Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:16:57 GMT

۵۲۹ هزار تن محصول کشاورزی از کردستان صادر شد

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۲۴۴۳

۵۲۹ هزار تن محصول کشاورزی از کردستان صادر شد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز دوشنبه در شورای مدیران سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در ۱۰ ماه منتهی به دی سال جاری به ارزش ۲۷۴ میلیون دلار است که با توجه به ارزش ۵۶۳ میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان در بازه زمانی مذکور، محصولات کشاورزی حدود ۴۹ درصد از کل صادرات استان را تشکیل ‌می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهریار حنیفی اضافه کرد: آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه بر اساس ارزش دلاری با ۲۰ درصد کاهش مواجه بوده اما بر اساس ارزش وزنی با ۱۹ درصد افزایش از ۴۴۵ هزار تن سال قبل به  ۵۲۹ هزار تن رسیده است.

وی افزود: از میزان ۲۷۵ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در سال جاری براساس خود اظهاری صادر کنندگان حدود ۴۵ میلیون دلار شامل ۱۶ درصد مربوط به تولیدات استان بوده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات زراعی بود که کشش تقاضای بازار عراق برای محصولاتی مانند هندوانه و گوجه فرنگی از دلایل افزایش صادرات محصولات زراعی است.

حنیفی یادآور شد: صادرات محصولات باغی نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل به لحاظ ارزش دلاری بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته که یکی دلایل عمده این افزایش رعایت شاخص‌ها و ضوابط بسته بندی توسط صادر کنندگان است.

وی اظهار داشت: در خصوص صادرات محصولات دامی نیز به دلیل وضع ممنوعیت صادرات دام زنده در خرداد ۱۳۹۷، میزان صادرات این محصولات در سال جاری نسبت به مدت مشابه به لحاظ ارزش دلاری حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

حنیفی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش دام های پرواری پایین بودن قیمت دام زنده نسبه به قیمت تمام شده به جهت حمایت از تولید کنندگان لازم است تا آزادسازی صادرات دام زنده به صورت محدود صورت گیرد.

وی افزود: صادرات محصولات شیلاتی در ۱۰ ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۲۲ درصد کاهش یافته و از کل صادرات محصولات شیلاتی سه هزار و ۷۷۴ تُن در ۱۰ ماه گذشته از سال جاری حدود ۶۱ درصد شامل ۲ هزار و ۳۲۹ تُن مربوط به تولیدات استان است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تن به کردستان تعلق دارد.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی (سال ۱۳۹۳) تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۰ بهره بردار بخش کشاورزی در سطح ۱۶۳ هزار و ۸۷۳ واحد بهره برداری در استان مشغول فعالیت هستند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان تجارت صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان تجارت صادرات غیر نفتی وزارت جهاد کشاورزی کردستان تجارت صادرات غیر نفتی سازمان جهاد کشاورزی کردستان صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه میزان صادرات میلیون دلار ارزش دلاری سال قبل کل صادرات درصد کاهش ۱۰ ماه دام زنده سال جاری هزار تن بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۲۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان

تین نیوز

شرکت راه آهن قزاقستان (KTZ) صادرات کالاهای کشاورزی از طریق ریل به چین را به طور موقت ممنوع کرده است. KTZ این ممنوعیت را به دلیل  ازدحام در گذرگاه های مرزی با چین اجرایی می کند. هم اکنون در گذرگاه های مرزی دوستیک و خورگوس به ترتیب 180 و 100 واگن کالا در انتظار تخلیه و بارگیری هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، به گفته KTZ، راه آهن چین واگن ها را به موقع تخلیه نمی کند و از طرفی مسئولان چینی می گویند که ایستگاه های مرزی آنها بیش از حد بارگذاری نشده است. نشریه الدالا قزاقستان نیز اظهار کرده است که این مشکل ناشی از کمبود زیرساخت نیست، بلکه مسائل بوروکراتیک است که سازمان های دولتی قزاقستان باید آنها را حل کنند.

این ممنوعیت از 11 آوریل اعمال می شود و تا 20 آوریل ادامه خواهد داشت. این ممنوعیت مربوط به گندم، جو، دانه های روغنی و آرد است. در گذرگاه مرزی دوستیک، این ممنوعیت به کک نفتی و ذغال سنگ نیز تعمیم بافته است.

ترجیح ترانزیت بر صادرات در راه آهن قزاقستان نشان دهنده عزم راسخ این کشور در تبدیل شدن به هاب ترانزیت منطقه ای است. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی