Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله سیستانی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمایت می‌کند و مقامات آمریکایی درک درستی از جایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه ندارند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، یک نشریه آمریکایی نوشت: آیت‌الله سیستانی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمایت می‌کند و مقامات آمریکایی درک درستی از جایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارین پالیسی درباره نفاق دولتمردان آمریکایی می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی آیت‌الله سیستانی روحانی بلندپایه شیعه عراقی را تحسین می‌کنند در حالی که به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمله می‌کنند. این در حالی است که واشنگتن از درک این موضوع ناتوان بوده که هر دو رهبر عالی‌رتبه شیعه مصالح مشترکی در مقاومت در برابر تهدیدات خارجی دارند. در ۱۷ ژانویه آیت‌الله العظمی «علی سیستانی» عالی رتبه‌ترین مرجع شیعه در عراق از بیمارستان مرخص شد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی برای بهبود حال آیت‌الله سیستانی آرزو کرد و او را منبعی الهام‌بخش دانست. این رفتار دولت آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در عراق بوده است.   این موضوع سه هفته پس از آن روی می‌دهد که پمپئو، ترامپ را به ترور ژنرال سلیمانی تشویق کرده بود. بر کسی پوشیده نیست که پمپئو طرفدار استراتژی فشار حداکثری علیه ایران است. در حالی که او با لحنی تند درباره مقام عالی رهبری ایران توئیت منتشر کرده و سخنرانی کرده است. این رویکرد متفاوت و متضاد نسبت به دو روحانی ارشد شیعه اشتباه محاسبه دیگری از سوی دولت آمریکا در فضای متلاطم خاورمیانه است. این نشریه می‌افزاید: یک روز پس از ترور ژنرال سلیمانی، آیت‌الله سیستانی پیام صادر کرد و به رهبری ایران تسلیت گفت.   آیت‌الله سیستانی نقش ژنرال سلیمانی را در مبارزه علیه داعش در عراق ستود. پرسشی که مطرح می‌شود آن است که ژنرال سلیمانی چه کسی بود که آیت‌الله سیستانی را به تسلیت گفتن واداشت. واقعیت آن است که هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم آیت‌الله سیستانی تلاش‌های ژنرال سلیمانی در مقاومت و مقابله با تهدید خارجی را ستوده‌اند. این احساس مشترک میان دو روحانی شیعه در ایران و عراق بدان خاطر است که تهدید مشترکی را از جانب ایدئولوژی ستیزه‌جویانه گروهی مانند داعش احساس می‌کنند.   در واقع، مخالفت در برابر تهدید خارجی اولویت اصلی دو مقام بلندپایه مذهبی در ایران و عراق است. فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: «در سال ۲۰۱۴ میلادی، آیت‌الله سیستانی فتوایی را برای مقابله با تهدید متوجه از جانب داعش صادر کرد. او خواستار جهاد تمام عراقی‌ها علیه آن گروه و دفاع از وطن شد. این رویداد یکصد سال پس از فتوای آیت‌الله سید «کاظم یزدی» علیه نیرو‌های بریتانیایی حمله کننده به عراق در سال ۱۹۱۴ میلادی بود.
فتوای آیت‌الله سیستانی هموار کننده مسیر تشکیل نیرو‌های بسیج مقاومت مردمی و کمک‌رسانی ژنرال سلیمانی به آنان برای سازماندهی عملیات علیه داعش بود.
او هرگز به پرسش‌های پیروان شیعه ایرانی‌اش در مورد مسائل داخلی ایران پاسخ نداده است. او همواره از پیروانش خواسته تا تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای با هم متحد باقی بمانند. این نکته‌ای است که تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن قادر به درک آن نبوده‌اند و منافع، اولویت‌ها و پویایی درونی روحانیت شیعه را درک نکرده‌اند».
فارین پالیسی با اشاره به دفاع مشترک آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی از جریان صدر به هنگام محاصره آن‌ها در نجف و مخالفت با اقدام آمریکا نوشت: صدر در آنجا متوجه شد که آیت‌الله سیستانی در حال سکوت و عدم سکوت، وزن و مشروعیت تاثیرگذاری دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران در برابر خواست آیت‌الله سیستانی به نظر او احترام گذاشت. ایران خواستار نخست وزیری «نوری مالکی» بود و آیت‌الله سیستانی مخالف این موضوع بود و در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۴ «حیدر العبادی» به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. آیت‌الله سیستانی خواستار عراق قوی و متّحد است، این چیزی است که دولت فعلی آمریکا نمی‌خواهد. زمانی که پمپئو برای آیت‌الله سیستانی پیام ارسال می‌کند متوجه نیست که او دوست دشمن آمریکا است. منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فارین پالیسی آیت الله سیستانی امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران آیت الله سیستانی ژنرال سلیمانی فارین پالیسی روحانیت شیعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۹۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا

حجت الاسلام مصطفی رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جریان اعتراضات دانشجویی در آمریکا و نحوه برخورد پلیس با معترضان علیرغم اینکه ادعای آزادی بیان و دمکراسی دارند گفت: یکی از ابزارهای غرب برای کنترل جوامع، برچسب‌زنی و فشار با ابزارهای مختلف، رسانه‌ها، امکانات و توانمندی‌هایی که دارد برای سرکوب و ساکت کردن جریان‌های مخالف خود است.

وی ادامه داد: این ها تا جایی‌که بتوانند از نیروهای نظامی، مسیر نفوذ فرهنگی و مسیر قدرت رسانه‌ای برای تغییر جهت مخالفین خود استفاده می‌کنند.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها افزود: یکی از اتهاماتی که غربی ها دائم به کشورهای مخالف خود می‌زنند، موضوع منع آزادی بیان، رعایت حقوق‌بشر، منع تجاوز، دفاع از ملت‌ها و محکومیت اشغالگری است، در قصه اوکراین و نظایر آن در برخورد با مخالفان خود در جنگ جهانی دوم فراوان از این نمونه‌ها دیدیم.

وی افزود: اما امروز در صحنه‌ دانشگاه‌های آمریکا شاهد هستیم اساتید و دانشجویان آمریکایی نسبت‌به قراردادها و حمایت دانشگاه خود از یک رژیم کودک‌کش، جلاد، غاصب، اشغالگر و متهم به نقض حقوق بشر، اعتراض دارند و برخوردی که با این‌ها می‌شود، گارد ملی، نیروی مسلح پلیس و برخوردهای خشن، و دستگیری در درون دانشگاه است، استاد، دانشجو و رییس دانشگاه مورد برخوردهای خشن قرار می‌گیرند این درحالی است که آنها اعتراض‌آمیز مسالمت‌آمیز نسبت‌به یک مسئله بدیهی دارند که این موضوع را نیز نمی‌توانند تحمل کنند.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها افزود: ما این را مقایسه کنیم با اتفاقی که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد حتی براندازها؛ حتی فحاش و هتاک ها و کسانی که برای امنیت ملی کشورها حاشیه درست می‌کنند اگر برخورد قضایی با این‌ها صورت گیرد به‌شدت مورد اعتراض این مدعیان حقوق بشر انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این اتفاق های اخیر فرصت و موقعیتی است که پرده‌ تزویر بسیاری از جریان‌های مدعی آزادی دارای دو رویی و نفاق کنار برود و جهانیان شاهد حقیقت تمدن غرب، حقیقت این تمدن وحشی که ماسکی از مهربانی و دفاع از حقوق انسان‌ها بر چهره خود قرار داده است را بشناسند.

رییس نهاد نمایندگی رهبری افزود: در داخل کشور، مجموعه تشکل‌ها تندترین نقدها را ممکن است نسبت‌به دولت‌ها و جریان‌های سیاسی و حتی مواضع داخلی و موضوعات داشته باشند ولی همیشه فرصت‌ها در اختیار آنان برای ارائه نقدهای خود قرار می‌گیرد.

کد خبر 6094947

دیگر خبرها

  • دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب
  • دیدار کارگزاران حج و زائران بیت‌الله با رهبر معظم انقلاب
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبرانقلاب در راه نمایشگاه کتاب
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • فارین پالیسی: ایران و متحدانش بازدارندگی اسرائیل را نابود کردند
  • سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخنرانی در دانشگاه ورمونت محروم شد
  • جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد