Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@01:03:53 GMT

اعتراض به حقی که به دنبالش بودیم

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۷۳۲۹

اعتراض به حقی که به دنبالش بودیم

به گزارش خبرنگار مهر با پایان یافتن چهاردهمین جشنواره شعر فجر؛ داستان درباره تنها حاشیه پرسروصدای آن همچنان ادامه دارد. فردی که در بخش ویژه جوان جشنواره فجر موفق به کسب جایزه شده بود در شبکه‌های اجتماعی به بیان برخی مطالب موهن پرداخته بود که انتشار آنها در فضای عمومی سبب اعتراضاتی به جشنواره شد. جشنواره شعر فجر اما در اقدامی غیرمنتظره این بخش را در شب اختتامیه حذف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام موجب واکنش‌هایی در فضای مجازی به این اقدام شده است. شهاب دارابیان، ترانه‌سرا و روزنامه نگار در یادداشتی به نقد این جریان پرداخته است. مهر آماده انتشار واکنش‌های دیگر اهالی ادبیات به این اقدام است. متن یادداشت دارابیان را می‌خوانید 

طی روزهای گذشته خبر انتخاب شاعری به‌عنوان برگزیده بخش ویژه چهاردهمین دوره جشنوار شعر فجر حواشی زیادی را ایجاد کرد و کار به تعطیلی این بخش از جشنواره شعر فجر رسید. در این راستا پرداختن به چند نکته بسیار مهم و ضروری است.

یک. نکته قابل توجه در این بخش توجه ویژه برخی رسانه‌ها به این شاعر است که همین موضوع باعث شد که نام این شاعر مثل صدای بمب در فضای شعری کشور بپیچد و حتی همین موضوع باعث شده تا عده‌ای در کتابفروشی‌ها به دنبال کتاب‌ شعر این شاعر بگردند. همه این اتفاقات برای شاعری اتفاق افتاده که بدون شک زیر ۲۵ سال سن دارد و هنوز هیچ حضور جدی در حوزه شعر نداشته است، اما با یک واکنش رسانه‌ای از سوی عده‌ای در کمتر از یک هفته این شاعر تبدیل به یک فرد شناخته شده در حوزه شعر شد. نکته جالب توجه تاکید روی برخی از پست‌های این شاعر است که تعداد لایک‌های آن در توئیتر به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می‌رسید و پست‌هایش حتی یک ریتوئیت هم نداشت. 

دو. در روزهای ابتدایی دولت یازدهم (دولت نخست حسن روحانی) بارها شنونده این جمله از سوی علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم که ما در جمهوری اسلامی چیزی به‌عنوان نویسنده و شاعر و ممنوع‌القلم نداریم و ملاک اثر فرد است. یعنی در این وزارتخانه اثر بررسی می‌شود و ممیزان کاری به تفکرات و سابقه اهل قلم ندارند. در نمونه‌هایی که این موضوع رد شد، بارها از وزیر فرهنگ وقت سوال شد که چرا وزارت ارشاد به این وعده خود عمل نکرده است. حال در این جشنواره ملاک، شعرهای ارسالی شاعران بوده و مجری شعرها را بررسی و برگزیدگان را معرفی کرده است. حال سوال مهم در اینجا این است که آیا جشنواره شعر فجر در کنار هیات داوران باید هیات تجسسی را نیز انتخاب کند تا به بررسی زندگی افراد شرکت کننده بپردازند و ببینند که این افراد در اینستاگرام یا توئیتر چه پستی می‌گذارند یا چه شخصیتی را لایک می‌کنند. ما نباید فراموش کنیم که ملاک برای برگزیدگان هر جایزه‌ای در هر کجای دنیا تنها اثر است و ما نیز باید به این موضوع پایبند باشیم. 

سه. سوال مهم در شرایط فعلی و حساس کنونی این است که افراد با چه حقی حکم پیاده شدن عده‌ای از قطار جشنواره شعر فجر را صادر می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که این بخش از جشنواره شعر فجر به شاعران اختصاص داشت که بر خلاف بخش اصلی جایزه، داوطلبانه در این جشنواره شرکت کرده است و بدون شک حضور در جشنواره‌ای دولتی مانند «شعر فجر انقلاب» به معنی قبول نظام و انقلاب است؛ بنابراین اگر شاعری با ذوق و شوق در مهم‌ترین جشنواره دولتی شعر کشور حضور پیاده می‌کند و بر خلاف عده‌ای همه شرایط را می‌پذیرد و از آن طرف در فضای مجازی لباس اپوزیسیون به تن می‌کند، مشکل جشنواره نیست و این مشکل به شخصت افرادی برمی‌گردد که علاقه دارند، هم از توبره بخورند و هم از آخور. 

توجه به همین سه نکته کافی است تا بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از انتخاب‌های خود دفاع کند و توجهی به حواشی رخ داده نداشته باشد؛ اتفاقی که متاسفانه رخ نداد و به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری‌ در این مورد کمی شتاب‌زده انجام شد.

کد خبر 4841327 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره شعر فجر ادبیات ایران شعر کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی گردشگری میراث فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادبیات ترجمه جشنواره شعر فجر بازار نشر نمایشگاه کتاب تهران ادبیات کودک و نوجوان خانه کتاب صنایع فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد جشنواره شعر فجر عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد

سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان گفت: در بازی های اخیر نتیجه‌ای که شایسته آن بودیم را نگرفتیم و فردا فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، مارینوس اوزونیدیس امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری پیش از دیدار با مس رفسنجان، اظهار کرد: مس رفسنجان سبک خود را نسبت به نیم فصل اول تغییر داده و بازی متفاوتی انجام می دهد، به همین دلیل فردا انتظار بازی خوبی برای هر دو تیم دارم و برای ما خیلی مهم است.

وی بابیان اینکه در بازی های اخیر نتیجه‌ای که شایسته آن بودیم را نگرفتیم و فردا با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد، افزود: هر دو تیم بازی گذشته را در جام حذفی انجام دادند و بردند؛ مطمئنم با توجه یه اینکه هواداران هر دو تیم به ورزشگاه می آیند، بازی خوبی می‌شود.

سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان تصریح کرد: فردا هر دو تیم می‌خواهند برنده بازی باشند و انتظار بازی خوبی دارند؛ امیدوارم در پایان ما خوشحال باشیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بازی های اخیر، با بیان اینکه در بازی های احیر شایسته باخت نبودیم، بیان کرد: نسبت به نیم فصل اول خیلی بازیکن مصدوم داشتیم مخصوصاً در خط دفاعی و هافبک و همیشه مجبور بودیم تغییرات بدهیم و با توجه به تمام این موضوعات اجرای بدی نداشتیم.

اوزونیدیس با اشاره به اینکه به بازیکنان جوان بها داده‌ایم، ادامه داد: برای بازی فردا هم مصدوم داریم و وقتی مصدومیت پیش می آید، بازیکنان جوان شانس پیدا می‌کنند که خودشان را نشان دهند و آنجه در این شرایط فارغ از جایگاه در جدول مهم است، این است که چیزی به دست آوریم و بازیکنانی برای فصل آینده بسازیم.

وی علت عمده مصومیت ها را به دلیل شرایط زمین دانست و گفت: تیم برای سل آینده حتماً باید به سیرحان برود؛ شرایط زمین تهران خوب نیست، وتغییر شرایط زمین سفت روی زمین نرم باعث مصدومیت شده است. از باشگاه خواستم تیم سال آینده به سیرجان برود.

کد خبر 749440

دیگر خبرها

  • برگزیدگان هشتمین جشنواره طنزپهلو در فومن تجلیل شدند
  • برگزیدگان هشتمین جشنواره طنز پهلو در فومن تجلیل شدند
  • فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • تن‌هاخ: منچستریونایتد سرگرم‌کننده ترین تیم است!