Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین «نقشه خط زمان تاریخ تحولات انقلاب اسلامی ایران» در راستای عمل به بیانیه گام دوم در رشت رونمایی شد. ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، آیین رونمایی از نخستین «نقشه خط زمان تاریخ تحولات انقلاب اسلامی ایران» اثری ارزشمند از حسین بهمنش، سیدمحسن نعیمی و سجاد تقی‌پور صبح امروز با حضور فرهیختگان استان در پژوهشکده گیلان‌شناسی رشت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ‌کارشناسان تاریخ انقلاب اسلامی در این مراسم با اشاره به ضرورت مطالعه و درک حافظه تاریخی ملت‌ها اظهار داشت: عصر حاضر دوره شتاب بخشیدن به تحولات و به‌روزرسانی علم و دانش است اما تاریخ حافظه ملت‌ها بوده و هر ملتی باید بتواند به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و آن را به‌خوبی درک کند تا به فراموشی سپرده نشود.

مظفر نامدار با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی 3 ساحت تاریخی ایجاد شد ابراز داشت: تاریخ به مثابه خاطرات، تاریخ به مثابه پیوستگی و تاریخ به مثابه شناخت از جمله 3 ساحت تاریخی ایجاد شده هستند که از هر کدام یک مفهوم تولید می‌شود.

همدان| حفظ و تداوم انقلاب اسلامی باقدرت مردم عجین شده استدر گام دوم انقلاب، ایران تصمیم‌گیر تحولات جهان استتجدید میثاق مسئولان جزیره قشم با آرمان‌های انقلاب + تصویر

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ به مثابه خاطرات با مفهومی به نام واقعیت و در تاریخ به مثابه پیوستگی با مفهومی به نام هویت و در تاریخ به مثابه شناخت نیز با مفهومی به نام حقیقت سروکار داریم و میزان درک ملت‌ها از این 3 مفهوم به میزان دانایی ملت‌ها بستگی دارد.

نامدار با بیان اینکه مطالعات تاریخ اسلامی نباید مبتنی بر خط زمان تاریخ غربی باشد بیان کرد: از آنجا که غرب‌پرستان بخشی از تاریخ‌نگاری ما را قبل از انقلاب انجام می‌دادند به همین دلیل ترسیم خطوط تاریخی ما تا حدودی محو شد بنابراین ترسیم «نقشه خط زمان تاریخ تحولات انقلاب» در عصر حاضر راهگشا است و می‌تواند به یک حرکت فراگیر و تاثیرگذار تبدیل شود.

یکی از مولفان «نقشه خط زمان تاریخ تحولات انقلاب اسلامی» در گیلان نیز در این مراسم در توصیف کلی این نقشه اظهار داشت: این نقشه بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بررسی و نگاه عمیق به تاریخ معاصر و در راستای عمل به بیانیه گام دوم انقلاب در استان گیلان تهیه شد.

حسین بهمنش با اشاره به تهیه نقشه مذکور پیرامون تحولات انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در راستای تهیه این نقشه تصمیم به ایده‌پردازی و مدل‌سازی مفهومی در حوزه انقلاب گرفتیم؛ نقشه‌ای که نشانگر تحولات انقلاب اسلامی تا عصر حاضر باشد و نسل جوان نیز از آن بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: یکی از مدل‌ها در تهیه نقشه "مدل خط زمان" بود که دارای بیشترین قابلیت برای جاسازی داده‌ها است و تصمیم گرفتیم که داده‌های مناسب را جمع ‌آوری و مفهوم‌سازی کرده و در قالب نقشه مذکور ارائه دهیم.

بهمنش با بیان اینکه «نقشه خط زمان تاریخ تحولات انقلاب» بر اساس تاریخ روزشمار انقلاب تهیه نشده بلکه بر اساس تاریخ تحولات سیاسی انقلاب و مهم‌ترین رخدادها است افزود: تهیه این نقشه به نحوی انجام شد تا هر یک از دانشجویان و اساتید بتوانند چشم‌انداز کلی تاریخ انقلاب را به‌راحتی مورد بررسی قرار دهند و دچار سردرگمی در کتاب‌های تاریخی نشوند‌.

به گزارش تسنیم، شروع نهضت امام خمینی(ره) با مقاومت در برابر برنامه‌های استعماری و عمومی شدن مبارزه امام(ره) علیه رژیم پهلوی، توسعه تشکیلات و مبارزات زیرزمینی، تکامل نظریه ولایت فقیه، آماده‌سازی جامعه و بسیج مردمی جهت سقوط رژیم پهلوی و مرحله سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی و مقابله با چالش‌های سخت داخلی جزو مراحل اولیه نخستین «نقشه خط زمان تاریخ تحولات انقلاب» در گیلان است.

انقلاب دوم و مقابله با نفوذی‌ها و دشمنان خارجی در جنگ نظامی، جنگ مسلحانه منافقان علیه ملت ایران، یکپارچگی ارکان نظام و توفیقات در جنگ تحمیلی، علنی شدن اختلافات فکری و سیاسی در چهارچوب نظام و پذیرش جام زهر( قطعنامه 598) امام(ره) و آغاز رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز جزو دیگر مراحل نقشه مذکور است.

رقابت رسمی مدل‌های توسعه غربی در دولت سازندگی، راهبرد استحاله از درون نظام توسط جبهه دوم خرداد، مواجه غرب‌باوران با نظام به روش فشار از پایین، تسخیر ارکان قدرت به روش گام به گام توسط اصلاح‌طلبان و قدرت‌گیری جریان اصولگرایی و فشار غرب در پرونده هسته‌ای ایران نیز از جمله مراحل ترسیم شده در نقشه «نقشه خط زمان تاریخ تحولات انقلاب» در گیلان است.

شکل‌گیری گفتمان انقلابی و محور مقاومت در منطقه، فتنه سال 88 و شروع فشار همه‌جانبه غرب بر ایران، قدرت‌گیری رویکرد اعتماد به غرب جهت حل مشکلات و شکست رویکرد مذاکره و اعتماد به غرب در نتیجه خروج آمریکا از برجام نیز جزو مراحل پایانی نقشه مذکور است.

انتهای پیام/612/ش

R7877/P/S6,71/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تاریخ به مثابه مفهومی به نام نقشه مذکور عصر حاضر بر اساس گام دوم ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نماد جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۵ سیشل

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، نماد جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۵ سیشل در مراسمی پر جنب و جوش و رنگارنگ در کشوری از اقیانوس هند با حضور رئیس جمهوری سیشل- وول رامکالاوان و رئیس فدراسیون فوتبال سیشل - الویس برگزار معرفی شد. راه اندازی این نماد، که در استراحتگاه سیشل کمپینسکی در سمت جنوبی جزیره‌ی ماهه برگزار شد، انرژی پر جنب و جوش جزایر را به نمایش گذاشت.   رئیس فدراسیون فوتبال سیشل گفت: جام جهانی فوتبال ساحلی فیفا ۲۰۲۵ فقط یک تورنمنت نیست. این یک چراغ راه و فرصتی برای سیشل است. میزبانی رویدادی به این بزرگی تأثیر قابل توجهی دارد و نویدبخش آغاز دوره‌ای از رشد و توسعه بی‌نظیر برای جزایر ما و جامعه فوتبال است.   جیمی یارزا، مدیر مسابقات فیفا گفت: این نخستین مسابقات فیفا در سیشل و نخستین جام جهانی فوتبال ساحلی خواهد بود که در قاره‌ی آفریقا برگزار می‌گردد. این یک رویداد تاریخی برای سازمان ما است. هم‌چنین نشان می‌دهد که ما با بردن مسابقات خود به مکان‌های جذاب و متنوع، فوتبال را واقعاً جهانی می‌کنیم. سیشل یک زیرساخت خیره‌کننده برای این رقابت فراهم خواهد کرد تا میراث ارزشمندی برای جزایر به جا بگذارد. ما امیدواریم که همه در سراسر جهان این فرصت را داشته باشند که یک تورنمنت فوق العاده‌ی فوتبال ساحلی را که در یک بهشت گرمسیری برگزار می‌شود، تماشا کنند.   جام جهانی فوتبال ساحلی که نخستین بار در سال ۲۰۰۵ برگزار شد، سال ۲۰۲۵ سیزدهمین دوره‌ی جام جهانی فوتبال ساحلی خواهد بود. این مسابقات نخستین بار توسط فدراسیونی از قاره‌ی آفریقا برگزار می‌شود و در پی برگزاری بسیار موفق جام جهانی فوتبال ساحلی امارات که بیش از ۷۰ هزار هوادار در آن شرکت کردند، برگزار خواهد شد.   گفتنی است جام جهانی فوتبال ساحلی سیشل از ۱ تا ۱۱ می ۲۰۲۵ (۱۱ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • رونمایی از نماد جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۵ سیشل