Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در ماده واحده طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی که در مجلس است، قیده شده که این طرح به ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در ۳۶ نقطه کشور می‌پردازد. بر این اساس طبق طرح حاضر حدود ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی جدید در این طرح علاوه بر تصویب بیش از ۱۰۰ منطقه ویژه اقتصادی در لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مصوب مجلس، ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر یک از این مناطق نیز مطابق ماده ۸ قانون تشکیل اداره مناطق ویژه اقتصادی از معافیت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض برخوردار بوده و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اشکالات قانونی و تبعات اقتصادی طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است.

نصف مناطق ویژه اقتصادی موجود، غیرفعال است

در بخش مقدمه گزارش بازوی نظارتی مجلس آمده است: مناطق ویژه اقتصادی، مناطقی با وسعت محدود بوده و در نواحی صنعتی و تولیدی و خارج از محدوده‌های جمعیتی شهری و روستایی قرار گرفته اند، از این رو نسبت به مناطق آزاد تجاری صنعتی عملکرد تخصصی‌تر و با حاشیه کمتری داشته اند. با این حال با توجه به شرایط فعلی تجارت جهانی و اقتصاد کشور توسعه کمی این مناطق در اولویت نیست اما توسعه کیفی این مناطق می‌تواند بیش از پیش با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و اصولی تقویت شود.

ایجاد کردن حدود ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به توازن منطقه‌ای، آمایش سرزمینی و درآمدهای دولت آثار بلندمدت و پایداری برای اقتصاد ملی نخواهد داشت. توجه به این نکته نیز لازم است که در حال حاضر از مناطق ویژه اقتصادی موجود و مصوب تقریباً بیش از نصف آنها غیرفعال است.

ایجاد مناطق جدید دارای بار مالی برای دولت است

در بخش جمع بندی و پیشنهاد این گزارش آمده است: «ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید در شرایطی که کمتر از نیمی از آنها غیرفعال هستند به لحاظ منطق کارشناسی و علمی توجیه ندارد، باب شدن چنین رویه‌ای در مجالس و دولت‌های مختلف بدون انجام مطالعات همه‌جانبه کارشناسی و آثار بلندمدت آن به صلاح اقتصاد ملی نیست.

این طرح صراحتاً دارای بار مالی برای دولت است و حتی با وجود پذیرش سازمان مسئول غیردولتی برای تأمین زیرساخت‌ها در حیطه تأمین زیرساخت‌های اساسی طبق قانون بر عهده دولت است و تأمین زیرساخت‌های اساسی توسط بخش خصوصی فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود.

نکته بعدی این است که طرح فعلی مغایر برخی مواد برنامه ششم توسعه بوده و نیازمند کسب دو سوم آرا جهت تصویب در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس است و مغایر بند ۱۷ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش سهم درآمدهای مالیاتی خواهد بود چرا که طبق قانون مناطق آزاد این مناطق از پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

ایجاد مناطق نباید محلی برای تأمین اهداف غیراقتصادی باشد

ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید نباید محلی برای تأمین اهداف غیراقتصادی باشد و رویه فعلی نیز نیازمند اصلاح است. آنچه مبنای پیشنهاد چنین طرح‌ها و لوایحی قرار می‌گیرد بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که نیازمند تفسیر دقیق از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

استنباط مطالعات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس این است که آنچه تصریح شده اشاره به توسعه حوزه عمل، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعلی دارد و برای تمرین آزادسازی اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعلی کفایت می‌کند. از این رو تصویب چنین طرحی با این ابعاد و گستردگی و بدون انجام مطالعات کارشناسی جامع و بدون رفع مشکلات مناطق ویژه فعلی توصیه نمی‌شود.

کد خبر 4841069

منبع: مهر

کلیدواژه: مناطق آزاد منطقه ویژه اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس ویروس کرونا بانک مرکزی ایران قیمت دلار قیمت نفت وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سهام قیمت یورو بورس نظام بانکی وزارت جهاد کشاورزی تورم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صادرات غیرنفتی قیمت سکه بهار آزادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی ویژه اقتصادی جدید تأمین زیرساخت ها برای تأمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۵۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری

 معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار از حضور این منطقه آزاد در بزرگترین رویداد اقتصادی کشور و معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد ریال در نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ خبر داد و گفت: این حضور‌ها می‌تواند به جذب سرمایه گذار کمک کند.

مسیح جوادپور گفت : ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با عنوان اکسپو ایران ۲۰۲۴ از هشتم اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه دارد.

وی بیان کرد: حضور مناطق آزاد در این رویداد، فرصتی برای معرفی امکانات، مزایا و ظرفیت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری این مناطق به فعالان اقتصادی داخلی و خارجی است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: رویکرد منطقه آزاد چابهار به‌عنوان بخشی از مناطق آزاد کشور که در رونق اقتصادی و کمک به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی نقشی پررنگ دارد، تسهیل فضای سرمایه‌گذاری برای ارتقا تولیدات صادرات محور به‌ویژه در حوزه محصولات دریا پایه است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد