Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران طی نامه‌ای خطاب به وزارت بهداشت نسبت به لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات درمان ناباروری و رد این طرح در کمیسیون مجلس، واکنش نشان دادند. متن این نامه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمداسماعیل اکبری

مشاور عالی محترم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

همان‌طور که مستحضرید نهاد خانواده در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داشتن فرزند از ارکان مهم خانواده و عامل بقا و پایداری عشق زوجین است و هر زوجی حق پدر و مادر شدن را دارند؛ اما متاسفانه طبق آمار در کشور حدود ۳ میلیون زوج نابارور وجود دارد که سالانه ۹۰ هزار زوج نابارور نیز به این رقم اضافه می‌شود. در جامعه بر مبنای یک باور غلط علت ناباروری را به زنان نسبت می‌دهند، در حالی که مردان نیز به یک نسبت عامل مشکل هستند. این باور موجب می‌شود که زنان جامعه متحمل فشار روانی بسیاری از سوی اطرافیان، جامعه و به خصوص همسر خود شوند. حتی در مواردی به دلیل این مشکل کار زنان به طلاق کشیده می‌شود. در این فرآیند زنان به شدت آسیب‌های روانی می‌بینند. علاوه بر این کشور با بحران جمعیت روبه‌رو است و چندین سال است که جمعیت به حد جایگزینی نرسیده است. با وجود این مشکل بزرگ که درصد قابل توجهی از زنان کشور را دچار مشکل کرده‌است، چند نقد سؤال اساسی از وزارت بهداشت به میان می‌آید؛

جناب آقای اکبری، جنابعالی مسئولیت خطیر پیگیری سیاست‌های کلی جمعیت در وزارت بهداشت را بر عهده دارید و بارها از این سیاست‌ها به عنوان سندی متقن و عالی یاد کرده‌اید. با این حال علی‌رغم اینکه بند سوم این سیاست‌ها صراحتاً بر بیمه ناباروری تاکید می‌کند، وزارت بهداشت در کمیسیون تلفیق مجلس، با تصویب آن مخالفت می‌کند؟

آقای نمکی وزیر بهداشت، در نامه خود به مقام معظم رهبری ادعا کرده‌اند که به مراجعه‌کنندگان خدمات رایگان ارائه می‌دهند. جنابعالی نیز چندی پیش در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما اعلام کردید که درمان ناباروری کاملاً رایگان است؛ اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود از هزینه ۲۰ میلیونی درمان ناباروری در بخش دولتی و ۵۰ میلیونی در بخش خصوصی خبر می‌دهد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه به عنوان بودجه برای خدمات ناباروران به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد اما تنها ۲۰ میلیارد آن یعنی معادل ۱۰ درصد بودجه به ناباروران می‌شود و مابقی آن صرف اموری غیر از تأمین هزینه درمان بیماران نابارور می‌شود.

جناب آقای اکبری باقی دیگر این پول در کجا صرف می‌شود؟ در حالی که با این بودجه حدود ۹۰ درصد ناباروران تحت پوشش قرار می‌گیرند. آیا این صحیح است که وزارت بهداشت شعار حمایت از سیاست‌های کلی جمعیت را بدهد و در عمل از اجرای آن جلوگیری کند؟ طبق اصلاحیه پیشنهادشده مرکز پژوهش‌های مجلس در جهت اصلاح این روند غیرشفاف، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان ناباروری که به وزارت بهداشت تخصیص داده می‌شود، باید به بیمه‌های سلامت اختصاص یابد؛ اما سؤال اساسی اینجاست که چرا وزارت بهداشت با این روند عقلانی و شفاف مخالفت می‌کند؟ چه نهادی غیر از وزارت بهداشت باید به دنبال بیمه شدن ناباروری باشد؛ در حالی که هم یک بیماری است و هم مطابق سیاست‌های کلی جمعیت در مأموریت وزارت بهداشت قرار دارد؟ مخالفت با این پیشنهاد این سؤال را پدید می‌آورد که مگر وزارت بهداشت می‌تواند هم ارائه‌دهنده خدمت و هم خریدار آن باشد؟ یا اینکه این مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومانی آنچنان اهمیت بالایی برای این وزارتخانه دارد که از انتقال آن به بیمه‌های پایه ناخشنود است؟

کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران»

کد خبر 4842135

منبع: مهر

کلیدواژه: ناباروری وزارت بهداشت دانشگاه تهران درمان ناباروری شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش دهه فجر شهر تهران محسن هاشمی سیدابراهیم رئیسی آتش نشانی نیروی انتظامی آلودگی هوا قوه قضاییه کمیته امداد امام خمینی سانحه تصادف شورای شهر سیاست های کلی جمعیت وزارت بهداشت درمان ناباروری دانشگاه تهران ۲۰۰ میلیارد جناب آقای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۸۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟

‌به گزارش تابناک، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵۰۰ مرکز آموزش هنگام ازدواج در سراسر کشور با خدمات رایگان فعال هستند، گفت: هم‌اکنون خدمات درمان ناباروری در همه مراکز دولتی کاملا رایگان ارائه می‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک مرکز ناباروری سطح ۳ وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر درمان، خدمات پیشگیری از ناباروری و اصلاح سبک زندگی هم در دستور کار قرار گرفته است.

جباری ادامه داد: هنوز درصد سزارین‌ها در کشور ما بالاست که برای سلامت مادر و جنین خطرات جدی به همراه دارد.

وی افزود: به روایت آمار، خطر ابتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی در کودکان سزارینی نسبت به کودکان متولدشده با زایمان طبیعی بیشتر است.

جباری گفت: تجهیز خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی و افزایش وام ودیعه دانشجویی و کاهش نوبت شب‌کاری کادر درمان از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت است.

وی به اجرای منشور کرامت مادری اشاره کرد و افزود: فاصله سن ازدواج و فرزندآوری از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافته و توصیه ما به زوجین این است که تا 2 سال ابتدای ازدواج به فرزندآوری اقدام کنند.

 
آمارهای سازمان ثبت احوال نیز نشان می‌دهد در اولین فرزندآوری در کل کشور در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر ۳۲.۱ سال و میانگین سن مادر ۲۷.۳ بوده است.

بر اساس گزارش این سازمان، در سال مذکور میانگین سن پدر در نقاط شهری برابر با ۳۲.۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹.۹ سال بوده است.

همچنین، بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به تهران با رقم ۳۴.۵ سال و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

در این خصوص مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴/۴ سال است.

بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری بین استان‌ها مربوط به تهران با ۳۰.۸ سال و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲۲.۷ سال است.

 منبع: مهر

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
  • تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • کیهان: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هم برای پوشش دانشجویان قوانین سختگیرانه دارند؛ چرا ما نداریم؟
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور