Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@20:21:26 GMT

جوانان ما باید افق‌های علم و فناوری را طی کنند

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۷۶۹۲

جوانان ما باید افق‌های علم و فناوری را طی کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سومین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های خود در مساجد شاخص تهران به مناسبت دهه فجر در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) حاضر شد و با اشاره به آیات سوره تغابن گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید: روز قیامت فرا می‌رسد و شما مبعوث می‌شوید و هر آینه به شما خبر می‌دهیم آنچه را که عمل کرده اید، یعنی عمل خودتان را به شما نشان می‌دهیم و در آیه دیگر می‌فرماید: به خدا، رسول خدا و نوری که نازل کرده ایم ایمان بیاورید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفسرین زیادی به واژه نور در این آیه پرداخته اند، عده‌ای می‌گویند، مراد از نور، قرآن است، ولی تفسیری که اهل بیت (ع) ارائه داده اند، این روایت را نقل کرده که مراد ائمه هستند، البته هر دو درست است.

وی با طرح سؤالاتی با این مضمون که چرا قرآن را به این نام می‌خوانند و قرآن، وجود مکتوب است یا وجود مدعو، اظهار کرد: قرآن، کتاب خوانشی است، پیامبر (ص) خواندن و نوشتن نمی‌دانست، البته بهتر است بگوییم، نمی‌نوشت، چون فرق است بین ندانستن و ننوشتن و در جریان وحی قرآن به پیامبر (ص)، به ایشان گفته می‌شود که عجله نکن و قرآن به صورت تدریجی به قلب پیامبر (ص) نازل شده است.

خاموشی با اشاره به آیه «الرَّحْمنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ»، افزود: چرا عَلَّمَ الْقُرْآنَ مقدم بر خَلَقَ الْإِنْسانَ بیان شده است؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم به وجود نورانی پیامبر (ص) اشاره کنیم که حضرت می‌فرمایند: ما قبل از خلقت آدم خلق شده بودیم، کار ما تسبیح خدا بود، علم القرآن، خطابش پیامبر (ص) است، خدا او را تعلیم داده و زبان پیامبر (ص) اگر نبود ما قرآن نداشتیم.

وی عنوان کرد: اگر در دستگاه خلقت، مقام قرب داشته باشیم، می‌توانیم همانند پیامبر (ص) سخن وحی را بشنویم. عالم بالا بسیار پیچیده است، اما ما در زمین گیر کرده ایم برای نمونه اگر در انقلاب اسلامی به ولی فقیه و اینکه نظم امور به دست او باشد اعتقاد داشته باشید، تأسی به قرآن و ائمه طاهرین کرده‌اید. کشتی انقلاب اسلامی از روزی که امام (ره) آمد و رهبری کرد تا امروز اتفاق‌های بس غریب را تجربه کرده، باید همانند گذشته در مشکلات اطاعت کنیم و اگر در سختی‌ها از ولی فقیه اطاعت کردیم به نتیجه می رسیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به دو نکته در سوره تغابن گفت: یک توصیه این است که در خیمه خانواده، تقوای سیاسی داشته باشید و در جایی می‌فرماید: مال‌هایتان برای شما فتنه هستند و سپس می‌گوید: تقوا پیشه کنید، خدا را اطلاعت کنید و مال خود را انفاق کنید و از بخل نفس پرهیز کنید که این بخل نفس گاهی پول، گاهی مقام و … است، باید برای تقوا کسب قدرت کرد و نفس خود را تربیت کرد.

وی یادآور شد: هرکس تصدی امور بکند، ولی خلاف جهت خدا باشد، طاغوت است. این دعوا دائم بین دو جبهه حق و باطل وجود دارد، جبهه حق را امام (ره) سریع تثبیت کرد و جبهه بندی باطل را بر هم زد، امام خمینی (ره) خیلی هنرمند بود و معتقد بود که یک جبهه حق و یک جبهه باطل داریم و این جبهه امروز جریان جنگ گرم و جنگ سرد است. جنگ گرم آنجاست که داعشیان جوانان را سربریدند و تکه تکه کردند. امروز بدانید این جبهه هرکار از دستش برعلیه ما بر بیاد انجام می‌دهد. نسل جوان باید خیلی هوشمند باشد، زمان قدیم راه ارتباط با بیگانه رادیو یا تلویزیون بود، اما امروز بیگانه در منزل ماست و روزانه میلیاردها کلمه بر علیه ما تولید می‌کند.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به سندی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ما نوشته اند و در آن راجع به گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی صحبت کرده اند، بیان کرد: انقلاب اسلامی چهار مرحله دارد، یکی قبل از انقلاب اسلامی تا پیروزی آن، دیگری از انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس، یکی دوران تثبیت و سپس مرزهای بین المللی را نروردیدن و تعریف کردن انقلاب اسلامی در جهان است.

وی افزود: باید آگاه باشیم که دوران پیش روی ما چه دورانی است. آن زمان که موشک سوم خرداد پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، تغابن اسلام و نظام سلطه بود و پهپادی که با ۲۵۰ میلیون دلار درست شده بود با یک موشک درهم فروریخته شد. دشمنان باید از ما بترسند ایران در جبهه بندی دست بالا را دارد. با مطالعه تاریخ مردم عراق، عربستان، بحرین، سوریه و لبنان متوجه می‌شوید که هیچ زمانی مسلمانان از این عزت برخوردار نبودند و اینها از برکات انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به هفت توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: اولین توصیه ایشان به علم و پژوهش است، بدانید قدرت با علم مسجل می‌شود. باید در تجهیزات پزشکی و مبلمان شهری و … خودکفا شویم. کشور ایران امکان صددرصد استقلال را دارد، باید نفت را از سبد هزینه خارج کنیم و به سبد درآمد تبدیل کنیم. ما باید با علم و فناوری به خودکفایی در درون کشور برسیم.

وی تصریح کرد: استعدادهای بسیاری در جامعه اسلامی وجود دارد. در زمینه‌های علم و فناوری باید جوانان افق‌ها را طی کنند. نکته دوم بیانیه به معنویت و اخلاق اشاره دارد، رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: باید مساجد پر باشد. باید جوانان خداجو شوند. ما باید از مشکلات اقتصادی برون رفت پیدا کنیم. باید مدیریت‌ها اصلاح شود، باید با فساد و ویژه خواران مبارزه کنیم و این نیاز به کار منسجم دارد. عدالت باید رعایت شود و دل مسئولان باید برای محرومان بتپد و از شکاف طبقاتی به شدت بیمناک باشند. در کشورمان استقلال و آزادی داریم و این مهمترین افتخار ماست. عزت ملی و روابط خارجی باید حفظ شود. عزت، حکمت، مصلحت و مرزبندی‌ها باید رعایت شود و سبک زندگی غربی نباید در ایران رواج داشته باشد و مقابله با آن سبک زندگی، جهادی همه جانبه می‌طلبد.

کد خبر 4844196

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب سازمان اوقاف و امور خیریه گام دوم انقلاب نشست علمی تمدن نوین اسلامی قاسم سلیمانی کنفرانس بین المللی انقلاب اسلامی ایران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ولایت فقیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معرفی کتاب فعالیت های قرآنی ایام فاطمیه پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مجمع عالی علوم انسانی اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی علم و فناوری حجت الاسلام جبهه حق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۷۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران اعلام شد

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مجید متقی‌فر با تاکید بر اهمیت حضور مردم در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: حضور غرور انگیز ملت حماسه ساز ایران اسلامی در انتخابات یازدهم اسفندماه سال گذشته، با وجود مشکلات اقتصادی و کمبودها، برگ زرین دیگری از دفتر رشادت و وفاداری به انقلاب اسلامی بود که ان‌شاءالله در ۲۱ اردیبهشت ماه و در مرحله دوم انتخابات با حضور پرشور مردم تکمیل خواهد شد.

وی افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر مبنای ادای تکلیف و انجام وظیفه، تلاش کرد با در نظر گرفتن شاخص‌های گفتمان انقلاب اسلامی در زمینه انتخابات و ویژگی‌های یک نماینده اصلح در مجلس شورای اسلامی نسبت به معرفی نامزدهای اصلح به مردم اقدام کند.

متقی‌فر افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی مفتخر است با درک صحیح از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب که در خطبه نماز عید سعید فطر در فروردین ماه سال جاری نیز به صورت علنی بر آن تأکید کردند و توفیق ملت ایران را در توحید کلمه دانستند و همه فعالان سیاسی_اجتماعی را توصیه به عدم ایجاد دودستگی‌های جعلی کردند، در مسیر حفظ وحدت میان نیروهای انقلاب با اعتقاد کامل گام بردارد و در همین راستا در مرحله دوم از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز لیست نهایی جبهه انقلاب از سوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس جمع بندی و مورد توافق قرار گرفت.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، یادآور شد: آنچه از منظومه فکری امامین انقلاب بر می‌آید، این است که در انتخاب و گزینش نامزدهای انتخابات برای معرفی به مردم، ملاک‌ها و شاخص‌ها مهم است و صرف وابستگی به حزب و گروه و یا قبیله سیاسی نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند را به ترتیب زیر اعلام کرد:

 ۱- علیرضا سلیمی
۲- غلامحسین رضوانی
۳- محمد سراج
۴- زهره سادات لاجوردی
۵- زهره طبیب‌زاده
۶- فاطمه قاسم پور
۷- مجتبی زارعی
۸- حسین صمصامی
۹- حسین نجابت
۱۰- محمدحسین حسین‌زاده بحرینی
۱۱- علی اصغر پورمحمدی
۱۲- حسن خجسته باقرزاده
۱۳- مهدی شریفیان
۱۴- مهدی عسگری
۱۵- عبدالحسین روح الامینی
۱۶- سعید آجرلو

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام لیست انتخاباتی دور دوم شورای ائتلاف و جبهه پایداری
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • لیست ۱۶ نفره جبهه پایداری و شورای ائتلاف منتشر شد
  • رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران منتشر شد
  • اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران اعلام شد
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است