Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@09:52:42 GMT

قیمت منطقی گوشت گوسفند ۷۰ هزار تومان است

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۲۱۵۷

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران امروز در نشست خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 1400 جمعیت عشایر ثابت مانده و کوچ آنها مکانیزه می‌شود و به سمت رمه‌گردانی خواهند رفت.

وی افزود: منظور از رمه‌گردانی آن است که بخشی از خانوار عشایری در سکونت‌های خود مستقر می‌شوند و بخش دیگر دام را برای کوچ خواهند برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان امور عشایر افزود: 95 درصد از جامعه عشایری به راه دسترسی دارند و در حال حاضر بیشتر در حال ایمن‌سازی راه‌های عشایری هستیم.

شاخص دسترسی عشایر به آب سالم به 63 درصد افزایش می‌یابد

قندالی ادامه داد: با موافقت رهبر معظم انقلاب در سال 97، 18 میلیون یورو برای آبرسانی و تأمین آب به مناطق عشایری برای سال 98 اختصاص یافت به همین منظور 220 میلیارد تومان منابع ریالی برای 420 پروژه اختصاص یافت که این امر منجر به افزایش 10 درصدی شاخص دسترسی به آب سالم را بالا می‌برد.

وی افزود:‌بر این اساس شاخص دسترسی به آب سالم جامعه عشایری از 53 درصد به 63 درصد افزایش می‌یابد.

225 هزار خانوار عشایری تا سال 99 به انرژی خورشیدی دسترسی پیدا می‌کنند

وی با بیان اینکه برای تأمین انرژی جوامع عشایری به دنبال آسان‌ترین روش و کاهش مصرف سوخت فسیلی از قبیل نفت سفید و گازوئیل و کپسول هستیم گفت: انرژی‌های نو از جمله خورشیدی در دستور کار قرار دارد به طوریکه 27 هزار خانوار تا به امروز از این انرژی استفاده کرده‌اند و 225 هزار خانوار دیگر نیز تا پایان سال 99 از این مهم بهره‌مند خواهند شد.

رئیس سازمان امور عشایری گفت: برای اجرای این طرح‌ها 90 درصد اعتبارات توسط دولت تأمین و 10 درصدی مابقی توسط خودیاری عشایر انجام می‌شود.

قندالی با بیان اینکه 75 درصد معیشت جوامع عشایری مرتبط با دام است گفت: 24 میلیون راس دام در جوامع عشایری وجود دارد که سالانه 190 هزار تن گوشت قرمز به غیر از خودمصرفی به بازار عرضه می‌کنند.

وی یادآور شد که برای توسعه این فعالیت‌ها سالانه یک درصد از ورودی منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین منابع زنجیره گوشت قرمز اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان امور عشایری یادآور شد: زنجیره تولید گوشت قرمز شامل مراحل قبل، حین و بعد از تولید خواهد بود و از فعالین این بخش حمایت به عمل می‌آید.

وی گفت: با مصوبه شورای عالی عشایر کارگروه گردشگری نیز برای آشنایی با زندگی عشایری و ایجاد درآمد برای عشایر در دستور کار قرار دارد.

قندالی گفت: 21 اتحادیه، 219 تعاونی، 360 صندوق خرد زنان عشایری و یک صندوق توسعه ملی برای توسعه فعالیت‌های عشایری در کشور در حال فعالیت است. از طریق فعالیت آنها نگرانی بابت تأمین نهاده‌ها و ارز اختصاصی به واردات آنها نداریم.

رئیس سازمان امور عشایری تاکید کرد: سرمایه صندوق توسعه ملی بخش عشایری از 22 میلیارد تومان به 73 میلیارد تومان ارتقاء یافته است تا به این نحو از فعالیت‌های جوامع عشایری در کشور حمایت صورت گیرد.

یک میلیون راس دام عشایری بیمه شد

وی با بیان اینکه بیمه دام عشایر در دستور کار قرار گرفته گفت: بر این اساس از ابتدای سال جاری تا به امروز یک میلیون و 50 هزار راس دام عشایری بیمه شده است.

قندالی یادآور شد: تسهیلات صندوق توسعه ملی فعالیت‌های عشایری با سود 4 درصد در اختیار فعالان این بخش قرار می‌گیرد که عمده تسهیلات برای مصارف خوراک دام است.

سیل اخیر بیش از 4 هزار راس دام را با خود برد

رئیس سازمان امور عشایری در پاسخ به اینکه سیل اخیر چه خسارت‌هایی را به جوامع عشایری وارد کرده است گفت: در سیل فروردین ماه در 3 استان لرستان، خوزستان، گلستان و خراسان شمالی که سیل بزرگی وجود داشت تلفات انسانی در جوامع عشایری نداشیتم زیرا اطلاع‌رسانی به موقع صورت گرفت اما به زیرساخت‌ها از جمله جاده‌ها خسارت زیادی وارد آمد.

وی افزود: 130 میلیارد تومان به زیرساخت‌های جوامع عشایری خسارت وارد آمد که 53 میلیارد تومان آن توسط دولت مصوب ابلاغ و پرداخت شد.

قندالی اضافه کرد: در حوزه دام نیز خسارت بالا بود و به همین منظور دولت به هر خانواده‌ای که دام سبک خود را از دست داده بود 500 هزار تومان وام بلاعوض و 500 هزار تومان وام با تسهیلات 4 درصدی پرداخت کرد.

رئیس سازمان امور عشایری گفت: در سیل اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی نیز تلفات انسانی نداشتیم اما 4 هزار و 100 راس دام طعمه سیل شدند و تنها 38 میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان به جوامع عشایری خسارت وارد آمد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: همانطور که پیش‌بینی کرده بودم قیمت دام زنده و گوشت گرم کاهش یافت.

وی افزود: قیمت گوشت قرمز در ابتدای سال جاری به شکل فزاینده‌ای بالا رفته بود به همین منظور تعداد زیادی از افراد به سمت پرواربندی این محصول رفتند که این امر منجر به کاهش قیمت دام زنده در بازار شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم گفت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده با احتساب 20 درصد سود، 35 هزار تومان است و قیمت منطقی آن برای فروش به مصرف‌کننده نهایی 70 تا 75 هزار تومان است.

قندالی تاکید کرد: در صورتی که قیمت گوشت گوسفندی به کمتر از 70 هزار تومان کاهش یابد تولید آن برای دامدار نیز صرفه اقتصادی ندارد و باید به نحوی بازار را متعادل کرد تا قیمت آن در همین حدود بماند در غیر این صورت از تولید کاسته می‌شود و در سال آینده دوباره نیازمند به واردات خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا سازمان امور عشایر نیز برنامه‌ای برای عرضه مستقیم گوشت عشایر دارد تا با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده نهایی برسد گفت: در سال‌های اخیر یک مرحله از واسطه‌گری در عرضه دام عشایر کاسته شده به طوریکه جوامع عشایری دیگر خود دام را به کشتارگاه می‌برند و نقش چوبدار در این زمینه حذف شده است اما هنوز عرضه مستقیم گوشت دام عشایر را نداریم.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم گوشت دام عشایر را به صورت مستقیم در بازار عرضه کنیم دچار چالش هستیم اما اتحادیه مرکزی دامداران متحرک تفاهمنامه‌ای با انجمن بسته‌بندی گوشت به امضا رسانده تا بتواند دام خود را با حذف واسطه‌ها به بازار عرضه کند.

وی در پایان گفت: در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 198 پروژه با ارزش 77 میلیارد تومان در جوامع عشایری افتتاح خواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: رئیس سازمان امور عشایری رئیس سازمان امور عشایر دستور کار قرار جوامع عشایری صندوق توسعه ملی هزار تومان میلیارد تومان خبرنگار تسنیم همین منظور هزار خانوار شاخص دسترسی بازار عرضه آب سالم دام عشایر فعالیت ها گوشت قرمز یادآور شد وارد آمد سیل اخیر دام زنده راس دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۲۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لطفی بعد از ظهر جمعه در نشست شورای عشایری تنگستان که با حضور مدیرکل عشایری استان بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزده کارهای خوبی در حوزه عشایری شهرستان تنگستان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات به عشایری و افزایش ۱۰ برابری اعتبارات در این دولت نشان از پشتیبانی و نگاه بلند دولت سیزدهم به حوزه عشایری در کشور است.

فرماندار تنگستان ادامه داد: عشایر به عنوان قشری قابل احترام و مولد و سرمایه اجتماعی واقعی نظام به شماره می آیند و پشتوانه و پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی و همیشه همراهی خود با حضور حداکثری در انتخابات با اهداف بلند انقلاب نشان دادند.

لطفی اضافه کرد: عشایر در حوزه اقتصادی با تحمل سختی، مشقت و تلاش برای تولید و برآوردن کردن نیازهای اولیه مردم را تأمین کردند عشایر قشری که به عنوان صف اول خدمت به مردم هستند.

فرماندار تنگستان خاطرنشان کرد: باید قشر زحمت کش و تلاشگر عشایر را دریابیم و خدماتی که لازم است در همه حوزه‌ها به این قشر ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های آب رسانی، برق و بهداشت در تنگستان کارهای خوبی برای عشایر انجام شده است، افزود: در حوزه عشایری ۲۰۰ خانوار ییلاقی و قشلاقی در شهرستان زندگی می‌کنند که باید تلاش شود بیشتر از گذشته خدمات رفاهی و به این قشر ارائه شود.

لطفی اضافه کرد: ضروری است تمام نیازهای عشایر را تحت عنوان یک برنامه عملیاتی تهیه و تدوین کرده و کارهایی که دستگاه‌های اجرایی باید انجام بدهند مشخص و دریک زمان مشخص در اختیار آنها گذاشت شود تا به عشایر خدمات لازم ارائه شود.

فرماندار تنگستان با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ملی به عشایر شهرستان خدمات ارائه شود یاد آور شد: یکی از کارهای مهمی که در دستور کار ماست پشتیبانی از عشایر در سطح شهرستان است و اما آنچه نیاز است باید از ظرفیت کشوری در جهت ارائه خدمات به عشایر شهرستان استفاده شود.

وی ادامه داد: بعضی افراد در زمین‌های مراتع چرای عشایر در شهرستان اظهار مالکیت کردند اگر در مالکیت هر فردی است باید از طریق دستگاه قضا دنبال کند و خود سرانه اجازه ندارند مزاحمتی برای عشایر ایجاد کنند و نیاز است در این خصوص مسئول اداره امور عشایری شهرستان گزارش لازم به فرمانداری داشته باشند.

لطفی اضافه کرد: در حوزه آموزش فرزندان عشایر در تنگستان مجموعه آموزش و پرورش شهرستان برنامه لازم جهت ارائه خدمات آموزشی بیشتر به دانش آموزان عشایری داشته باشند

کد خبر 6089302

دیگر خبرها

  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود