Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-02@21:58:46 GMT

صد سالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی + تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۰۷۳۸

تین نیوز

کارخانه کوچکی که در سال ۱۹۲۰ کار خود را با تولید چوب‌پنبه آغاز کرد، امسال به عنوان یکی از خودروسازان مطرح جهان صدمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد. به این مناسبت، هفته گذشته مراسمی در دفتر مرکزی مزدا در شهر هیروشیما برگزار شد.

جوجیرو ماتسودا، موسس شرکت صنایع چوب‌پنبه‌ سازی تویو، پس از کسادی تجارت چوب‌پنبه به فکر ساخت ماشین‌آلات و سپس موتورسیکلت‌ افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماتسودا که باورهای مذهبی داشت، نام جدید شرکت را از اهورا مزدا، پروردگار دین زرتشت گرفت. مزدا در زبان ژاپنی تلفظی مشابه با نام او داشت و آغاز فعالیت تازه‌ به نام یکی از خدایان کهن، انتخابی خوش‌یمن بود.

  اولین موتورسیکلت سه‌چرخه مزدا در سال ۱۹۳۱ ساخته شد

اولین موتورسیکلت سه‌چرخه مزدا به نام مزدا گو در سال ۱۹۳۱ به بازار آمد و به سرعت جای خود را در خیابان‌های هیروشیما باز کرد. مزدا خود را برای تولید اولین ماشینش آماده می‌کرد که جنگ جهانی دوم آغاز شد.

در طول جنگ، کارخانه مجبور به ساخت اسلحه شد و با اینکه به سرعت پس از بمباران اتمی هیروشیما فعالیت خود را از سر گرفت، بیست سال طول کشید تا اولین ماشین خود را تولید کند.

عرضه مدل R360 کوپه در سال ۱۹۶۰ با رونق گرفتن اقتصاد کشور همزمان بود. مزدای کوچک اگرچه ظاهری عجیب داشت، اما قیمت مناسب و کاربردی بودنش آن را به ماشین محبوب خانواده‌های ژاپن تبدیل کرد.

 مدل R360 همزمان با رونق اقتصاد ژاپن به بازار عرضه شد

چند سال بعد، مزدا با ساخت یک مدل اسپرت به اعتباری جهانی دست یافت. مزدا کوزمو نه تنها ماشینی اسپرت با ظاهری چشم‌نواز بود، بلکه اولین ماشین جهان بود که از موتور وانکل نیرو می‌گرفت.

موتورهای درون‌سوز وانکل با روشی متفاوت از موتورهای پیستونی کار می‌کنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش طرفداران زیادی پیدا کرد. اما ساخت آن پیچیده بود و همین باعث شد خودروسازان از مزایای آن صرف‌نظر کنند.

 مزدا کوزمو اولین ماشین تولید انبوه جهان با موتور درون‌سوز وانکل بود

مزدا پس از کوزمو، مدل‌های دیگری را با موتور وانکل به بازار عرضه کرد و به ستاره مسابقات اتومبیلرانی بدل شد. اوج موفقیت شرکت، کسب اولین پیروزی ژاپن در مسابقات استقامت لومان با ماشینی بود که از موتور وانکل استفاده می‌کرد.

مدل MX-5 هم از مشهورترین ماشین‌های ساخت مزدا است. در سال ۱۹۸۹ و پس از سال‌ها کسادی بازار ماشین‌های دو نفره اسپرت، مزدا با عرضه این مدل به موفقیتی جهانی دست یافت. MX-5 با بیش از یک میلیون دستگاه فروش در سه دهه گذشته، موفق‌ترین ماشین اسپرت جهان است.

مزدا در دهه نود اولین خودروسازی بود که نمایشگر لمسی و راه‌یاب ماهواره‌ای را در محصولاتش عرضه کرد، اما بحران اقتصادی نقشه‌های شرکت را برای ورود به بازار ماشین‌های لوکس نقش بر آب کرد.

مزدا امسال اولین ماشین الکتریکی خود را به بازار عرضه می‌کند

مزدا با تولید حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه به نسبت کارخانه‌هایی نظیر تویوتا و فولکس‌واگن، شرکت کوچکی است. این کارخانه در بیست سال گذشته توانسته با تکیه بر نوآوری‌های مهندسان و خلاقیت طراحانش از بحران‌های صنعت خودرو عبور کند و همزمان با کارخانه‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از خود رقابت کند.

این شرکت امسال اولین مدل الکتریکی خود به نام MX-30 را به بازار عرضه کرده و گفته می‌شود که قصد دارد به مناسبت صد سالگی‌اش یک مدل اسپرت جدید رونمایی کند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو قرار است مدل‌های مشهور مزدا در صد سال گذشته نمایش داده شود و مراسم ویژه‌ای هم در بهار آینده در شهر هیروشیما برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مزدا بازار عرضه اولین ماشین چوب پنبه صد سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۰۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، روز گذشته علی آبادی، وزیر صمت، درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفت: من هم این را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده اند که این موضوع را بررسی کنند.

وی افزود: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت ها خواسته ایم که پیش برنامه ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد.

قرائت گزارش تفحص از خودروسازان | دو خودروساز بیش از ۱۸۰ شرکت دارند رانت ارزی مونتاژ کاران زیر نظر رسانه ها

گفتنی است، اخیراً گمرک ایران لیست ۱۰۰ واردکنندۀ نخست به‌لحاظ ارزش دلاری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد، نکتۀ قابل‌توجهی که در این لیست و بین شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده‌اند به چشم می‌خورد، نقش پررنگ شرکت‌های خودروساز مونتاژی است.

رانت‌های چینی در بازار خودرو

همان‌طور که در پیوست شماره ۲ گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافت‌کنندگان ارز در سال ۱۴۰۲ قرار دارند، به‌عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ صنایع خودروسازی مدیران حدود ۱ میلیارد دلار، کرمان موتور حدود ۷۵۰ میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود ۶۳۵ میلیون دلار و بهمن موتور حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است این موضوع از دید رسانه ها دور نماند و با توجه به وضعیت ملتهب بازار خودرو و عدم برقراری ثبات در این بازار، این سئوال توسط رسانه ها مطرح شد که لزوم تخصیص این میزان ارز به شرکت های مونتاژکار در شرایطی که شاهد تاثیر گذاری کم آن ها در بازار خودرو هستیم، چیست؟

کد خبر 848601 برچسب‌ها واردات خودرو ارز - بازار داخلی خبر مهم وزارت صنعت، تجارت و معدن

دیگر خبرها

  • اصطلاح حشاشین مربوط به ترور فرماندهان صلیبی است
  • اولین دور فروش خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۳ + زمان دقیق
  • شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
  • تویوتا به دنبال فرصت در آفریقا
  • (عکس) اولین تصویر از تصادف شدید مزدا و کمپرسی در جاده زرند- رفسنجان کرمان
  • در نمایشگاه امسال خودروی پکن خبری از خودروهای بنزینی نیست
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها