Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-02@22:55:00 GMT

استعمال سیگار با قلب شما چه می کند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۲۵۳۳

استعمال سیگار با قلب شما چه می کند؟

خبرگزاری میزان- فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه استعمال سیگار سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی می‌شود، گفت: ترک سیگار یکی از روش‌های اصلی کنترل خطر بیماری سرخرگ‌های کرونری و سایر بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد. تاریخ انتشار: 23:00 - 12 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۲۰۷۶

سیدعلی جمالیان رئیس بیمارستان شهید دکتر لواسانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با تاکید بر ضرورت ترک سیگار در افراد سیگاری، گفت: ترک سیگار یکی از روش‌های اصلی کنترل خطر بیماری سرخرگ‌های کرونری و سایر بیماری‌های قلبی عروقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه استعمال سیگار سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، افزود: تصلب شرایین یکی از عوارض شایع مصرف سیگار بوده که سبب آسیب به پوشش جدار رگ‌های خون رسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می‌شود.

دکتر جمالیان ادامه داد: جدار آسیب دیده سرخرگ‌ها در مقابل تشکیل پلاک آسیب پذیرتر هستند، از این رو با تشکیل پلاک جریان خون محدود شده و این روند صلب‌شرایین (آترواسکلروز) نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت درگیری سرخرگ‌های کرونری احتمال ایجاد حمله‌قلبی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: اگر سرخرگ‌های مغز دچار انسداد شوند، سکته مغزی رخ می‌دهد.

این فوق متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه تصلب‌شرایین همچنین عامل خطری برای ایجاد بیماری عروق محیطی است که در آن رگ‌های دست و پا درگیر می‌شوند، گفت: زمانی که  سخت شدن شرایین با سایر عوامل خطر از جمله فشارخون بالا و کلسترول بالای خون همراه شود میزان خطر باز هم بیشتر می‌شود.

دکتر جمالیان با بیان اینکه استعمال روزانه حتی یک نخ سیگار نیز سبب آسیب به اندوتلیوم یا پوشش داخلی جدار عروق می‌شود، افزود: حذف سیگار از برنامه‌های روزانه افراد سیگاری سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند.

وی همچنین با اشاره به دیگر عارضه ناشی از مصرف سیگار در افراد سیگار، گفت: لخته شدن خون دیگر عارضه مصرف سیگار است و باید بدانیم استعمال سیگار باعث می‌شود که خون آسان‌تر لخته شود.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: چسبیدن پلاکت‌ها به یکدیگر موجب آسانتر شدن تشکیل لخته می‌شود و این روند جزیی از آبشار حوادثی است که منجر به سکته مغزی و حمله قلبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه لخته خون درصورت انسداد سرخرگ‌ها می‌تواند منجر به بروز حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری سرخرگ‌های محیطی شود، گفت: برخی دانشمندان بر این عقیده‌اند که اثر لخته کننده سیگار حتی مهم‌تر از نقش آن در ایجاد تصلب‌شرایین است.

این فوق تخصص قلب و عروق در ادامه با اشاره به دیگر عارضه ناشی از مصرف سیگار، افزود: کلسترول بالا دیگر عارضه ناشی از مصرف دخانیات بوده که می‌تواند سبب کاهش کلسترول HDL یا "کلسترول خوب" شود.

بیشتر بخوانید: کم خوابی یا پرخوابی سلامت قلب شما را تهدید می‌کند

وی با بیان اینکه فشارخون بالا عارضه دیگر ناشی از مصرف سیگار است، تصریح کرد: گرچه سیگار به طور مستقیم سبب ایجاد فشارخون بالا نمی‌شود، اما بطور موقت سبب تنگ شدن عروق خونی قلب و سبب افزایش موقتی فشارخون می‌شود.

دکتر جمالیان با تاکید بر اینکه انقباض سرخرگ‌ها نیز دیگر عارضه ناشی از استعمال دخانیات است، گفت: به جز انسداد ناشی از تصلب‌شرایین در سرخرگ‌ها، سیگار سبب تنگ شدن آن‌ها نیز می‌گردد که خود سبب کاهش بیشتر جریان خون می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش اکسیژن خون نیز دیگر عارضه ناشی از مصرف سیگار است، نیکوتین و مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار با ورود به خون سبب کاهش مقدار اکسیژن قابل حمل توسط خون می‌شوند که این اثر سبب می‌شود که قلب ضربان بیشتری داشته باشد تا بتواند اکسیژن‌رسانی را در حد لازم حفظ کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قلبی عروقی قلب و عروق سیگار فوق تخصص قلب و عروق بیماری سرخرگ بیماری های قلبی مصرف سیگار استعمال سیگار فشارخون بالا تصلب شرایین افراد سیگار سبب افزایش سکته مغزی سیگار سبب حمله قلبی ترک سیگار سبب کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۲۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی ادعای مدیر شهرداری تهران درباره تمیز بودن تهران نسبت به پاریس | گردشگران و روزنامه های معتبر دنیا درباره این شهر لوکس فرانسوی چه می گویند؟

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، معروف بودن پاریس به عنوان یکی از شهرهای کثیف اروپا پدیده تازه‌ای نیست، این شهر در سال ۲۰۰۹ میلادی طبق اطلاعات روزنامه کامرسانت که به نقل از رتبه بندی شهرهای اروپایی که توسط کمپانی آمریکایی TripAdvisor تهیه شده بود، پاریس پس از لندن و آتن جزو کثیف ترین شهرهای اروپایی اعلام شدند. این رتبه بندی بر اساس نظر گردشگرانی که از این شهرها بازدید کرده اند، تهیه شده بود.

در سال ۲۰۱۵ نیز پاریس جزو ۱۰ شهر کثیف اروپا شناخته شد، طبق نظرسنجی که از شهروندان پاریسی شد، آنها از وضعیت نظافت در شهر رضایت نداشتند.

همچنین روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۹ میلادی در مقاله ای با تیتر « پاریس، شهر رمانتیک، تصویر جدیدی از خود به عنوان کثیف‌ترین شهر اروپا ارائه می‌دهد»، پاریس را "مرد کثیف اروپا" توصیف و عنوان کرده است: « در حالی که پاریس همواره به عنوان یک شهر رمانتیک و زیبا شناخته می‌شد. این تناقض بین تصویر ذهنی پاریس و واقعیت کنونی آن را برجسته می‌کند.»

پراتیک دام، یک گردشگر هندی، در سایت تریپوتو که بزرگترین پاتوق بلاگرهای گردشگر دنیاست، درباره پاریس نوشته است: شاید زیادی فیلم‌های عاشقانه تماشا کرده بودم یا شاید کاملاً در یک دنیای موازی آرمانشهری زندگی می‌کردم، اما پاریس قطعاً آن طور که تصور می‌کردم نبود. آنجا کثیف بود، تنها چیزی که می‌دانم این است که آنچه در اقامتم در آنجا دیدم، قلب مرا شکست. من پس‌انداز کرده بودم و در ابتدای ماه می تصمیم گرفتم با دوستم به پاریس بروم. آنقدر درباره این شهر هیجانزده بودم که یک هفته از سفر سه هفته‌ای اروپایی‌مان را به این شهر اختصاص داده بودم. اما هر دوی ما زودتر از یک هفته از آنجا سیر شده بودیم و تصمیم گرفتیم در روز چهارم آنجا را ترک کنیم.

او نوشته است: پاریس کثیف است و حتی کنار خیابان‌های شهری پر از مدفوع سگ است. کل شهر به طور کلی بدون بهداشت است. در ایستگاه‌های مترو دستشویی‌های روباز وجود دارد که بوی آنها از یک اصطبل پر از اسب بدتر است. من هرگز در فیلم‌هایی که از پاریس دیده بودم، زباله در خیابان‌ها ندیده بودم، اما دوستان من، در همه جا زباله فراوان بود.

در بخشی از گزارش چهار سال پیش روزنامه گاردین از شهر پاریس نیز می‌خوانیم:

در امتداد بلوار سن‌مارتین تا میدان نمادین جمهوری پاریس که علیرغم بازسازی ۲۰ میلیون پوندی شش سال پیش، همچنان ظاهر زشتی دارد - بی‌خانمان‌ها در درگاه‌ها یا روی نیمکت‌ها خوابیده و کیسه خواب را روی سرشان کشیده بودند. پیاده‌روها پر از اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های رها شده بود و همه جا با فضولات سگ و ته سیگار آلوده شده بود. یک مرد که به سمت غرب راه می‌رفت، بسته جدید سیگار را باز کرد و سلفون پلاستیکی و کاغذ نقره‌ای سیگار را روی زمین انداخت.

شهر نور و عشق، به یک شهر کثیف و قدیمی تبدیل شده است، همانطور که اهالی این شهر آن را پاریس زباله‌دانی (Paris poubelle) لقب داده‌اند.

در روز شنبه، روز جهانی پاکسازی، از پاریسی‌ها خواسته شد که آشغال‌هایی را که خودشان و گردشگران به جا گذاشته‌اند را جمع کنند. متیو فریزر، استاد ارتباطات در دانشگاه آمریکایی پاریس که بیشتر از ۳۰ سال در این شهر زندگی کرده است، گفت: «پاریس قطعاً کثیف‌تر می‌شود. همه جا کثیف است. شهر به یک سیاست جدی برای تمیزتر و امن‌تر کردن خیابان‌ها نیاز دارد. چیزی سازمان‌یافته نیست، همه چیز آنارشی شهری است. فکر نمی‌کنم پاریسی‌ها آن را متوجه شوند اما اگر از بیرون باشید یا از فرهنگ دیگری، شهر انبوهی آشفتگی است.»

کد خبر 848350 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها پسماند پاریس شهردارى تهران تهران

دیگر خبرها

  • ۵۰۰بوکس سیگار قاچاق در اردبیل کشف شد/جریمه ۴ میلیارد ریالی قاچاقی
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • کشف سیگار خارجی قاچاق در مراغه
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • واکاوی ادعای مدیر شهرداری تهران درباره تمیز بودن تهران نسبت به پاریس | گردشگران و روزنامه های معتبر دنیا درباره این شهر لوکس فرانسوی چه می گویند؟
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند