Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@11:47:51 GMT

کشتن ویروس کرونا با ماسک‌های نمکی

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۳۳۳۲

کشتن ویروس کرونا با ماسک‌های نمکی

درحال حاضر افراد زیادی در چین برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا ماسک‌های رایج جراحی بر صورت دارند، اما یک محقق کانادایی ادعا می‌کند که ضرر استفاده نامناسب از این ماسک‌ها بیش از منفعت آن است؛ بنابراین پوششی ابداع کرده است که به گفته وی می‌تواند ویروس کرونا را بکشد.

پروفسور «هیو جیک چوی» مهندس زیست پزشکی مستقر در دانشگاه «آلبرتا» در کانادا می‌گوید که استفاده از ماسک‌های جراحی برای محافظت در برابر ویروس کرونا دو مشکل اساسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اول اینکه این ماسک‌ها فقط قادر به ضبط قطرات بزرگ آب آلوده به ویروس هستند، اما متأسفانه ویروس‌های تنفسی مانند ویروس کرونا می‌توانند از طریق قطره‌های بسیار کوچکتر آئروسل (ذرات بسیار ریز مایع) که از منافذ این ماسک‌ها عبور می‌کنند، گسترش یابند. از سوی دیگر تنفس با ماسک‌های N. ۹۵ / N. ۹۹ که مانع عبور آئروسل‌ها شوند، به اندازه ماسک‌های معمولی راحت نیست و علاوه بر این استفاده روزمره آن‌ها پرهزینه و غیر عملی است.

مشکل دیگر ماسک‌های معمولی این است که اگر چه آن‌ها برخی از ویروس‌ها را به دام می‌اندازند، اما قادر به کشتن آن‌ها نیستند، درنتیجه زمانی که مردم آن‌ها را از صورت برمی‌دارند و دور می‌اندازند، ویروس‌ها از ماسک‌ها به انگشتان و یا سایر سطوحی که معمولا با آن‌ها در تماس هستند، منتقل می‌شوند.

اکنون محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا با در نظر گرفتن این مشکلات، پوشش کشنده ویروسی را برای ماسک‌های معمولی ابداع کرده‌اند که می‌تواند در ماده فیلتراسیون این ماسک استفاده شود. این پوشش اساسا از دو نمک، کلرید سیدم و کلرید پتاسیم درست شده است.

زمانیکه قطره مایع به هر اندازه‌ای که باشد با این پوشش در تماس قرار گیرد، این نمک‌ها در آن حل می‌شود؛ این قطره متعاقباً تبخیر و نمک‌های حل شده در آن متبلور می‌شود و سپس لبه‌های تیز کریستال‌ها، ویروس‌ها را زخمی کرده و آن‌ها را می‌کشند.

محققان خاطرنشان کردند که آن‌ها سیستم ابداعی خود را روی سه ویروس مختلف آنفلوانزا آزمایش کرده و نشان داده‌اند که ویروس‌های سطح یک ماسک آلوده در عرض پنج دقیقه غیر فعال شده و در عرض ۳۰ دقیقه کاملا از بین می‌روند. آن‌ها معتقدند که این فناوری باید در برابر از بین بردن کروناویروس نیز مؤثر باشد.

محققان دانشگاه آلبرتا به امید عرضه این محصول در بازار طی ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر، به دنبال شرکایی برای کمک به تجاری سازی این پوشش می‌گردند.

در عین حال محققان به افرادی که از ماسک‌های معمولی استفاده می‌کنند، توصیه کرده که به فیلتر این ماسک‌ها دست نزنند. همواره دستان خود را قبل و بعد از استفاده از این ماسک‌ها بشویند، هرگز این ماسک‌ها را در مکان‌هایی مانند جیب لباس خود قرار ندهند و بعد از هر بار استفاده از این ماسک‌ها آن‌ها را دور انداخته و ماسک جدیدی استفاده کنند.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: ویروس کرونا پیشگیری از کرونا ماسک های معمولی ماسک ها ویروس کرونا ماسک ها ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۳۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| پیشنهاد عجیب و غریب ایلان ماسک به حامیان فلسطین

ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی توییتر(ایکس)  با انتشار یک نظرسنجی در اعتراض به حامیان فلسطین در آمریکا پیشنهاد عجیبی داد و گفت: قانون پیشنهادی: اگر کسی پرچم آمریکا را پایین کشیده و پرچم دیگری را به جای آن نصب کند، آن شخص باید یک سفر یک طرفه رایگان(اما اجباری) به کشور آن پرچم داشته باشد.

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • (عکس) چهره عجیب محمدرضا گلزار حین انجام ماسک پوست صورت
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • پیشنهاد عجیب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • عکس| پیشنهاد عجیب و غریب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس