Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@21:43:27 GMT

خطرات عفونت لثه و دندان

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۸۱۰۱

نتایج مطالعات نشان داده است که سلامت دهان و دندان با حافظه و عملکرد شناختی مغز انسان ارتباط مستقیم دارد. ناطقان: دکتر بهزاد هوشمند استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماری‌های لثه و دندان احتمال ابتلا به بروز سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: مطالعات نشان داده است که عفونت‌های لثه ۳ فاکتور مهم در بدن را بالا می‌برد و در واقع ریز فاکتور‌های مشترک که بین بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد باعث تشدید این بیماری می‌شود و همچنین افرادی که به عفونت لثه مبتلا هستند بیش از ۲ برابر احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




هوشمند افزود: ضخیم شدن دیواره عروق باعث می‌شود خون به مغز و قلب نرسد که این خود یک عامل خطرناک است و باکتری‌ها و میکروب‌هایی که در عفونت دندان و لثه رشد می‌کنند تمایل دارند که وارد پلاک‌های داخل رگ شوند همچنین این پلاک‌های میکرواورگانیسم می‌تواند فرد را به سرطان‌های سیستم گوارشی مبتلا کند.

عفونت لثه و رابطه آن با سکته مغزی //چگونه عفونت لثه و دندان می‌تواند باعث سکته و سرطان شود

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در دنیا ثابت شده است که بیماری لثه به دلیل حجم زیاد میکرواورگانیسم سیستم ایمنی را دچار اختلال می‌کند که این خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
عفونت لثه و سلامت دهان و دندان

هوشمند گفت:عفونت لثه علاوه بر اینکه ظاهرافراد را نامطلوب می‌کند بوی بد دهان را ایجاد می‌کند و می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد؛ همچنین این عارضه باعث مرگ زود رس نیز می‌شود.

عفونت لثه و رابطه آن با سکته مغزی //چگونه عفونت لثه و دندان می‌تواند باعث سکته و سرطان شود
او ادامه داد: اگر فردی عفونت لثه داشته باشد و سیگار هم مصرف کند احتمال خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و عروق مغزی در آن فردافزایش پیدامی کند؛ همچنین عفونت لثه در بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون  اثر می‌گذارد پس باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت داد و سلامت آن را جدی گرفت.


هوشمند با اشاره به اثرات مخرب این بیماری اظهار کرد: عفونت لثه به راحتی قابل پیشگیری است و خوشبختانه افراد می‌توانند با روش صحیح مسواک زدن در زمان مناسب نقش بسیار موثری در ارتقا سلامت دهان و دندان خود داشته باشند.

عفونت لثه و رابطه آن با سکته مغزی //چگونه عفونت لثه و دندان می‌تواند باعث سکته و سرطان شود
این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر افرا می‌خواهند به پوسیدگی و عفونت لثه دچار نشوند باید به زمان مسواک زدن خود توجه کنند بهترین زمان مسواک زدن ۲۰ دقیقه بعد از صرف غذا است؛ و اگر این زمان به ۳ تا ۴ ساعت بعد از صرف غذا برسد باعث پوسیدگی و عفونت لثه می‌شود و مسواک زدن بعد از آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

او در پایان گرفت: افراد زمانی که به التهاب لثه دچار شده اند در مراحل اول می‌توانند جلوی عفونت را  با مسواک زدن گرفته و آن را کنترل کنند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: عفونت ، لثه ، دندان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عفونت لثه دندان بیماری های قلبی و عروقی سلامت دهان و دندان مسواک زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود

زهرا سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه ها و رده های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان  مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که 17 تا 19 اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می شود، گفت: در این سه روز برنامه های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن