Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در  حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت : تاکنون اقدامات خوبی برای تالاب های امیرکلایه، بوجاق در کیاشهر، تالاب انزلی، جوکندان تالش و استیل آستارا انجام شده و سال گذشته با توجه به اولویت سازمان حفاظت محیط زیست، حقابه تالاب امیرکلایه توسط یکی از دانشگاه ها و مراکز علمی ذیصلاح مورد مطالعه قرار گرفت تا با اجرای طرح هایی از کاهش آب این تالاب جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 منصور سربازی افزود: سه تالاب بین المللی بوجاق، امیرکلایه و انزلی در گیلان با مساحت ۳۴ هزارهکتار عضو کنوانسیون بین المللی رامسر است که براساس برنامه ششم توسعه کشور باید نسبت به احیای این تالاب ها توسط محیط زیست برنامه ریزی شود.

 وی عنوان کرد : ۳۶ تالاب کشور در لیست خطر و قرمز قرار گرفته اند و باید با برنامه ریزی نسبت به احیای آنها اقدام شود تا منجر به خارج شدن ایران از کنوانسیون رامسر نگردد.

وی اظهارداشت: از سه تالاب بین المللی گیلان فقط تالاب انزلی در لیست خطر قرار دارد و دو تالاب امیرکلایه و بوجاق جزء این لیست قرمز نیستند.

وی یادآورشد : در سال گذشته با اعتبارات ملی طرح مطالعه تالاب های امیرکلایه و بوجاق درگیلان آغاز شد تا با دیواره سازی و اصلاح خروجی آب از نشست آب جلوگیری و آب کف تثبیت شود.

 وی گفت : هم اکنون با مشارکت ذینفعان و تمامی جوامع محلی و دستگاه هایی ذیصلاح و با نظارت سازمان محیط زیست کشور برای بوجاق و امیرکلایه سندی در حال تنظیم است که به مرحله اجرایی خواهد رسید.

معاون فنی محیط زیست گیلان گفت: همچنین مطالعه آسیب شناسی تالاب انزلی انجام شده و کمیته مدیریت این تالاب به ریاست استاندارو دبیری اداره کل محیط زیست تشکیل شده که کلیه مشکلات توسط مشاور ذیصلاح تعیین و در زیرکمیته ها مطرح و به تایید  کمیته می رسد و سپس هر سال برای احیا و اصلاح تالاب ها اعتبارات استانی و ملی توسط سازمان های مربوطه اختصاص می یابد.

سربازی فاضلاب های شهری و روستایی، برداشت های بی رویه آب از تالاب ها، رشد و هجوم  گیاهان غیربومی در تالاب های گیلان مانند گیاهیان سنبل آبی، آزولا، کاهوی آبی و رسوبات بالادست  را  از جمله عمده ترین تهدیدات تالاب های گیلان بر شمرد.

وی ادامه داد: بیش از یکصدهزار ساعت کلاس های آموزشی برای افزایش آگاهی و اطلاعات زیست محیطی دانش آموزان و مربیان  در زمینه های ارتقای بینش زیست محیطی و پرنده نگری در تالاب امیرکلایه برگزار شده است تا مردم و دانش آموزان بتوانند به اهمیت این موهبت های الهی بیشتر آشنا شوند و در حفظ آن نقش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امسال تالاب زریوارکردستان از تالاب هایی بود که در دولت تدبیر و امید در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید که به همین مناسبت همایش بزرگی در سنندج برگزارشده است.

کنوانسیون رامسر اولین کنوانسیون بین دولتها محسوب می شود که در ۱۳بهمن سال ۱۳۴۹در رامسر تشکیل شد که هم اکنون مقر آن در ژنو قرار دارد که  ۱۸کشور در آن سال به این کنوانسیون دعوت شدند و معاهده ای   بنام حفاظت از تالاب ها به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی تصویب کردند که به کنوانسیون رامسر مشهور است.

از ۴۲نوع تالاب شناخته شده در جهان ۴۱نوع آن در کشور ما وجود دارد و در گیلان سه تالاب انزلی، بوجاق کیاشهر و امیرکلایه لاهیجان در کنوانسیون رامسر ثبت بین المللی شده اند که علاوه بر کارکردهای تعریف شده از نظرزیستی دارای تنوع بسیار بالایی هستند که ۲۵۰گونه پرنده، ۵۰گونه ماهی و ۲۰گونه پستاندارو بیش از ۲۰۰گونه گیاه ارزش تالاب های گیلان را دو چندان کرده است.

هر ساله در راستای ارج نهادن به تالاب ها به عنوان موهبتی خداوندی در دوم فوریه در تمام دنیا جشن ها وهمایش های برگزار می شود دوستداران طبیعت گیلان نیز که به همین مناسبت جشنی در تالاب امیرکلایه لاهیجان برگزار کردند.

در این  برنامه  علاوه بر سخنرانی، مسابقه نقاشی در صحنه توسط دانش آموزان روستاهای اطراف برگزارشد که به  ۸۰ نفر از آنها جوایزی اهدا شد و با اجرای برنامه پرنده نگری درجایگاه های چوبی که به تازگی در این منطقه احداث شده است این مراسم به پایان رسید.

روز جهانی تالاب‌ها در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با ۱۳بهمن سال ۱۳۴۹در شهر رامسر ایران در کنوانسیون رامسر به امضا رسید واین روز برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد.

برچسب‌ها لاهیجان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان روز جهانی تالاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لاهیجان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان روز جهانی تالاب لاهیجان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان روز جهانی تالاب کنوانسیون رامسر امیرکلایه لاهیجان تالاب امیرکلایه حفاظت محیط زیست تالاب های گیلان محیط زیست گیلان دانش آموزان تالاب انزلی تالاب ها بین المللی اداره کل سه تالاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۶۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاهه در دوراهی 

قضات دیوان کیفری بین‌المللی لاهه اکنون بر سر دوراهی حفظ استقلال و حق‌گرایی خود و وابستگی و وادادگی به آمریکا قرار گرفته‌اند. جامعه بین‌الملل نیز در انتظار اقدام دیوان به عنوان آخرین پناهگاه حقوق بشر در روابط بین‌الملل هستند که آیا می‌تواند به وظیفه ذاتی خود یعنی جلوگیری از جنایات جنگی از مسیر مجازات عاملان و بانیان آن، عمل کند یا به دلیل ترس از دست دادن منافع خود اعم از اقتصادی و سیاسی، مانند شورای امنیت، تحت فشار غرب قدرت بازدارندگی نداشته و صرفاً محکمه‌ای در راستای منافع و مطامع غرب است.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی صدری‌نیا، مدرس دانشگاه در سرمقاله قدس نوشت: بیش​ از هفت ماه از طوفان‌الاقصی و آغاز عملیات مشروع جنبش حماس به عنوان نماینده قانونی مردم غزه علیه رژیم جعلی اسرائیل می‌گذرد؛ عملیاتی که اگرچه به استناد ماده۵۱ منشور سازمان ملل متحد در راستای دستیابی به حقوق مشروع مردم غزه رقم خورد، اما باوجود قانونی بودن این اقدام مطابق حقوق بین‌الملل، شاهد انفعال شورای امنیت در عمل به وظیفه خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مطابق فصل هفتم منشور بودیم.  

ضعف عدم صدور قطعنامه به کج کارکردی این رکن در وضع حق وتو برای قدرت‌های وقت در ۱۹۴۵ برمی‌گردد و در حقوق بین‌الملل به لحاظ قواعد و عرف نشان داد بازنگری در شورای امنیت ضرورتی غیرقابل انکار است. 

متأسفانه شورا به واسطه حق وتو قدرت‌های حامی رژیم غاصب باوجود طرح پیشنویس‌های مکرر در طول تاریخ ۷۶ساله اشغال فلسطین تاکنون نتوانسته رهاوردی درزمینه حقانیت تملیکی و سیاسی مردم فلسطین بر سرزمین اجدادی خود داشته باشد. در مقابل، رژیم غاصب با وجود کنوانسیون‌های مخاصمات مسلحانه و در رأس آن‌ها کنوانسیون ژنو ۱۹۴۸، در طول تاریخ اشغالگری، مرتکب  تمامی مصادیق جرایم بین‌المللی شده، اما شورای امنیت درنهایت به صدور بیانیه و نه قطعنامه در موارد کمی بسنده کرده است.

این انفعال و ضعف شورا در نیل به قطعنامه آتش‌بس دائمی درباره غزه، در نهایت آفریقای جنوبی، این کشور قربانی آپارتاید را بر آن داشت با استناد به ماده ۸ کنوانسیون ژنو ۱۹۴۸ (ارجاع نسل‌زدایی توسط دولت‌ها به ارکان سازمان ملل و ماده ۹ کنوانسیون ژنو ۱۹۴۸)، صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی دادگستری را در رسیدگی به کیفرخواست خود به استناد ماده۲ کنوانسیون ژنو ۱۹۴۸ و ماده۶ اساس‌نامه رم در موضوع ارتکاب جنایت نسل‌کشی، علیه رژیم غاصب اسرائیل مورد درخواست قرار دهد. 

این نهاد هم پس از رسیدگی، در تاریخ ۶/۱۱/۱۴۰۲ با اکثریت رأی ۱۵ قاضی از ۱۷ قاضی، دستور موقت علیه رژیم مبنی بر اقدامات اضطراری برای تعلیق فعالیت‌های نظامی در غزه را اعلام کرد که متأسفانه با گذشت نزدیک به ۱۰۰روز از صدور دستور موقت مبنی بر توقف جنگ، شاهد تمکین نکردن رژیم غاصب به دستور الزام‌آور دیوان و ادامه نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه هستیم.
 

این وضعیت بنابر پیشینه آرای دیوان در صدور قرار بازداشت جنایتکاران جنگی در قضایای نسل‌کشی اوگاندا، کنگو، آفریقای مرکزی و جنگ دارفور در سودان، احتمال صدور قرار بازداشت مقامات رژیم غاصب به اتهام ارتکاب به جنایات جنگی به‌ویژه نسل‌کشی را قوت بخشیده است. 
در تأیید این مدعا می‌توان به گزارش رسانه‌های اسرائیلی اشاره کرد که اعلام کردند: نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت ترسیده و به‌طور غیرمعمولی نگران است. یا می‌توان به تهدید برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه و حتی دموکرات کنگره آمریکا استناد کرد که دیوان لاهه را به تحریم تهدید کرده‌اند و نیز سخنگوی کاخ سفید که اعلام کرد: موضع‌گیری واشنگتن در مورد تحقیقات دادگاه لاهه کاملاً روشن است و ما آن را تأیید نمی‌کنیم.

با این وصف باید گفت قضات دیوان کیفری بین‌المللی لاهه بر سر دوراهی حفظ استقلال و حق‌گرایی خود و وابستگی و وادادگی به آمریکا قرار گرفته‌اند. جامعه بین‌الملل نیز در انتظار اقدام دیوان به عنوان آخرین پناهگاه حقوق بشر در روابط بین‌الملل هستند که آیا می‌تواند به وظیفه ذاتی خود یعنی جلوگیری از جنایات جنگی از مسیر مجازات عاملان و بانیان آن، عمل کند یا به دلیل ترس از دست دادن منافع خود اعم از اقتصادی و سیاسی، مانند شورای امنیت، تحت فشار غرب قدرت بازدارندگی نداشته و صرفاً محکمه‌ای در راستای منافع و مطامع غرب است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قانون حمایت از خانواده و جوانی در محیط زیست گیلان اجرا می‌شود
  • ضرورت تغییر رویکردهای محیط زیستی در مسیر توسعه دریامحور
  • لاهه در دوراهی 
  • پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بهسازی پسماند تموشل
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون