Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد از انجام اقدامات لازم در راستای ساماندهی تابلوهای بافت تاریخی شهر یزد خبر داد. ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، بافت تاریخی یزد پس از ثبت جهانی در یونسکو، میزان تعداد بسیار بیشتر گردشگر در طول سال به نسبت قبل از ثبت جهانی بود و در طول دو سال گذشته، گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی به استان یزد سفر کرده و زا این بافت دیدن کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع سبب شده حساسیت‌ها نسبت به بافت تاریخی یزد هم افزایش پیدا کند و مسائل مختلفی که مرتبط با این حوزه از شهر یزد است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

از جمله مهمترین مسائلی که در ارتباط با این منطقه مورد توجه اقشار مختلف مردم و گردشگران قرار گرفته، وضعیت تابلوهای معابر این بافت است که تاکنون وضعیت خوبی نداشته و سبب سردرگمی افراد زیادی شده است.

حساسیت این موضوع زمانی زیادتر می‌شود که نوع منحصر به فرد کوچه‌های بافت تاریخی یزد و ارتباطی که این کوچه‌ها با یکدیگر دارند، بدون آشنایی و یا تابلوهای راهنمایی سبب سردرگم شدن افرادی می‌شود که برای بازدید به این کوچه‌ها آمده‌اند.

نبود تابلو مناسب در بافت تاریخی سبب سردرگمی گردشگران می‌شود

مرتضی اسماعیلی یکی از گردشگرانی که در کوچه‌های بافت تاریخی یزد در حال گردش بود در این رابطه به خبرنگار تسنیم در یزد گفت: امروز برای نخستین بار به شهر یزد سفر کردم و تاکنون از چند بخش این بافت دیدن کرده‌ام.

وی تصریح کرد: شهر یزد واقعا از زیبایی‌های بسیار زیادی برخوردار است و واقعا از اینکه به این استان سفر کردم و بافت تاریخی یزد را از نزدیک دیدم خیلی خوشحالم اما امروز مشکلاتی هم در این شهر مشاهده کردم که به نظرم برای یک شهر جهانی خوب نیست.

این گردشگر عدم برخورداری برخی معابر بافت تاریخی از تابلوهای راهنما، استفاده از دیوارنویسی به جای تابلو راهنما و تابلوهای نازیبا را از جمله این مشکلات دانست و تصریح کرد: من واقعا در قسمتی از بافت تاریخی یزد و زمانی که قصد رفتن به سمت زندان اسکندر را داشتم سردرگم شده بودم.

بیان چنین موضوعاتی از زبان یک گردشگر نشان دهنده اهمیت توجه بیش از پیش مسئولان نسبت به وضعیت بافت تاریخی یزد است.

استاندار یزد: ‌شهرداری‌ از بافت تاریخی یزد حراست کندیزد شهر میراث جهانی | لزوم افزایش توجه مسئولان به مسائل اجتماعی بافت تاریخی یزدموانعی که هنوز سد راه توانخواهان در بافت تاریخی یزد است + تصاویر

تابلو‌های بافت تاریخی ضابطه‌مند می‌شوند

محسن عباسی هرفته مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در ارتباط با این موضوع با اشاره به اینکه مشکلات مرتبط به تابلوهای بافت تاریخی یزد مورد بررسی قرار گرفته، از ضابطه مند شدن تابلوهای بافت تاریخی خبر داد.

وی از تدوین ضوابط برای تابلوهای متنوع در بافت تاریخی و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر یزد خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با این شیوه نامه، سیمای و منظر بافت تاریخی ساماندهی شده و جلوه زیباتری می‌گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد خاطرنشان کرد: نابسامانی کنونی تابلوها در بافت تاریخی در شان این محدوده میراث جهانی نیست و ساماندهی تابلوها برای مدیریت شهری یزد دارای اولویت است.

در حال حاضر بسیاری از تابلوهای بافت تاریخی یزد با یکدیگر به لحاظ ظاهری متفاوت هستند و در برخی از کوچه ها با اسپری بر روی دیوار علائم راهنمایی نوشته شده است.

این وضعیت قطعا به هیچ عنوان زیبنده بافت تاریخی شهر یزد نیست اما اگر ساماندهی این تابلوها همانگونه که رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد بیان کرده ساماندهی شوند، قطعا بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد برطرف می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41376/P/S6,76/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بافت تاریخی یزد بافت تاریخی کوچه ها شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان گفت: طی روزهای سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت سال‌جاری، ۲٠ هزار و ۶۲۶ نفر از اماکن تاریخی شهرداری بازدید کرده‌اند.

محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با اشاره به اینکه کاشان دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است که هریک منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، اظهار کرد: خانه تاریخی طباطبایی، خانه عباسیان و حمام سلطان امیر احمد از بناهای تاریخی شهرداری کاشان است که در حال حاضر تحت نظارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی طباطبایی به عنوان عروس خانه‌های ایران با استقبال کم‌نظیر گردشگران در تعطیلات اردیبهشت و همزمان با پیچیدن عطر گل سرخ و موسم گلاب‌گیری روبه‌رو شده است، افزود: بیش از ۱۲ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این مکان بازدید کرده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان خاطرنشان کرد: با توجه به فصل بهار و همزمانی تعطیلات اردیبهشت و موسم گلاب‌گیری، شاهد استقبال هموطنان از اقصی نقاط کشور از اماکن گردشگری شهرداری کاشان بودیم، به نحوی که طی این دو روز ۳۹۰۳ نفر گردشگر داخلی و خارجی از حمام سلطان امیر احمد و ۴۵۴۶ نفر گردشگر داخلی و خارجی از خانه عباسیان بازدید داشته‌اند.

فرجی اضافه کرد: هنرمندان نمایشگاه صنایع‌دستی، عرقیات و سوغات کاشان در قالب غرفه‌ها و ایستگاه‌هایی در خانه‌های تاریخی طباطبایی و عباسیان مستقر بودند و راهنمایان گردشگری نیز با ارائه اطلاعات و معرفی هر بنا به انجام وظیفه پرداختند.

وی افزود: طی این مدت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان به عنوان متولی مدیریت پارکینگ‌های موقت شهرداری خدماتی را به گردشگران ارائه کرد.

کد خبر 750994

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد