Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سلامت ــ رییس اداره مراقبت بیماری‌ مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به تشریح چگونگی فرایند تشخیص ویروس کرونا و اقدامات ایران برای پیشگیری از ورود این ویروس به کشور پرداخت. حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت بیماری مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه آخرین آمار بارگذاری شده توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از  ۹ هزار و ۸۲۶ ابتلا به کرونا ویروس بوده که ۲۱۳ مورد آن منجر به مرگ شده است، گفت: این ویروس غیر از چین، ۱۹ کشور را با ۱۰۶ مورد ابتلا درگیر کرده و بیماری را انتقال داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تأکید کرد: در کشور ایران تا به امروز حتی یک مورد مثبت شناخته شده از‌ این بیماری نداریم. طی روز‌های گذشته در امارات متحده عربی چهار مورد ابتلا اعلام شد، اما سایر کشور‌های همسایه تا چند روز‌ گذشته پاک بودند. موارد مشکوک در عراق و پاکستان وجود داشته، اما کرونای آن‌ها اثبات نشده است و سازمان بهداشت جهانی این موارد را گزارش نکرده است.
عرفانی با بیان اینکه شماره ۱۹۰ برای اطلاع‌رسانی ۲۴ ساعته در نظر گرفته شده تا هموطنان بتوانند اطلاعات خود را از این سامانه جویا شوند، گفت: سه روز قبل سازمان بهداشت جهانی طی یک نشست، وضعیت اضطراری بهداشتی با اهمیت بین‌المللی در مورد کرونا ویروس اعلام کرد؛ وقتی این وضعیت اعلام شود، یعنی به جهان هشدار می‌دهد که این بیماری یک نگرانی بین‌المللی است، در نتیجه همه کشور‌های عضو باید به تشدید برنامه‌های مراقبتی بپردازند.

وی افزود: به دنبال اعلام وضعیت اضطرار جهانی، وزیر بهداشت ایران نیز طی نامه‌ای به معاونت رئیس جمهوری، برقراری محدودیت سفر به چین و بازگشت کنترل شده دانشجویان ایرانی ساکن در مناطق آلوده چین را پیشنهاد دادند. همچنین هیئت دولت نیز یک‌سری تصمیم‌ها شامل تعلیق پرواز‌های مستقیم ایران به چین و برعکس، تعلیق مسافرت‌های غیر ضروری و عدم مجوز به مسافرت‌های توریستی از ایران به چین و چین به ایران، تحت مراقبت گرفتن افرادی که به وسیله سفر‌های غیر ضروری از چین وارد ایران می‌شوند و همچنین ارائه اطلاعات لازم برای مراقبت از خود به افرادی که به مسافرت‌های ضروری به چین می‌روند، اتخاذ کرد.   رئیس اداره مراقبت‌های بیماری وزارت بهداشت با بیان اینکه تا امروز همه دانشجو‌های ایرانی که در شهر ووهان حضور دارند، در صحت و سلامت بوده و مورد مشکوکی در رابطه با آنان گزارش نشده است، اظهار کرد: این دانشجویان در اولین فرصت با همراهی تیم پزشکی در هواپیما به کشور بازگردانده شده و در منطقه صفر مرزی نیز تحت شناسایی بیماری و مراقبت قرار می‌گیرند. این افراد تا دو هفته در مکانی که در خور شأن آن‌ها باشد مورد پذیرایی و قرنطینه قرار می‌گیرند و پس از اطمینان از عدم آلودگی، نزد خانواده‌های خود باز می‌گردند.

وی با توصیه به مردم برای پیگیری اخبار دقیق از رسانه‌های رسمی، گفت: وزارت بهداشت نهادی است که با کارشناسی فنی به تأمین و ارتقای سلامت مردم می‌پردازد، شرط موفقیت در کنترل بیماری در جامعه، نخست اصلاح و ارتقای کنترل بیماری‌ها در خود وزارت بهداشت است که در معاونت بهداشت و معاونت درمان این آمادگی وجود دارد و ارتقا نیز پیدا کرده است.

عرفانی تأکید کرد: این آمادگی وجود دارد که اگر این ویروس بخواهد وارد مرز‌های کشور شود بتوانیم به موقع آن را شناسایی کرده و از انتشار آن جلوگیری کنیم و افراد آلوده احتمالی هم بهترین مراقبت‌های استاندارد را دریافت کنند.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های وزارت بهداشت بیان کرد: کار مبارزه با این بیماری نیازمند هماهنگی بین بخشی است؛ علاوه بر وزارت بهداشت سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند باید به صورت هماهنگ عمل کنند. امیدواریم با توجه به مصوبه هیئت دولت این موضوع نیز تحقق پیدا کند که خوشبختانه این کار در حال انجام است.

وی ادامه داد: پایه اصلی کنترل بیماری نیز از طریق فرهنگ خود مراقبتی مردم، ارتقای سطح دانش مردم و جامعه و مشارکت آنان محقق می‌شود. رسانه‌ها بیشترین سهم را در این موضوع دارند و خوشبختانه همکاری بسیار خوبی در این موضوع از سوی آنان انجام شده است. مردم بازار شایعه را پیگیری نکرده و به آنچه در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اعتماد نکنند.

عرفانی با تأکید بر اینکه تا کنون موردی از کرونای جدید در کشور مشاهده نشده است، نحوه تشخیص این ویروس را تشریح کرد و گفت: برای تشخیص ویروس جدید باید به سه وجه توجه کنیم؛ نخست علائم بالینی مانند اینکه یک عفونت حاد تنفسی تب‌دار دارند یا خیر؟ دوم چنانچه این عفونت قابل افتراق از سایر عفونت‌های تنفسی ناشی از سرماخوردگی نباشد، باید از بیمار پرسید که طی ۱۴ روز گذشته از نظر زمانی و مکانی در چه منطقه جغرافیایی حضور داشته و سوم با چه افرادی در تماس بوده‌اند؟ اگر این سه وجه صدق پیدا کرد، این افراد مظنون به ویروس تلقی می‌شوند و چنانچه هر یک از این آیتم‌ها وجود نداشت، مثلاً فرد در منطقه آلوده مانند چین نبوده و یا با افراد آلوده در تماس نبوده باشد، قطعاً فرد مبتلا به ویروس کرونا نیست.

عرفانی ادامه داد: در مورد افراد مظنون که این سه وجه در مورد آن‌ها صدق پیدا کرده، از طریق آزمایش به اثبات یا رد این ویروس می‌پردازیم و بر همین اساس با اطمینان اعلام می‌کنیم که هنوز موردی از کرونا در کشور یافت نشده است. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی سلامت حسین عرفانی وزارت بهداشت کرونا سازمان بهداشت جهانی کنترل بیماری اداره مراقبت تشخیص ویروس بیماری ها سه وجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۸۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد

شهنام عرشی؛ رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: واکسن پنوموکوک و روتاویرس پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب به زودی در سبد واکسیناسیون ملی کشور قرار خواهند گرفت.  

وی بیان کرد: تزریق واکسن  پنوموکوک در۷ استان و واکسیناسیون روتاویروس در دو استان به صورت آزمایشی تحت قالب سبد واکسیناسیون ملی به کودکان تزریق خواهند شد.  

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تزریق واکسن پنوموکوک از مرگ سالانه ۱۵۰۰ کودک پیشگیری خواهد کرد.

عرشی ادامه داد: تزریق واکسن روتاویروس مانع از بستری شدن سالیانه ۱۰ هزار کودک در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور خواهد شد.

وی افزود: پس از ۱۰ سال از تصویب ورود این واکسن‌ها به برنامه واکسیناسیون ملی، خوشبختانه از اواخر سال گذشته با تامین واکسن، اجرای آزمایشی واکسیناسیون پنوموکوک در بندر خمیر استان هرمزگان آغاز شد و امیدواریم طی ماه‌ها و سال‌های آتی تولید داخلی دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را شاهد باشیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: هم‌اکنون چند شرکت داخلی واکسن روتاویروس را تولید می‌کنند؛ اما هنوز واکسن پنوموکوک در ایران تولید نمی‌شود و این واکسن وارداتی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • شطرنج ماهرانه تهران در فرایند دیپلماتیک جنگ غزه
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است