Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مهم‌ترین رویدادهای روز ۱۵ بهمن انتصاب مهندس بازرگان به نخست‌وزیری دولت موقت از سوی امام(ره) و بازکشت ژنرال هایزر به آمریکا بود.

امام خمینی(ره) ۴ روز پس از ورود به تهران در ۱۵ بهمن ۱۳۵۷ مهندس مهدی بازرگان را به نخست‌وزیری منصوب کردند. امام راحل هنگام معرفی نخست‌وزیر دولت موقت انقلاب گفتند:

" برای اینکه به این وضع هرچه زودتر خاتمه بدهیم به اتکاء آرای عمومی که بر ماست و ما به احتساب آرای عمومی، و شما می‌بینید که آرای عمومی که با ماست و ما را به عنوان وکالت و یا به عنوان رهبری قبول دارند، یک دولتی را معرفی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دولتی را معرفی می‌کنم، موقتاً دولتی را تشکیل بدهید که هم به آشفتگی‌ها خاتمه بدهد و هم این مسائل کنونی که مجلس مؤسسان است، یعنی ترتیب انتخابات مجلس مؤسسان را بدهد و مقدمات آن را درست کند و مجلس مؤسسان تأسیس بشود و انتخابات مجلس هم انجام بشود و آن‌ها دولت قانونی را انتخاب کنند و مجلس مؤسسان که تشکیل شد جمهوری اسلامی را به رفراندوم بگذارد...لهذا، دولت موقت را تعیین کردیم."

سپس امام خمینی(ره) درباره شخصیت مهندس بازرگان و سوابق سیاسی او و دلایل انتصابش به نخست‌وزیری گفت:

"و چون جناب آقای مهندس بازرگان را سال‌های طولانی است که از نزدیک می‌شناسم، مردی است فاضل، متدین از لحاظ ریاست و امین به ملت و ملی و بدون گرایش به چیزی که خلاف مقررات شرع است. من ایشان را معرفی می‌کنم که رئیس دولت باشد. ایشان واجب الاتباع است، ملت باید از او اتباع کند، یک حکومت عادی نیست، یک حکومت شرعی است، باید از او اتباع کند، مخالفت با این حکومت مخالف با شرع است..."

معرفی مهندس بازرگان به نخست‌وزیری دولت موقت با استقبال وسیع مردم و راهپیمایی‌های عظیم روبرو شد. شاپور بختیار در واکنش به تشکیل دولت موقت گفت:

"هرگونه تغییر حکومت باید از طریق انتخابات آزاد صورت گیرد، نه توسط گروهی مردم هیجان‌زده که در خیابان‌ها به راه می‌افتند... اگر آیت‌الله خمینی می‌خواهد چنین دولتی در شهر مقدس قم تشکیل دهد اجازه خواهم داد. این جذاب خواهد بود. ما، واتیکان کوچک خود را خواهیم داشت، اما به طور جدی بگویم که به آیت‌الله خمینی اجازه تشکیل یک دولت واقعی نخواهم داد و او نیز این را می‌داند... آیت‌الله خمینی باید درک کند که من قانونی هستم و دولت من تنها دولت ایران است. من در تمام عمر در راه دموکراسی مبارزه کرده‌ام و در اصول و عقایدم نه با آیت‌الله خمینی سازش خواهم کرد و نه با کس دیگری..."

در این روز فرمانداری نظامی تهران اعلام کرد با موافقت شاپور بختیار نخست‌وزیر، چنانچه گروه‌هایی از مردم مایل باشند که اجتماعاتی همراه با نظم و آرامش برگزار کنند، فرمانداری نظامی با آن موافقت خواهد کرد. متن اطلاعیه فرمانداری نظامی تهران و حومه به این شرح است: در پی انتشار اطلاعیه شماره ۳۶ فرمانداری نظامی تهران و حومه بدین‌وسیله به اطلاع آن دسته از همشهریان عزیز که تقاضای مجدد برپایی اجتماعات را نموده‌اند می‌رساند که با توجه به اینکه اجتماعات متشکله در سه روز گذشته در نهایت نظم و ترتیب و آرامش کامل انجام پذیرفته است، علی‌هذا فرمانداری نظامی تهران و حومه با ابراز حسن نیت و تشکر از همکاری برگزارکنندگان این اجتماعات و با موافقت جناب آقای نخست‌وزیر با ادامه اجتماعات مورد درخواست چنانچه مانند سه روز قبل همراه با نظم و ترتیب و آرامش کامل باشد، موافقت دارد.

همچنین امام خمینی(ره) در پیامی مردم را به ادامه تظاهرات و اعتصابات دعوت کردند. دیدارهای مردمی امام هم با اقشار مختلف ادامه دارد و ۸۰۰ نفر از کارکنان سازمان جغرافیایی ارتش کشور و خانواده‌هایشان امروز به دیدار ایشان رفتند. همچنین گروهی از نمایندگان مستعفی مجلس با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

امروز ژنرال هایزر، فرستاده ویژه آمریکا به ایران، با اتمام مأموریت حساس خود برای حمایت نظامیان از بختیار، عازم آمریکا شد. وی به این علت ایران را ترک کرد که اقامتش، به احساسات ضدآمریکایی در ایران دامن می‌زد. یکی از مأموریت‌های هایزر، انسجام میان فرماندهان ارتش برای انجام کودتا علیه انقلاب بود که با شکست مواجه شد.

در آن‌سوی مرزها خبرگزاری آلمان اعلام کرد که هنوز شاه ایران امیدهایش را برای بازگشت اوضاع به وضع دلخواه خود از دست نداده است. محمدرضا پهلوی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی "فیگارو"، در پاسخ به این سؤال که همه چیز به طور غیرقابل بازگشتی تغییر کرده است گفت "مسلماً ملت ما ملت بزرگی است با تاریخ طولانی. ما هر ۲۵ سال یک‌بار قربانی یک شوک بزرگ هستیم. این بار مسئله کاملاً ایرانی است که توسط خود ایرانی‌ها حل خواهد شد. دنیا ما را به زمین زده است. بگذارید خودمان به تنهایی و در خلوت خاک لباس را بتکانیم."

از طرفی به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صادق قطب‌زاده از اطرافیان امام خمینی گزارش‌های مربوط به ارتباطش با گروه‌های رادیکال را تکذیب کرد و گفت" انتشار این گونه دروغ‌ها از جانب سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد و هدف از این اکاذیب، مشکوک جلوه دادن سوابق کسانی است که با خلوص نیت به امام خمینی خدمت می‌کنند.همیشه بین انسان‌ها اختلاف عقیده بوده ولی این نوع اختلافات طبیعی است و پس از گفت‌وگو از بین می‌رود. به ویژه زمانی که آیت‌الله خمینی دستوری صادر می‌کنند جایی برای اختلاف‌نظر و مخالفت باقی نمی‌ماند."

منبع:

*نجاتی، غلامرضا(۱۳۷۳): تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران از کودتا تا انقلاب، جلد دوم، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روزشمار انقلاب استانی سیاسی مهدي بازرگان بازرگان به نخست وزیری دولت موقت معرفی می کنم آیت الله خمینی مهندس بازرگان امام خمینی ره مجلس مؤسسان آرای عمومی ۱۵ بهمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۵۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی: باید پینه دست کارگران را بوسید

حجم ویدیو: 8.99M | مدت زمان ویدیو: 00:01:13 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت برای آتش‌سوزی شفت
  • معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود
  • عملیات وعده صادق رسوایی غرب را جهانی کرد
  • دعوت امام جمعه موقت ورامین از مردم برای حضور پرشور در انتخابات
  • مراسم بزرگداشت مرحومه معصومه حائری برگزار شد
  • کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان (فیلم)
  • سقف قرارداد های موقت ۵ ساله می‌شود؟
  • امام خمینی: باید پینه دست کارگران را بوسید
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد