Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه، برای تحقق اقتصاد قوی نیازمند بازگشت به قانون اساسی و اصلاح تفکر اقتصادی موجود هستیم، گفت: نظام بانکی و مالیاتی موجود موانع اصلی تحقق اقتصاد قوی هستند. ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

حسین راغفر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  با بیان اینکه، نگرش سیاست گذاران و مجریان مهمترین مانع تحقق اقتصاد قوی است، گفت: نگرش حاکم بر مسائل اقتصادی  چالشهای اصلی را در جامعه ایجاد کرده است و به تبع آن مشکلات عدیده اقتصادی امروز مثل بیکاری، تورم، جهش نرخ ارز و آسیب پذیری در برابر تکانه‌های خارجی دور از ذهن نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه گفت: اولین قدم برای تحقق اقتصاد قوی اصلاح این نگاه و نگرش موجود است، بر این اساس با اصلاح این نگاه می‌توان انتظار تغییر کارکردهای نظام مالیاتی و بانکی کشور را داشت.

وی افزود، کارکردهای امروز نظام بانکی کشور بایستی متحول شود، در واقع تغییرات باید به نحوی باشد که منابع و سپرده‌های خرد مردمی به سمت تولید هدایت شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه، با اصلاح کارکردهای نظام مالیاتی،‌ می‌توان به مالیات ستانی عادلانه از فعالیتهای کاذب و رانتی اقتصاد امیدوار بود، تاکید کرد، در خال حاضر عدم مالیات ستانی از فعالیتهای سوداگرانه مثل خرید وفروش ارز، سکه، مسکن و حتی درآمد سهام یک نقصان تلقی می‌شود.

راغفر گفت: بایستی در راستای این اصلاحات برای تحقق اقتصاد قوی، حمایتهای مالیاتی از تولیدکنندگانی که از انرژی ارزان بهره مند می‌شود پایان یابد. از سوی دیگر بسیار از فعالیتهای صادراتی مثل صادرات مواد خام معدنی امروز معاف از مالیات است که تمام این رویه‌ها باید اصلاح شود.

وی  ادامه داد، همچنین بایستی این درآمدهای مالیاتی به صورت مستقیم برای حمایت از تولید اختصاص داده شوند، بر این اساس به نظر می‌رسد اصلاح فوری نظام بانکی و مالیاتی کشور یک ضرورت انکار ناپذیر در مسیر تحقق اقتصاد قوی است.

به گفته این استاد دانشگاه، درآمدهای حاصل از مالیات ستانی از فروش منابع طبیعی کشور باید به اشکال دیگر به سرمایه تبدیل شود. به عبارت ساده تر این منابع بایستی در اختیار آموزش، بهداشت و همچنین فعالیتهای مرتبط با تحقیق و توسعه قرار گیرد.

راغفر با بیان اینکه، در شرایط فعلی به نوعی بازگشت به قانون اساسی با هدف اجرای تعهدات دولت در برابر مردم نیاز داریم، گفت:‌ تعهدات دولت به مردم مانند اموزش و پرورش رایگان، خدمات بهداشت و درمانی و.... جزو وظایف انکار ناپذیر است اما شرایط تحقق آنها در گرو شکل گیری اقتصادی قوی است.

وی افزود، به هر ترتیب با چرخه‌های به هم پیوسته از علتها و معلولها مواجه هستیم و با تحقق هر یک از این مراحل می توان به شکوفایی ظرفیتهای مردمی بالقوه نیز امیدوار بود که در این صورت شاهد یک جهش اقتصادی نیز خواهیم بود.

چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟| یادداشت: نقش قانون جدید چک در افزایش قدرت اقتصادیچگونه اقتصاد را قوی کنیم؟|ابوجعفری: خودتحریمی‌ها بیش از تحریم اذیت می‌کند/ بانک، نقطه ضعف اول ماستچگونه اقتصاد را قوی کنیم؟| پورحاجت: رونق مسکن به تنهایی مشکل بیکاری، رکود و معیشت را حل می‌کندچگونه اقتصاد را قوی کنیم؟| 12 شاخص بخش تعاونی برای قوی شدن اقتصادچگونه اقتصاد را قوی کنیم؟|آل‌اسحاق: همه ظرفیت‌های قوی‌شدن را داریم، ایراد از تصمیم‌گیران غیرانقلابی و سیاست‌زده استچگونه اقتصاد را قوی کنیم؟|نظری:گام اول، حذف موانع اقتصاد قوی است/نظام مالیات، بانک، فساد و مدیران ناکارآمد در صدر موانعچگونه اقتصاد را قوی کنیم؟|خاندوزی: ذی‌نفعان نمی‎‌گذارند اقتصاد قوی شود/ لزوم تصویب "قانون مدیریت تعارض منافع"

 

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT1 واژه های کاربردی مرتبط

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اقتصاد قوی برای تحقق اقتصاد قوی نظام بانکی و مالیاتی اقتصاد را قوی کنیم اقتصاد قوی قانون اساسی استاد دانشگاه مالیات ستانی نظام مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۶۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم از طرف دولت به مجلس و تمرکز این لایحه بر کاهش مالیات بر تولید و تشویق مردم به مشارکت در تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: مسیر رسیدن به توسعه، سرمایه‌گذاری مولد و رشد اقتصادی از محل افزایش جذابیت پروژه‌های تولیدی خواهد بود که در این میان مهم‌ترین مشوق در دسترس دولت برای توسعه اقتصادی، اعطای مشوق‌های مالیاتی است که تاکنون اثرگذاری موفقیت‌آمیزی در تحریک سرمایه‌گذاری مولد نداشته است.

وی بیان کرد: یکی از معدود روش‌های مشارکت دادن مردم در تولید و تشویق آنها روی آوردن به اقدامات شفاف و مولد اقتصادی و حمایت جدی دولت از بازار سرمایه است.

نماینده مردم سپیدان در مجلس اظهار کرد: مالیات‌های بالا، نبود انگیزه برای توسعه زنجیره ارزش و مالیات سنگین بر کار افراد، مانع از جهش تولید و سرمایه‌گذاری خرد مردم در اقتصاد مولد شده در حالی که تغییرات حاصل شده در این لایحه موجب افزایش جذابیت تولید و کاهش ریسک آن خواهد شد. 

علیزاده ادامه داد: مردم بخش خردی از سهامی که در اختیار دارند را می‌توانند از طریق بازار سرمایه در مسیر تولید تزریق کنند تا به این وسیله سرمایه آنها به بخش شفاف اقتصاد وارد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: می‌توانیم با جذب واقعی سرمایه‌هایی که در دست مردم است در بخش تولید اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه مولد کنیم و باعث خروج رکود از چرخه تولید شویم.

نماینده مردم سپیدان در مجلس با بیان اینکه معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد، افزود: کاهش مالیات‌های تولید نه‌تنها به کسب‌وکار‌های موجود انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند، بلکه بازیگران جدید را برای ورود به بازار تشویق می‌کند و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند. 

علیزاده بیان کرد: از طرف دیگر تغییر پایه‌های مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از مجموع درآمد به جای اخذ مالیات از نیروی کار موجب خواهد شد که تولید بیشتر از قبل رقابت‌پذیر شود و به این ترتیب سرمایه به این سمت جریان خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • میزان بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۰۰ سه برابر شد
  • وصول ۱۱۰ میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی +فیلم