Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو گانه ساخت اتوبوس برقی و یا واردات آن به مسئله ای تبدیل شده است که هر یک از مدیران را در خط ویژه ای قرار داده است. خطی که هیچ یک به توسعه اتوبوسهای برقی تهران منجر نخواهد شد.

به گزارش «تابناک»، آلودگی هوا پایتخت در سال 98 به اوج رسید و افراد زیادی را با مشکلات تنفسی مواجه کرد. براساس گزارش‌ها ۴۰ درصد از آلودگی هوای کلانشهرها به اتوبوس‌ها باز می‌گردد که علت آن سوخت مصرفی و فرسودگی این دستگاه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه تولید اتوبوس‌های برقی اهمیت زیادی دارد و یک الزام بدون قیدوشرط است اما گاهی مدیران شهری از ساخت اتوبوس های برقی و گاهی از واردات این اتوبوس ها سخت می گویند. ادعاهایی که تا کنون به حقیقت نپیوسته است.

در ابتدای سال جاری بعد از اعلام خرید اتوبوس های دست دوم از طرف شهرداری تهران محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در این مورد گفت: خرید این اتوبوس‌ها ابتدا در حد شایعه بود تا اینکه موضوع به شخص شهردار رسید و وی نیز به مسئله خرید این اتوبوس‌ها اشاره داشتند.

وی افزود: با شهردار در این زمینه صحبت کردم و توصیه داشتم که به جای ورود اتوبوس‌های دست‌دوم به استفاده از اتوبوس‌های برقی توجه شود و ابتدا از طریق فراخوان این اقدام مدنظر قرار گیرد و اگر به جوابی نرسیدیم گزینه‌های بعدی را پیگیری کنیم.

علیخانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مخالف ورود اتوبوس‌های دست‌دوم هستم،‌گفت: بسیاری از شرکت‌ها آمادگی دارند که در زمینه اتوبوس‌های برقی اقدامات لازم را انجام دهند.

سابقه اتوبوس های برقی در تهران به 25 سال گذشته بازمی گردد!!

در سال 1373 اولین اتوبوس های برقی در دو خیابان تهران راه اندازی شدند ، با وجود مشکلات زیاد برای ارتفاع ،برق گرفتگی و انواع و اقسام مشکلات در آن زمان به نظر می‌رسید تا اقدام مفیدی در جهت رفع آلودگی هوا انجام شده است . ولی بعد از مدتی پس از راه اندازی خطوط بی آرتی و تصمیم به ساخت پیاده راه خیابان هفده شهریور باعث جمع آوری این خطوط شد .

این در حالی است که مدیر عامل وقت شرکت واحد اتوبوس رانی در شهریور ماه سال جاری خبر از بروز رسانی 64 دستگاه از این اتوبوس ها را داد و اعلام کرد: در همکاری با دانشگاه تهران نسبت به طراحی باتری‌های لیتیوم که مخصوص اتوبوس‌های برقی است، اقدام کرده تا در مکان‌هایی که امکان نصب شبکه برق بالاسری، وجود ندارد از باتری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بازسازی اتوبوس‌ها بیش از ۱۵ میلیارد تومان بود، گفت: البته در اعتبارات امسال نیز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

اتوبوس های برقی در داخل ساخته می شود

شهریار زینی مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته در دی ماه سال جاری از اجرای پروژه اتوبوس برقی شهری خبر داد و یادآور شد: این پروژه با همکاری دانشگاه تهران و با همراهی شهرداری تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است. در این طرح به دنبال طراحی اتوبوس تمام برقی با قوای محرکه کاملا بومی و ایرانی هستیم.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، تاکید کرد: در کمتر از ۳ ماه آینده نمونه اولیه این اتوبوس رونمایی خواهد شد و در تلاش هستیم که با جذب حمایت‌های بیشتر به این پروژه شتاب بیشتری دهیم.

به دنبال واردات اتوبوس های برقی هستیم

حناچی همچنین به ورود اتوبوس‌های برقی به تهران اشاره کرد و گفت: موضوع واردات اتوبوس‌های برقی را پیگیری می‌کنیم و مذاکراتی را هم در این زمینه شروع کرده‌ایم.

او افزود:دیگر زمان آن رسیده است که تهران به اتوبوس‌های برقی مجهز شود. این امر باید در این دوره از مدیریت شهری صورت بگیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حمله به آرامکو علی اکبر صالحی برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان اتحادیه اروپا سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اتوبوس های برقی آلودگی هوای تهران تولید اتوبوس های برقی مدیریت شهری شهرداری تهران شورای شهر تهران پیروز حناچی حمله به آرامکو علی اکبر صالحی برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان اتحادیه اروپا سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اتوبوس های دست دوم اتوبوس های برقی ورود اتوبوس اتوبوس ها اتوبوس برقی سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۵۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ علت خرید اتوبوس شهری از چین | تفاوت اتوبوس داخلی با چینی چقدر است؟

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: شهردار تهران در جریان بخشی از صحبت هایش در جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در پاسخ به برخی از اعضا که ایراد ها و انتقاد هایی از قرارداد منعقد شده با طرف چینی داشتند، توضیحاتی را ارائه کرد که بخشی از آن در قالب یک ویدئوی کوتاه با عنوان " چرا ناراحتند؟" در فضای رسانه و مجازی دست به دست می شود. علیرضا زاکانی در این برش کوتاه از صحبت هایش می گوید: «چرا ناراحتند که قرار است ما ماشین با کیفیت ارزان در اختیار مردم قرار دهیم؟ خودرویی که ما در چین با تامین قطعات آن درشهر تهران قرارداد بستیم ۲۲۰ هزار یورو است. جرم ما این است که پا در کفش عده ای کرده ایم که اصلا علاقه ندارند تا بازی شان در کشور بهم بخورد.»

اتوبوس برقی داخلی ۱۵ میلیارد، نه ۱۲ میلیارد تومان

از جمله موارد و شبهات مطرح شده در این رابطه قیمت اتوبوس برقی داخلی است و مدعی شده اند که برخلاف آنچه که شهردار تهران گفته است، قیمت داخلی این خودرو ها ۱۲ میلیارد تومان و معادل ۱۸۱ هزار یورو است! نکته اول؛ کلانشهر در فروردین ماه امسال با کمک دولت از ۴۰ اتوبوس برقی داخلی رونمایی کرد،در همین رابطه علی قاسم‌پور عضو شورای اسلامی شهر کرج که این قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرده است، نه ۱۲ میلیارد تومان که این روزها برخی ها روی این قیمت مانور می دهند.

قیمت اتوبوس های برقی داخلی ۳۳۳ هزار یورو

با توجه به نرخ یورو در ارز مبادله ای در این روزها که حدود ۴۵ هزار تومان است، حتی معادل ارزی همان قیمت ۱۲ میلیارد تومان ادعایی هم ۲۶۶ هزار یورو می شود، اما افرادی که به شهردار تهران ایراد گرفته اند ومثلا نکته بین هستند، معادل ارزی این مبلغ را ۱۸۱ هزار یورو به خورد مخاطب خود می دهند! حالا اگر معادل ارزی همین حدود ۱۵ میلیارد تومان قیمت واقعی که عضو شورای اسلامی شهر کرج برای هرکدام از اتوبوس های برقی خریداری شده عنوان کرده است را محاسبه کنیم، رقمی درحدود ۳۳۳ هزار یورو می شود. یعنی تقریبا ۱۵۲ هزار یورو کمتر از قیمت واقعی!

۳۲۳ هزار یورو قیمت درج شده در قرارداد

حالا این حساب و کتاب های فرضی را کنار می گذاریم و برای پی بردن به اصل ماجرا سراغ برگه قراردادی می رویم که در وزارت کشور به امضا رسیده است. در این برگه مبلغ قرارداد هر دستگاه اتوبوس برقی داخلی ۳۲۳ هزار یورو است. این در شرایطی است که قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی ساخت چین جدا از اینکه کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری دارد، ۲۲۰ هزار یورو است؛ یعنی حدود ۱۰۳ هزار یورو ارزان تر!

اتوبوس های چینی حدود ۵ میلیارد تومان ارزان تر

به عبارت دیگر تفاوت ریالی اتوبوس برقی داخلی و چینی جدا از دیگر فاکتورها از جمله کیفیت، خدمات پس از فروش و سرعت تحویل، به نرخ امروز حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزان تر است. اینکه شهردار تهران اعلام کرده اتوبوس های چینی ارزان تر از نمونه های داخلی است حرف امروز نیست. زاکانی در اول اسفند سال گذشته هم عنوان کرده بود که تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی بین حدود ۵ میلیارد تومان در هر اتوبوس است، در این رابطه گفته بود: «اتوبوس‌های چینی به مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.»

کلاهی که می‌خواهند بر سر مردم بگذارند

به این ترتیب مشخص می شود که مخالفان و منتقدان سیاسی شهرداری و البته افرادی که منافع شان با بحث واردات خودروی ارزان قیمت و با کیفیت تر چینی به خطر افتاده تلاش دارند تا به مخاطبان و افکار عمومی القا کنند که با قرارداد چین کلاه گشادی بر سرشان رفته است و خرید اتوبوس های برقی بی کیفیت و گران تر مونتاژکاران داخلی به سرعت تحویل بسیار پایین به سود تهران و تهرانی ها است! در واقع کسانی که می‌خواهند سر مردم کلاه بگذارند و در راستای منافع خودشان از جیب مردم پول بردارند همان هایی هستند که برای کنسل شدن قرارداد واردات خودرو و اتوبوس برقی از چین تلاش می کنند و دست و پا می زنند!

کد خبر 848534 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها حمل و نقل خودروی برقی علیرضا زاکانی اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شهرداری شهردارى تهران تهران مافیا

دیگر خبرها

  • واردات ۲ هزار اتوبوس برقی برای تهران در دست اقدام است
  • کلانشهر تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی نیاز دارد
  • اعلام آمادگی چمران برای خرید اتوبوس های برقی شهر بجنورد
  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • اعلام آمادگی برای کمک به خرید اتوبوس‌های برقی شهر بجنورد
  • واکنش زاکانی به حواشی قرارداد واردات خودروهای برقی
  • ۵ علت خرید اتوبوس شهری از چین | تفاوت اتوبوس داخلی با چینی چقدر است؟
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • خروج علیه شهردار تهران
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت