کشور است. امارات بعد از چین، بيشترين ميزان روابط تجاری با ايران را دارد. ازرزش تجارت به ۲۷ میلیارد دلار رسیده و بسياري از شرکتهای ایرانی در امارات تشکیل شده است.این کمیسیون مي تواند بازار دو کشور برای همديگر فراهم آورد.

المری افزود: ايجاد فرصت هاي زیادی برای حمل و نقل و همکاري هاي بانکی ، از دستاوردهاي اين کمسيون هاست.

وزیر اقتصاد امارات با اشاره به عملکرد دولت امارات در زمينه سرمایه گذاری گفت: تصویب قانون تشکیل شرکتهای خارجی و تشویق در زمینه حمایت از شرکت‌هایی که در زمینه انرژی نو فعالیت میکنند با استفاده از زیر ساختهاي اين کشور، فرصت خوبی برای تجارت با امارات ايجاد کرده است.

وزیر اقتصاد امارات در پايان از فعالان بخش خصوصی ایران براي حضور در بازار امارت دعوت کرد.

 

دیگر خبرها

  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟
  • برگزاری نمایشگاه‌ها عامل مهم رونق اقتصاد است
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات