Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسعلی صباغ زاده عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن تقدیر و قدردانی از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره  تصمیم برگزاری آئین اختتامیه چهاردهیمن جشنواره شعر فجر در این استان ، گفت: اینگونه برنامه ها به ما و نسل جوان و فرهنگ منطقه کمک می کند تا با انگیز و مشتاقه ادامه فعالیت داده و سعی کنیم که این برنامه ها را به سمت استان سوق بدهیم، چون فاصله زیادی با مرکز داریم، این برنامه ها برای سیستان و بلوچستان مایه برکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری جشنواره مرهمی بر زخم دل مردم سیل زده سیستان و بلوچستان

این شاعر و فعال فرهنگی در ادامه برگزاری این آئین اختتامیه شعر فجر در این خطه از کشور را  که هم زمان با سیل سیستان رخ داده، مرهمی بر دل کسانی که زندگی خود را از دست داده اند و تصور می کنند مردم ایران به یادشان هستند دانست و گفت:‌این مهم باعث می شود که اهالی این استان حس کنند که پایتخت نشینان آنان را فراموش نکرده اند.

به گفته صباغ زاده، همین که وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی همراه با معاون و مشاور و دیگر هیات همراه به میان این مردم آمده اند مایه دلگرمی و حضور آنها دلداری است بر زخم دل مردم سیل زده این مرزو بوم که باعث خوشحالی آنها شده است.

مردم سیستان و بلوچستان با برگزاری جشنواره شعر فجر دلگرم شدند

این شاعر و فعال فرهنگی در ادامه سخنان خود با اشاره به ارزش و تاثیرات حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه در این خطه ، گفت: مردم ما صبور هستند، نوازش می خواهند، مهربانی می خواهند، اگر اینها را دریغ نکنیم همه چیز دارند.

صباغ زاده تاکید کرد: ما شاعر ملی داریم اما برخورد با دیگران شاعران ملی کمک می کند شاعران جوان با اندیشه های گوناگون آشنا شوند و وقتی شاعران سطح بالا به اینجا بیایند، کمک می کند که شعر این استان هم پیشرفت کند.

جشنواره شعر فجر در یک نگاه

جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر امروز از سال ۱۳۸۵ هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و چهاردهمین دوره جشنواره نیز با انتشار فراخوان و ارسال آثار به این دوره از جشنواره، عصر امروز(شنبه - ۱۲ بهمن ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنها به کار خود پایان می دهد.

این دوره آثاری که در سال ۱۳۹۷ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان، درباره شعر ارزیابی می شوند.
برگزیدگان جشنواره، زمستان امسال در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین‌المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.
کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از سه گروه ادبی بالا قرار بگیرند می توانند در جشنواره شرکت کنند.
پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اول دی ماه جاری توسط محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

برگزاری جشنوراه های ملی و بین المللی در سطح استانها به ویژه چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر در راستا و ادامه سیاست و اعلام برنامه های به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی به عنوان تاکید بر اینکه « ایران فقط تهران نیست» صورت گرفته و این سیاست و اولویت با قوت در دیگر استاهای کشور ادامه خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر تاکید خود در تمامی جلسات و نشست ها و حتی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه مبنی بر توجه به عملی کردن شعار « ایران فقط تهران نیست» در ابلاغیه ها و بخشنامه ها نیز به صورت مکرر بر تخصیص بودجه بصورت عادلانه برای استانها نیز تاکید داشته و دارد.

استان سیستان و بلوچستان در یک نگاه

استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان به‌عنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب‌شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۱۷۸۵ کیلومتر مربع وسعت، بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و تنها استان ایران است که با پاکستان مرز مشترک دارد و هم‌چنین به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسان‌ترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای‌میانه به آب‌های آزاد است.

 این استان براساس آخرین تغییرات شامل ۱۹ شهرستان است که شامل زاهدان، زابل، زهک، نیمروز، هامون، هیرمند، میرجاوه، ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان (به مرکزیت گلمورتی)، زابلی(مهرستان)، سراوان، سرباز (به مرکزیت راسک)، سیب سوران (به مرکزیت سوران)، فنوج، قصرقند، کنارک و نیک شهر می‌باشد. هم‌چنین این استان پهناور از ۴۸بخش و ۳۷ شهر تشکیل گردیده‌است.

بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان زاهدان و کم جمعیت‌ترین شهر این استان شهر کوچک سرباز است. مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیت‌های سیستانی و بلوچ می‌باشد که سیستانیان به زبان فارسی با گویش سیستانی صحبت می‌کنند و بلوچ‌ها به زبان بلوچی صحبت می‌کنند.

شهرستان زاهدان از شمال به شهرستان هامون و کویر لوت از شرق به کشور پاکستان از غرب به استان کرمان و از جنوب به شهرستان خاش محدود می‌شود. اکثر مردم این شهر با توجه به قومیت‌های که در اینجا ساکن شده‌اند از نژاد آریایی هستند و به زبان‌ها و گویش‌های فارسی، بلوچی، سیستانی، کرمانی، یزدی و خراسانی سخن می‌گویند.

پوشاک مردم سیستان و بلوچستان، با توجه به موقعیت زمانی و مکانی، تفاوت عمده ای دارد. پوشاک مورد استفاده هنگام کار، مراسم شادی و عزا در فصل‌های مختلف سال با توجه به طبقات اجتماعی در گروه زنان، مردان، کودکان و نوجوانان متفاوت است. پوشاک مردم سیستان عمدتا شامل دستار، سر پوش، پیراهن و شلوار است و بیشتر به رنگ سفید است پیراهن مردان بلند و تا سر زانو است. هم‌چنین مردان سیستانی جلیقه‌ای روی پیراهن می‌پوشند که به آن جلزقه می‌گویند. از مشخصات لباس زن سیستانی نوعی سوزن دوزی است که در حاشیه یقه و سر آستین به کار می‌رود و در محل به آن (سیاه دوزی) می‌گویند. دستاری مستطیل شکلی نیز به سر می‌بندند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان پروندهٔ خبری کمک های مردمی برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره بین المللی شعر فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان جشنواره شعر فجر مردم سیستان برنامه ها صباغ زاده هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

خلیل‌احمد سلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه زاهدان که به مناسبت هفته کار و کارگر انجام شد، اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی در دولت سیزدهم برای بهبود سبد معیشت مردم اجرایی شد که طی یکسال اخیر شهروندان سیستان و بلوچستان از آن بخوبی استقبال کردند.

وی افزود: در بازه زمانی یکساله طرح کالابرگ الکترونیکی، بیش از ۶۷۰ هزار خانوار در استان از این طرح استقبال کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه گردش مالی این طرح در سیستان‌ و بلوچستان نیز سه هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: از این مبلغ، دو هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان توسط مردم بصورت نقدی و یک هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان آن بصورت یارانه توسط دولت پرداخت شده است.

سلامی در خصوص طرح فجرانه هم گفت: از هفدهم بهمن سال قبل که این طرح آغاز شد، در مرحله اول، ۵۴۶ هزار خانوار، در مرحله دوم ۴۵۲ هزار خانوار و در مرحله سوم که تا ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد، تا الان ۳۷۰ هزار خانوار با مراجعه به ۴۲۰۰ فروشگاه مجری طرح در استان، یازده قلم کالای تعریف شده را خریداری کردند.
وی ادامه داد: میزان یارانه تشویقی اختصاص یافته توسط دولت سیزدهم از ابتدای طرح فجرانه تا الان در سیستان و بلوچستان، یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان همچنین در ادامه از کاهش ۱۰ درصدی حوادث ناشی از کار طی سال گذشته در استان خبر داد و اظهار کرد: صیانت از نیروی کار و کمک به ارتقای بهره‌وری واحدهای تولیدی از وظایف اصلی وزارت متبوع در کشور است.

سلامی گفت: افزایش سطح مشارکت تعاونی‌ها در اقتصاد می‌تواند در تحقق شعار امسال بسیار مهم و ضروری باشد، به همین منظور برنامه های حمایتی از فعالان بخش تعاون استان و ترغیب دیگر افراد علاقمند برای ورود به این بخش پیش‌بینی شده است و اجرا خواهد شد.

پایان پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • علم الهدی: در بحث حجاب، اگر مردم بخواهند تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند/ مایه تأسف است که شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان
  • کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • تلاش برای مهار وکنترل آب‌ها در سیستان و بلوچستان
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد