Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آلزایمر» یک بیماری شناخته شده است که اغلب سالمندان را دچار خود می کند اما پزشکان راهکارهایی را ارائه کرده اند تا با رعایت آن در زمان جوانی از مبتلا شدن به این بیماری در دوران پیری در امان باشیم.

خبرگزاری شبستان - شیراز:
 

در حال رفتن به سمت منزل بودم که به پیرمرد هراسان و نگرانی برخوردم که سراسیمه و حیران به سمت من می آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که ظاهرا آدرس خانه اش را گم کرده بود از من خواست که به کمکش بشتابم تا بتواند به منزلش بازگردد اما مشکل این بود که هیچ نشانی حتی از خیابان، کوچه یا مسیری که بتوان پیرمرد را به خانه اش رساند به یاد نداشت. حتی وقتی که از او پرسیدم اهل این شهر هستی و اسمت چیست به درستی پاسخی از دریافت نکردم. کمی که با پیرمرد صحبت کردم متوجه شدم دچار بیماری آلزایمر است و برای خرید به خیابان آمده اما دیگر نتوانسته راه برگشت به خانه اش را پیدا کند.

 

به گفته پزشکان بیمار  مبتلا به آلزایمر به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز ناتوان می شود و کم کم مشکل مسیریابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود و حتی در موارد شدیدتری در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش مشکل پیدا می کند.

 

ضعف بیان، اختلال در تفکر ذهنی، اختلال در حافظه، اختلال در انجام کارهای عادی و تغییرات در شخصیت از نشانه های بیماری آلزایمر است.

 

در این فکر بودم که به راستی آلزایمر چه نوع بیماری است که این چنین انسان ها را گرفتار خود می کند که حتی نام و فامیل خود را هم نمی شناسند.

 

به سراغ یک پزشک متخصص مغز و اعصاب رفتم تا در مورد این بیماری اطلاعات بیشتری را به دست بیاورم. «سید علی زاهدی» با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی های بیمار تحلیل می رود، می گوید: آلزایمر بارزترین نوع از انواع مختلف بیماری زوال عقل بوده و اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد و پیشرفت می کند.

 

وی با اشاره به اختلال حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر عنوان می کند: مثلا بیمار وسایلش را گم می کند و نمی داند کجا گذاشته و یا در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می شود و نمی تواند حساب داراییش را نگه دارد.

 

این پزشک متخصص نقش وراثت را در ابتلا به بیماری آلزایمر با اهمیت می داند و سن بالا و سابقه خانوادگی را از موارد ابتلا به این بیماری عنوان می کند.

 

زاهدی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زوال عقل بروز توهم و هذیان است، ادامه می دهد: برای مثال بیمار فکر می کند همسایگان و اطرافیانش قصد آسیب رساندن و توطئه علیه وی دارند. فرد دارای زوال عقل ممکن است به فرزندانش نیز بدبین شود.

 

بیماری آلزایمر حدود 20 سال قبل از ظهور علائم بالینی در مغز آغاز می شود. علت بیماری آلزایمر ناشناخته است اما برخی از عوامل خطر شناسایی شده اند.

 

شیوع آلزایمر در زنان

به اعتقاد زاهدی اکثر افراد مبتلا به بیماری آلزایمر 65 سال سن یا بیشتر دارند و این بیماری در بین زنان شایع تر از مردان است.

 

این پزشک متخصص مغز و اعصاب، ضربه به جمجمه، دیابت، اضافه وزن و فشار خون را از عوامل احتمالی بیماری آلزایمر می داند اما این نکته را نیز متذکر می شود که داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به این معنی نیست که شما به بیماری آلزایمر مبتلا خواهید شد.

 

کمبود خواب دیگر علت بیماری آلزایمر است که متاسفانه در سال های اخیر تقریبا همه گیر شده است. با توجه به مطالعاتی که انجام شده کمبود خواب نه تنها باعث می شود که پشت فرمان خواب آلوده باشیم بلکه می تواند توسعه بیماری آلزایمر را سرعت ببخشید.

 

شب بیداری عامل آلزایمر

زاهدی با تاکید بر اینکه متاسانه شب بیداری بین نوجوانان و جوانان به صورت یک تفریح در آمده است، به این افراد توصیه می کند که مراقب خواب خود باشند تا در سنین پیری آلزایمر همدم آنها نشود.

 

در موارد شدید افراد آلزایمری برای انجام کارهای اولیه شخصی نیاز به کمک پیدا می کنند و ممکن است توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را هم از دست بدهند. بیمار دچار زوال عقل ممکن است در تکلم کلمات مناسب مشکل پیدا کند و در نتیجه کم حرف و گوشه گیر شود. در موارد پیشرفته تر بیمار آگاهیش را نسبت به بیماری از دست داده و نمی داند دچار ناتوانی در انجام برخی کارها است و ممکن است کارهای خطرساز انجام دهد.

 

ورزش دشمن آلزایمر

زاهدی در توصیه به افراد برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می گوید: ورزش توانایی مغز برای حفظ ارتباطات قدیمی و همچنین ایجاد ارتباطات جدید مغز را در برابر آلزایمر محافظت می کند.

 

به عقیده وی منظور از ورزش روزانه حدقل 150 دقیقه ورزش متوسط تا شدید بوده و فعالیت های مناسب برای مبتدیان شامل پیاده روی و شنا است.

 

اگرچه تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از بیماری آلزایمر یافت نشده اما آنچه که در این زمینه توصیه شده تمرینات فکری و بدنی، رژیم غذایی، نوشیدن مایعات به اندازه کافی، فعالیت اجتماعی و... است.

 

 انسان ها موجودات بسیار اجتماعی بوده و در انزوا رشد نمی کنند بلکه مغز آنها در انزوا فعالیت کمی دارد. حضور در فعالیت های اجتماعی مغز را در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت می کند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

 

 

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد شهادت حضرت فاطمه زهرا س فهما مسجد دهه فجر آلزایمر بیماری شیراز بیماری آلزایمر پزشک متخصص زوال عقل خانه اش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران رکن اصلی اقتصاد کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین محبیان صبح چهارشنبه در آیین تجلیل از کارگران اظهار کرد: کارگران نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری کارگران از ارکان مهم اقتصاد کشور هستند.

وی افزود: رهبر انقلاب تاکید داشتند جهش تولید زمانی محقق می شود که کارگر ما حال خوبی را داشته باشد و کمترین میزان مشکل و دغدغه را داشته باشد و در هین راستا اقتصاد کشور هم رونق می یابد و شاهد جهش تولید خواهیم بود.

فرماندار بیجار عنوان کرد: ما در هر مسند و جایگاهی هستیم باید در راستای ارتقای کیفی کار تلاش کنیم تا جهش تولید ایجاد شود و شاهد پیشرفت کشور باشیم.

وی ادامه داد: طبق تاکیدات رهبر انقلاب همه ما نه تنها کارگران و هرکسی که حقوقی می گیرد باید برای اثر بخشی و نتیجه بهتر باید تلاش داشته باشیم.

محبیان اعلام کرد: حدوداً ۴۰ میلیون نفر درکشور ما از حوزه کارگری ارتزاق دارند و اینجاست که اهمیت فرمایش رهبر مشخص می شود که باید به قشر کارگر بیش از پیش توجه کرد.

لزوم جذب سرمایه گذار در بیجار

فرماندار بیجار بر لزوم سرمایه گذاری در بیجار اشاره کرد و بیان داشت: در استان هایی که برخورداری بیشتری دارند سرمایه گذارن مشارکت فعالی در اقتصاد آن شهر دارند.

وی اضافه کرد: بسیاری از سرمایه گذاران کردستانی در خارج استان هزینه و سرمایه گذاری کرده اند و ما انتظار داریم که سرمایه گذار به شهرستان و استان بیایند تا شاهد پیشرفت این استان و شهرستان باشیم.

محبیان تصریح کرد: بیجار دارای ظرفیت های بی‌شماری است که می تواند با سرایه گذاری مناسب شاهد رونق تولید در این شهرستان باشیم.

وی خاطر نشانن کرد: در تمامی حوزه ها در شهرستان باید از خام فروشی جلوگیری کرد و فراوری تولید در شهرستان انجام شود تا از این طریق نرخ بیکاری بتواند کاهش یابد و مهاجرت معکوس رقم بخورد.

فرماندار بیجار یادآور شد: هرجا یک واحد نمونه ای وجود دارد و رکوردی رقم می خورد با همت کارگران است و در کشور ما دو رکن سرمایه گذار و کارگر باید در کنار هم باشند تا بتوانیم شاهد پیشرفت کشور باشیم.

کد خبر 6094054

دیگر خبرها

  • امری: سطح بالای لیگ برتر مانع موفقیت تیم‌های انگلیسی در اروپا است
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • کارگران رکن اصلی اقتصاد کشور هستند
  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • توخل: نمی‌دانم چرا، ولی گنابری به رئال گل می‌زند
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک