Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@05:07:36 GMT

«اوسک» چیست و با زعفران چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۹۹۴۹

«اوسک» چیست و با زعفران چه می‌کند؟

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به طرح «اوسِک» گفت: ایجاد این سازمان کار ارزشمندی است و در این زمینه اگر نیاز به حمایت و کمک بورس باشد از آن استقبال خواهیم کرد زیرا ایجاد این سازمان سبب می‌شود که ایران تعیین‌کننده قیمت زعفران شود.

حسن امیری در جلسه بازدید مدیر عامل بورس ایران از انبارهای زعفران و زنیجره ارزش زعفران در فاز یک شهرک صنعتی توس اظهار کرد: برای ایجاد سازمان جهانی باید کار ساختاری انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ استفاده از زعفران ابتدا باید در کشور ایجاد و محصولات متنوع عرضه شود.

وی ضمن استقبال از طرح «اوسِک» افزود: ایجاد این سازمان کار ارزشمندی است و نگاه به این کار بسیار خلاقانه است و در این زمینه اگر نیاز به حمایت و کمک بورس باشد از آن استقبال خواهیم کرد زیرا ایجاد این سازمان سبب می‌شود که ایران تعیین‌کننده قیمت زعفران شود.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: برای ایجاد این بازار نیازمند سرمایه‌گذارانی برای سرمایه‌گذاری در جهت توسعه عمق بازار هستیم. ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا صادرات از بازار بورس صورت بگیرد که این امر در بلند مدت صورت خواهد گرفت و نیاز به آموزش و بازنگری قوانین است.

امیری تصریح کرد: یکی از اهداف ما در سازمان بورس توسعه سواد مالی است همچنین به دنبال این موضوع هستیم که موضوع بورس را در کتاب‌های آموزشی وارد کنیم.

سید احسان مصطفوی، یک تولید کننده زعفران در ادامه اظهار کرد: ما مبدع مجموعه‌ای تحت عنوان سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسِک» هستیم، یک لگو برای این سازمان طراحی شده که در مرکز آن کلمه الله به شکل گل زعفران تعبیه شده و کشورهای تولیدکننده زعفران نسبت به اهمیت خود در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: صعود آن از پایین به بالا نشان‌دهنده رشد دسته جمعی کشورها و دایره بودن نحوه قرارگیری کشورها در کنار یکدیگر نشان‌دهنده تکامل و تقارن آن نشان از قانون طبیعت و در نقشه‌ای که در وسط این لوگو طراحی شده کشورهای تولیدکننده زعفران مشخص شده است و براساس میزان تولید رنگ‌بندی این نقشه مشخص شده است.

این تولیدکننده زعفران بیان کرد: «اوسِک» دارای واحد دارویی است تا تحریم نشود همچنین دارای واحد مکانیزیسیون، رسانه، محصول و بورس جهانی زعفران است. این سازمان همچون سازمان «اوپک» است. علت شکل‌گیری ایده آن بود که در حال حاضر فرش ایران به نام هند، خاوریار ایران به نام چین، پسته ایران به نام آمریکا و فیروزه ایران به نام افغانستان است اما «اوسِک» دیگر نخواهد گذاشت که زعفران ایران به نام افغانستان ثبت شود.

مبدع سازمان سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران (اوسِک) خاطرنشان کرد: سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»  ثبت جهانی انجام می‌دهد، در حال حاضر هند و پاکستان و چین در حال ساخت سازمان جهانی فرش هستند و در این راستا هیچ توجهی به قدمت دو هزار ساله ایران نکرده‌اند. درآمد زالو در تایلند برابر با قیمت نفت ایران است یعنی هر چهار زالو قیمت یک بشکه نفت «اوپک» است. ما در حال ایجاد (SMILE) زعفران هستیم زیرا ایران رتبه 127 را به لحاظ شادی را دارد و ما به کمک زعفران می‌توانیم کشور را شادتر کنیم.

مصطفوی تصریح کرد: از جمله مزیت‌های «اوسِک» میتوان به ثبت زعفران به نام ایران، جبران عقب‌ماندگی‌ها، ایجاد بازارهای فروش جدید و شناساندن خواص منحصربه فرد زعفران می‌شود. یکی از مشکلات ما تصمیم‌گیری پشت درهای بسته است در حال حاضر علت ناتوانی ما در صادرات زعفران به اسپانیا، عدم استفاده اسپانیا از محصولات زائد است. ما نمی‌توانیم با سیلقه خود برای دنیا تصمیم‌گیری کنیم.

وی اضافه کرد: از جمله کارهای «اوسِک» می‌توان به ایجاد صندوق مازاد زعفران، شناسنامه‌دار کردن کشاورزان و ایجاد صندوق امانات زعفران، ثبت روز جهانی زعفران و تهیه پکیج سوغات اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زعفران صادرات زعفران تولیدکننده زعفران ایجاد این سازمان صادرات زعفران سازمان جهانی کننده زعفران ایران به نام سازمان بورس حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۹۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان بورس، نوید خالقی اظهار داشت: از زمان اجرایی شدن دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری از اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون، تعداد ۱۹ موافقت اصولی تأسیس شرکت کارگزاری در بازار سرمایه، صادر شده که ۱۱ مورد توانستند با احراز شرایط دستورالعمل، به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده و ۱۰ شرکت کارگزاری، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مطابق دستورالعمل، شروع به فعالیت شرکت‌های کارگزاری طی ۴ مرحله صورت می‌گیرد و شرکت کارگاری پس از «دریافت موافقت اصولی، تأسیس شرکت کارگزاری، دریافت مجوز‌های فعالیت شرکت کارگزاری و عضویت نزد ارکان بازار سرمایه» می‌تواند خدمت رسانی و فعالیت خود را آغاز کند.

وی با بیان این که اکنون با توجه به شرایط بازار درخواست‌ها برای تاسیس شرکت کارگزاری در نوسان است، گفت: بعد از کارگزاری‌های جدیدالتاسیس «پویان، هامرز، آسمان، اعتبار تابان، راهین، یزدان و آرتان» اخیرا سه شرکت جدیدالتاسیس به مرحله دریافت مجوز فعالیت رسیده‌اند.

خالقی تصریح کرد: مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «پاداش و پویش» در بهمن ماه ۱۴۰۲ صادر شد که عضویت نزد ارکان بازار سرمایه را هم گذرانده شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: در روز‌های آینده نیز مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «ایده آل» صادر خواهد شد و این کارگزاری پس از طی مراحل اداری می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین شرکت کارگزاری «خردمند» نیز مجوز تاسیس کارگزاری را از سازمان دریافت کرده است و نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و سازمان به عنوان نهاد مالی به ثبت رسیده است.

خالقی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ‌گونه درخواست باز بلاتکلیف، برای تاسیس شرکت کارگزاری وجود ندارد، گفت: در حال حاضر در صنعت کارگزاری هیچ صفی برای دریافت مجوز وجود ندارد و متقاضیانی که برای تاسیس کارگزاری درخواست می‌دهند پس از تکمیل مدارک خود وفق دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری و گذراندن تشریفات قانونی و مقرراتی مندرج در همان دستورالعمل نتیجه به متقاضیان اعلام می‌شود و متقاضیانی که موافقت اصولی از سازمان دریافت می‌کنند باید تأییدیه‌های لازم را برای اعضای هیات مدیره و مدیر عامل پیشنهادی وفق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهاد‌های مالی مصوبه شورای عالی بورس، دریافت کنند.

وی با اشاره به این که حدود ۸ درخواست برای تاسیس کارگزاری در جریان است، تاکید کرد: برخی از این درخواست‌ها نواقصی داشته که برای تکمیل پرونده به متقاضیان بازگردانده شده، برخی در حال تکمیل توسط متقاضیان بوده و برخی دیگر در مرحله مصاحبه هستند.

تشخیص کارگزاری‌های مجاز

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: هر شخصی اعم از مشتریان، سهامداران و بانک‌ها که با شرکت‌های کارگزاری در ارتباط هستند، می‌توانند اطلاعات مربوط به لغو و صدور مجوز‌ها را با مراجعه به سامانه نهاد‌های مالی دارای مجوز به نشانی CFI.SEO.IR با جستجوی نام شرکت کارگزاری مدنظر از حوزه فعالیت شرکت کارگزاری و معتبر بودن مجوز‌های آنها اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد