Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@17:36:37 GMT

توسعه کشت‌ گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۴۸۹۶

توسعه کشت‌ گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان ضروری است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، غلام حیدر زورقی در نشست شورای اداری سیب و سوران که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد اظهار داشت: یک هکتار گلخانه معادل ۱۶ هکتار فضای باز محصول تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه بخش کشاورزی افزایش تولید در واحد سطح بوده تا کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی تبدیل شود، گفت: امسال هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجه‌ای داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری دولت ۸۵ درصد هزینه‌های اجرایی را پرداخت می‌کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، برداشت راحت‌تر و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

زورقی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدودیت قرار دارد که بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

وی تصریح کرد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام‌نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیل اخیر حدود ۷۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزان جنوب این استان خسارت وارد کرده است.

وی اظهار داشت: حدود ۲۵ هزار هکتار از بخش زراعت سیستان و بلوچستان در سیلاب اخیر از بین رفته که از این میزان ۱۰ هزار هکتار آن سبزی و صیفی آماده برداشت بوده که این موضوع سبب شد تا خسارت‌ها سنگین شود.

زورقی ادامه داد: هفت هزار هکتار از باغات بویژه باغات موز سیستان و بلوچستان در سیل اخیر از بین رفته است.

وی افزود: سیل هشت هزار رأس دام را با خود برد که ۹۳۰ رأس از آنها دام سنگین و بقیه دام سبک بوند و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از استخرهای پرورشی میگو نیز تخریب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در سیل اخیر قنوات، لوله کشی آب و شبکه‌های آبیاری تحت فشار خسارت دیده‌اند.

کد خبر 4843970

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان کشت گلخانه ای دهه فجر بارش برف بوشهر انتخابات 98 شیراز ایلام شهرکرد ویروس کرونا قزوین خطبه های نماز جمعه گرگان انقلاب اسلامی ایران تعطیلی مدارس زلزله رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نوین آبیاری هزار هکتار سیل اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد

عباس اشکانی گفت: ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خریداری شده است.

وی گفت: در سال زراعی   ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچیتان به زیر کشت گندم رفته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل این محصول استراتژیک در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می‌کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپور با هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.

اشکانی تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

وی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها