Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:07:05 GMT

تماشاخانه سیار اتفاق بزرگی در تئاتر خیابانی است

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۳۸۴۱

تماشاخانه سیار اتفاق بزرگی در تئاتر خیابانی است

به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، آیین افتتاحیه اولین تماشاخانه سیار مستقل ایران با عنوان تئاترول در محوطه تئاتر شهر با اجرای شاهین جمشیدی، بعدازظهر امروز (سه شنبه ۱۵ بهمن) برگزار شد.

در این مراسم شهرام کرمی اظهار داشت: تئاترول هنر نمایش را به دل مردم می‌برد و در هر نقطه‌ای از شهر نمایش اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر اتفاق بزرگی در عرصه تئاتر خیابانی ایران محسوب می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه تئاترول ایده شخصی محمود عباس‌زاده بوده است، خاطرنشان کرد: وی با سرمایه شخصی خود پای این کار ایستاد و برای شکل‌ گرفتنش از هیچ تلاشی دریغ نکرد؛ تئاتر خیابانی ایران هنرمندان با اخلاقی دارد. در روزهای جشنواره نیز شاهد بودید که این هنرمندان چگونه سعی می‌کنند در شرایط سخت آب و هوایی تئاتر را به دل مردم ببرند و به عشق هموطنانشان اجرا داشته باشند.
وی تصریح کرد: ما امروز برای راه‌اندازی یک مرکز سیار دور هم جمع شدیم. راه اندازی این سیستم کار سختی بود که هزینه، فکر و وقت زیادی را می‌طلبید؛ قرار بر این بود روز شنبه ۱۲ بهمن افتتاحیه این رویداد برگزار شود، اما به دلیل شرایط نامطلوب جوی این افتتاحیه به امروز موکول شد.
کرمی اظهار امیدواری کرد این رویداد باعث شود در نقاطی که شرایط اجرای تئاتر میسر نیست و تماشاخانه و سالنی وجود ندارد، اجرای نمایش برقرار شود و با تئاترول همه از امکان تماشای تئاتر بهره‌مند شوند.
سپس محمود عباس زاده، بنیان گذار طرح تئاترول و یکی از هنرمندان نمایش‌های خیابانی گفت: من در این سال‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کرمی زحمات زیادی داده ام. در تمام این مدت شهرام کرمی با روی گشاده از من استقبال می‌کرد. قبل از هر چیز باید بگویم که عضو رسمی بخش خیابانی خانه تئاتر هستم و فکر می‌کنم در شرایط کنونی کشورمان تئاتر خیابانی می‌تواند معجزه کند.
این مراسم با اجرای تئاتر خیابانی از کارگاه هنر به پایان رسید.

سامان خلیلیان، مدیر بخش نمایش های خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حسین مسافرآستانه، داور بخش نمایش های خیابانی و جمعی از هنرمندان در این آیین حضور داشتند.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه فعالیت خود را آغاز کرده است و شامگاه ۲۱ بهمن‌ماه به کار خود پایان خواهد داد.

فراخوان این دوره از جشنواره تیرماه سال جاری منتشر شد که در متن آن آثار را در بخش های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و بخش به علاوه فجر به صورت رقابتی و غیررقابتی به صورت تفکیک شده پذیرفت.

بر همین اساس آثار پذیرفته شده در بخش پوستر و عکس تئاتر در نمایشگاه لحظه قطعی از ۵ تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برپا و ۵۹ عکس از ۴۹ عکاس و ۶۰ پوستر از ۳۵ طراح به نمایش گذاشته شده است.

بعد از حواشی انصراف ها نیز از ۳۰ اثر بخش رقابتی ۲۲ نمایش و از ۲۷ اثر بخش غیررقابتی ۱۵ اجرا در جشنواره حضور دارند.

همچنین از هفت اثر بخش بین الملل شش اثر اجرا خواهند داشت. در این میان دو اثر سردار پرچم دار و #همه همدردیم به بخش های نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی و در بخش رادیو نمایش نیز یک اثر با عنوان سردار عشق به ۱۰ نمایش قبلی اضافه شده است که این سه نمایش جدید به گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی و جانباختگان سانحه هوایی اخیر اختصاص دارد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه هنرمندان ایران شهرام کرمی پروندهٔ خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه هنرمندان ایران شهرام کرمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه هنرمندان ایران شهرام کرمی جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش های خیابانی تئاتر خیابانی شهرام کرمی بهمن ماه اثر بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۳۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی بحث تخریب و گودبرداری ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج در خیابان بهشت تهران مطرح شده و اخبارش منتشر شده، اما به سرعت روند تخریب این ساختمان پی گرفته شده است.

گویا این ساختمان که برای شهرداری تهران است، قرار بوده در طرح گذشته به سنگلج بپیوندد، اما نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه الان تخریب شده و هر لحظه امکان دارد که برای بنای ثبت ملی سنگلج هم اتفاقات ناگواری در اثر این مجاورت بیافتد.

اتابک نادری هنرمند امروز در صفحه شخصی خود فیلمی بدین مضمون منتشر کرد که با همراهی مسئولان تماشاخانه، مرکز هنر‌های نمایشی و گروه مهندسین دفتر عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بام سنگلج حضور پیدا کرده و نسبت به روند تخریب و گودربرداری این ساختمان ابراز نگرانی کردند.

پریسا مقتدی رییس تماشاخانه سنگلج نیز چندی پیش درباره پیگیری‌هایش توضیح داد: طی روز‌های گذشته مجددا به آقای نادعلی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مدیرکل هنر‌های نمایشی اطلاع دادیم. عکس و فیلم‌هایی را تهیه کردیم و طی نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده‌ایم اعلام نگرانی کردیم که این تخریب دارد صورت می‌گیرد. در جریان هستم که مدیرکل محترم نیز مکاتباتی با وزیر داشته‌اند. با دفتر طرح‌های عمرانی وزارتخانه جناب آقای جان‌نثار و همکاران‌شان مهندس توکلیان، گفت‌وگو کردیم که دیدار حضوری از پروژه داشتند و با مهندسان آن پروژه نیز صحبت کردند. متاسفانه این طور به گوش ما رسید که ۲۰ متر هم می‌خواهند پایه‌ریزی کنند. هر چند مهندسان دفتر طرح و برنامه معتقد بودند که اگر دقت لازم در این تخریب و پی‌ریزی بشود مشکلی پیش نمی‌آید، اما آنها هم به سهم خودشان نگرانی‌هایی داشتند. به هر حال ۳۰ سال از ساخت آن ساختمان می‌گذرد و به نوعی این ۲ ساختمان در گذر زمان به هم تکیه داده‌اند.

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی نیز در اظهار نظر نسبت به این اتفاق گفت: : شهرداری تهران در اقدامی کاملا غیر قانونی و کاملا چراغ خاموش اقدام به تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج کرده است. بنای تماشاخانه سنگلج ثبت ملی است و این اقدام شهرداری تهران تخلف آشکار، خودسرانه و کاملا غیر قانونی است. مکاتبات لازم را با آقای دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انجام داده‌ایم و منتظر پیگیری و پاسخ این وزارتخانه هستیم.

حالا باید منتظر ماند و پیگیری کرد تا ببینیم مسئولان شهرداری چه جواب و صحبتی در ارتباط با این اتفاق دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان