Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@02:04:19 GMT

تب سالک در شبکه های مجازی سمنان بالا گرفت

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۳۴۳۶۹

تب سالک در شبکه های مجازی سمنان بالا گرفت

سمنان- بیماری سالک در شهرستان دامغان استان سمنان دارای سابقه ۱۰ ساله است و معمولا در فصل تابستان گریبان‌گیر مردم بیش از ۳۰ روستای جنوب و شرق دامغان می‌شود اما این روز ها شایعاتی مبنی بر نبود امکانات دارویی به منظور مقابله با این بیماری نیز گریبانگیر مردم در فضای مجازی شده است.

قدس آنلاین-گروه استان ها:سالک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران دو نوع سالک شهری یا نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد؛ در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد از فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سالک شهری اما مخزن بیماری، بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

مشکلی برای تامین دارو نداریم

در همین رابطه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان در پاسخ به شبهات مطرح شده در فضای مجازی مبنی براینکه در این زمینه کمبودی هست یا خیر اظهار می کند: اخیرا مطالبی در خصوص کم بود دارو، بی توجهی مراکز بهداستی برای مقابله با این بیماری و دیگر اخبار در این راستا در فضای مجازی قوت گرفته است که باید اذعان کرد همگی در زمره شایعه و درراستای مشوش سازی افکار عمومی است.

بهراد پورمحمدی اظهار می کند: توزیع دارو توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار استان‌ها و مراکز بهداشت قرار دارد که این امکانات به صورت متناوب توزیع می‌شود و به هیچ عنوان کمبودی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بهداشتی افراد را به شکل بیماریابی خانه به خانه شناسایی و مورد معاینه قرار می دهد عنوان می کند: پس از بیمار یابی و یا مرجعه بیماران به مراکز بهداشتی نام آن ها در سامانه ثبت و دارو به میزان لازم در اختیار آن ها قرار می‌گیرد.
وی تاکید می کند: کمبود امکانات درمانی لازم برای درمان بیماری سالک شایعه است و هیچ مشکلی برای خدمات تشخیصی و درمانی وجود ندارد.

پور محمدی اظهار می کند: مراحل درمان افراد مبتلا به زخم سالک به صورت رایگان و متمرکز در مرکز خدمات درمانی قمربنی هاشم (ع) دامغان و تمامی مراکز بهداشتی شهرستان زیر نظر شبکه بهداشت، مطابق با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و پزشکان دوره دیده انجام می‌شود.

وی یادآور می شود: طرح مبارزه با بیماری سالک در تمامی روستاهای دارای سکنه شهرستان در حدود بیش از ۸۰ روستا در طول ایام مختلف سال طی چندین مرحله انجام و با توزیع بیش از یک هزار کیلوگرم طعمه آلوده به سم برای جوندگان توسط شبکه بهداشت دامغان و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اجرایی شد. 

وی با بیان اینکه امسال حدود ۵۰۰ نفر از شهروندان این شهرستان به ویژه افراد ساکن در روستاها به بیماری زخم سالک مبتلا شده‌اند  ادامه می دهد: طرح مبارزه با جوندگان تا شعاع حدود یک کیلومتری از حاشیه شهر و اطراف روستاهای هدف با نظارت مستقیم کارشناسان، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، انجام و از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن، آبگیری و استفاده از دود برای کشتن موش ها نیز صورت گرفته است.
 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان سالک فضای مجازی مراکز بهداشت شبکه بهداشت بیماری سالک پشه خاکی زخم سالک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۴۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

سازمان «افغانستان بدون پولیو» در افغانستان اعلام کرد از امروز 10 اردیبهشت در تمام ولایت‌ها، واکسیناسیون فلج اطفال آغاز شده است، همچنین هم‌زمان برای تقویت ایمنی کودکان در برابر بیماری به آنان ‌ویتامین E نیز داده می‌شود.

پیش‌تر وزارت بهداشت طالبان تأکید کرده بود: از آغاز سال 2024 تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به فلج اطفال در افغانستان مشاهده نشده است.

گفتنی است افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که بیماری فلج اطفال هنوز کودکان آنها را تهدید می‌کند، این بیماری ویروسی درمان ندارد، دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و فقط با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

رسانه‌های افغانستان نیز پیش‌تر به نقل از گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بودند دلیل اصلی گسترش این ویروس رفت‌ و آمدهای نامنظم مردم و بیماران از پاکستان به افغانستان در گسترش این ویروس تاثیرگذار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • به مفهومی به اسم شبکه تنظیم گری کشوری نیاز داریم
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • یادواره ۵۲ شهید کارگر دامغان برگزار شد
  • فرمانده جدید سپاه دامغان معرفی شد
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • خداحافظی شوکه کننده سلنا گومز با ۴۲۹ میلیون کاربر