Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-06@00:04:59 GMT

نگرانی آمریکا از دسترسی الحشد الشعبی به اف۱۶

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۳۵۷۶

صراط:

یک رسانه آمریکایی روز شنبه در ادامه خط اتهام‌زنی به «الحشد الشعبی»، این گروه را به ایران نسبت داده و مدعی شده است که این نیروها ممکن است برای دسترسی به فناوری جنگنده‌های «اف-۱۶» ارتش عراق در پایگاه «بلد» تلاش کند و همین امر واشنگتن را نگران کرده است. 

به گزارش فارس یک اسکادران متشکل از ۳۴ جنگنده اف-۱۶ اکنون در پایگاه بلد مستقر است و حفاظت آن‌ها اکنون تنها بر عهده نیروهای ارتش عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این، محافظت و پشتیبانی از این جنگنده‌ها بر عهده نیروهای آمریکایی و نیروهای قراردادی شرکت «لاکهید مارتین» بود، اما بعد از چند حمله راکتی به این پایگاه، این نیروها از روز ۸ ژانویه (۱۸ دی) به طور کامل بلد را ترک کرده‌اند.

«راب لودویک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که ایالات متحده «همواره درباره امنیت فناوری‌هایی که به هر کشور شریک دیگری از طریق فروش نظامی ارائه می‌دهد، دغدغه دارد و تدابیر مناسبی اتخاذ می‌کند تا از هرگونه نشت ناخواسته [اطلاعات] ممانعت کند.»

فارین پالیسی نوشته است که از وقتی نیروهای آمریکایی بلد را ترک کرده‌اند، مقام‌های آمریکایی نگران هستند که مبادا الحشد الشعبی بتواند به تسلیحات، فناوری یا قطعات این جنگنده‌ها دسترسی پیدا کند. 

یک مقام آمریکایی مطلع از برنامه اف-۱۶ به فارین پالیسی گفته است که «بزرگترین دغدغه»  آمریکا این است که از فناوری‌های حساس این جنگنده مراقبت کند. وی گفته است: «ما به هیچ وجه راهی نداریم که دریابیم آن‌ها به دنبال چه چیز هستند و چه چیز را با خود می‌برند.»

وی افزود: «در حال حاضر، در بلد، هیچ چیزی نیست. به هیچ وجه، هیچ نیروی آمریکایی‌ای نیست تا امنیت را برقرار کند. وقتی بحث فناوری مطرح است، وقتی یک فناوری نشت کرد، دیگر نشت کرده و کاری نمی‌شود کرد.»

فارین پالیسی همچنین به نقل از یک خلبان سابق اف-۱۶ در ارتش عراق نوشته است: «هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند.»

با این وجود، برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی این نگرانی‌ها را رد و عنوان کرده‌اند که دولت عراق به آمریکا اطمینان داده است که به خوبی از این جنگنده‌ها محافظت می‌کند. لودویک در این مورد گفته است: «دولت عراق به ما اطمینان داده است که گام‌هایی برای افزایش امنیت تجهیزات آمریکایی در پایگاه هوایی بلد، برداشته است.»

این در حالی است که یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با فارین پالیسی مدعی شده است که هرچه غیبت نیروهای آمریکایی و نیروهای لاکهید مارتین طولانی‌تر شود، احتمال اینکه الحشد الشعبی به این جنگنده‌ها دسترسی یابد، بیشتر می‌شود. او مدعی شده است که ارتش عراق به تنهایی توان محافظت از این اسکادران را ندارد.

فارین پالیسی در ادامه به همین بهانه به نقل از مقام‌های آمریکایی این ادعا را مطرح کرده است که عراقی‌ها احتمال توان حفظ و نگهداری از این جنگنده‌ها را ندارند. به نوشته این نشریه، پنتاگون این گزینه را بررسی کرده است که این جنگنده‌ها را به صورت دست دوم به کشوری دیگر بفروشد.

«مایکل مولروی» که تا دو ماه پیش مسئول سیاستگذاری خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا بود و حالا تحلیلگر امنیتی و نظامی شبکه «ای‌بی‌سی» است، در این مورد گفته است: «آن‌ها از پس مخارج آن‌ها برنمی‌آیند، نمی‌توانند آن‌ها را تعمیر و نگهداری کنند. اینجاست که این سؤال پیش می‌آید که چرا ما برای آن‌ها چیزی نمی‌خریم که واقعا بتوانند از آن استفاده کنند و تعمیر و نگهداری آن برای آن‌ها چنین هزینه هنگفتی نداشته باشد؟»

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: الحشد الشعبی اسکادران واشنگتن صراط مقام های آمریکایی نیروهای آمریکایی جنگنده ها مدعی شده فارین پالیسی الحشد الشعبی ارتش عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت که امارات از حمله آمریکا به اهدافی در یمن و عراق از طریق پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند