Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا دادگاه روح‌الله زم علنی خواهد بود؟

شرق نوشت:دادستان تهران از صدور کیفرخواست پرونده روح‌الله زم و برگزاری دادگاه او در هفته آینده خبر داده، اما توضیحی در رابطه با علنی یا غیرعلنی‌بودن دادگاه او منتشر نشده است.

مشخص نیست دادگاه این فرد علنی باشد یا خیر، هرچند طبق قانون، علنی برگزارشدن محاکم اصل است، مگر در اعمال منافی عفت و جرائمی که برخلاف اخلاق حسنه هستند یا دعاوی خصوصی به درخواست طرفین و در حالت سوم علنی‌بودن محاکمه، مخل امنیت یا احساسات مذهبی باشد، محاکم با تشخیص قاضی غیرعلنی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت پرونده و اتهامات زم، احتمال علنی برگزارشدن این دادگاه بسیار کم است...

بیشتر بخوانید:

روح‌الله زم؛ از شایعه پراکنی در کانال آمدنیوز تا سقوط در دام اطلاعات سپاه

***

گزارش کدخدایی به مردم از شورای نگهبان

عباسعلي كدخدايي، سخنگوی شورای نگهبان در روزنامه اعتماد نوشت: ... در شناخت مردم از داوطلبان گاهي ملاك‌هاي قانوني و حساسيت‌هاي جايگاه نمايندگي در نظر گرفته نمي‌شود و به شناخت‌هاي عمومي و سطحي بسنده مي‌شود. در احرازهاي شوراي نگهبان نيز به‌رغم تكيه به مستندات و ادله معتبر، گاهي خلأهاي قانوني و كمبود زمان موجب خطا در تشخيص مي‌شود. اگر از زمان ثبت‌نام داوطلبان تا بررسي صلاحيت‌ها - به جاي كمتر از 2 ماه! - 6 ماه فرصت ‌داشتيم، چه بسا امكان شنيدن دفاعيات يكايك داوطلبان نيز فراهم بود. اگر به جاي رقم هنگفت «ثبت‌نام 55 نفر براي هر كرسي!» حدود 10 نفر براي هر كرسي ثبت‌نام مي‌كردند، حتما شاهد اتقان بيشتر نظرات در همان مرحله اول بوديم.

نگاهي به سرنوشت نمايندگان ردصلاحيت‌ شده

روزنامه اعتماد نوشت: شوراي نگهبان بيش از 90 نفر از نمايندگان فعلي مجلس را واجد شرايط نمايندگي مجلس آينده نمي‌داند... سيدابراهيم رييسي، رييس دستگاه قضا همين ديروز در نشستي به انتخابات پيش‌رو پرداخت و .... {گفته است}: «مجرمان اقتصادي خود را براي محاكمه آماده كنند.» اظهارنظري كه در ادامه مباحث انتخاباتي رييسي عنوان شده و شايد اشاره‌اي است به برخورد قضايي با نمايندگاني كه پيش‌تر سخنگوي شوراي نگهبان آن را متخلف به تخلفات «اقتصادي و مالي» توصيف كرده بود.

اگرچه سخنان ديروز رييسي بخشي از ابهام ايجاد شده پس از اظهارات كدخدايي را پاسخ داد، اما همچنان پرسش‌هايي اساسي به ‌وي‍ژه در مورد سازوكار برخورد با نمايندگان متخلف مطرح است؛ از جمله اينكه تكليف اين نمايندگان ردصلاحيت شده به دليل فساد اقتصادي، پس از پايان دوره نمايندگي خود در مجلس دهم چه مي‌شود...

نعمت احمدی، حقوقدان نیز گفت: وظيفه دادستان اين است كه براي دفاع از حقوق عامه و به عنوان مدعي‌العموم نسبت به اين نمايندگان كه ردصلاحيت شده‌اند، اعلام جرم كند، چون شوراي نگهبان تشخيص داده كه اين افراد فساد دارند، اين فساد بايد در محكمه بررسي شود. اگر فساد انجام داده‌اند، دنيا به چشم بد به ما نگاه مي‌كنند. حتي نزد افكار عمومي هم مشكل‌ساز است؛ مردم در جمع‌هاي خود مي‌گويند اين چه مجلسي است كه يك‌سوم از نمايندگاني كه از فيلتر شوراي نگهبان گذشته‌اند، بعد از 4 سال درگير فساد شده‌اند. درواقع ما فرض را بر درست بودن عملكرد شوراي نگهبان مي‌گذاريم و در اين صورت با اين پرسش مواجهيم كه آيا حق من شهروند نيست كه بگويم آقاي دادستان حالا كه شوراي نگهبان، بيش از 90 نفر از نمايندگان فعلي را با اتهام فساد مالي يا شائبه فساد، فاقد صلاحيت نمايندگي ملت تشخيص داده، دادستان در مقام مدعي‌العموم چرا ساكت نشسته‌ است؟

واسطه‌های فروش صلاحیت در هتل هویزه؟

شرق نوشت: خبرها و جزئیات در آینده می‌رسد. به گفته محمود صادقی، هنوز نمی‌توان از جزئیات پدیده واسطه‌گری برای فروش صلاحیت کاندیداها سخن گفت. اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم که از جمله دنبال‌کننده‌های این موضوع بوده نیز اخیرا توضیحاتی در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده است. دیروز صادقی نیز در نامه‌ای به قوه قضائیه خواستار ورود به این موضوع و پیگیری‌ آن‌ شده است. هرچند طبق اطلاعات موثق، تاکنون سازمان اطلاعات سپاه و حفاظت و اطلاعات شورای نگهبان با همکاری یکدیگر به این موضوع ورود کرده‌اند. اعلمی در کانال تلگرامی‌اش نوشته: «از شبکه خریدوفروش صلاحیت که در اثر تلاش و پیگیری‌های بی‌وقفه چند تن از دلسوزان واقعی کشور و با همکاری و مداخله یک نهاد امنیتی ذیربط و با ادله و مدارک کافی و حضور شهود مختلف یک سرش در هتل هویزه تهران و سر دیگرش در ... کشف شد و بگفته یکی از مدیران مربوطه؛ «ارزیابی دوستان این است که کار قشنگی شد. یک چیز مفصلی است و اژدهایی هفت‌سر کشف شد»، چه خبر!؟». او نوشته که جزئیات این عملیات از جمله نام برخی افراد و شیوه کار آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.

البته محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس درباره اظهارات محمود صادقی و شکایتی که شورای نگهبان از ایشان کرده بودند به ایرناپلاس می‌گوید: نزدیک به پنج نفر شاهد را با خود به جلسه آورده بودند اما در آن جلسه، شهود نتوانستند ادعای خود را اثبات کنند؛ یعنی نتوانستند از فرد خاصی نام ببرند که از آن‌ها مطالبه وجه کرده‌است. درواقع گفتند به ما تلفن‌هایی از فرد ناشناسی می‌شده که طلب وجه می‌کرده‌است، اما گفتند که ما پولی ندادیم. 

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس همچنین درباره سخنان محمود صادقی در گفت‌وگو با روزنامه شرق مبنی بر اینکه هیئت نظارت اظهارات وی را در راستای وظایف نمایندگی خود دانسته و برهمین اساس، شکایت شورای نگهبان را رد کرده، توضیح می‌دهد: نتوانستند اثبات کنند، فقط می‌گفتند تلفن‌هایی به آنها شده است. بنابراین من این موضوع که اظهارات آقای صادقی در راستای وظایف نمایندگی‌اش بوده را نه تکذیب می‌کنم و نه تصدیق.

بیشتر بخوانید:

توضیح جمالی‌نوبندگانی درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی

***

آخرین فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان

رسانه ها طبق معمول روزها و هفته های اخیر بخشی از اخبار و تحلیل های خود را به مسائل انتخاباتی اختصاص داده بوده اند.

شرق نوشت: به نظر مي‌رسد هرچه اصولگرايان تهران به روزهاي پايان هفته، يعني موعد اعلام فهرست نهايي نزديک مي‌شوند، دعواي بينشان براي اينکه چه کساني حذف شوند و چه کساني در فهرست بمانند، بالاتر مي‌گيرد. دو‌سوم از 90 نفر گزينه پيشنهادي بايد حذف شوند تا فهرست تهران به 30 نفر برسد. اين در حالي است که سخنگوي جبهه پايداري اعلام کرده است ما فهرست جدا خواهيم داد و تا اينجاي کار، اصولگرايان تهران و قم حداقل با دو فهرست خواهند آمد. در قم تا اين لحظه دو گروه اصولگراي «ائتلاف بزرگ نيروهاي انقلاب اسلامي قم (ابناء قم)» و «جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان استان قم» به موازات یکدیگر تشکيل شده‌اند. 

حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا به نامه نیوز گفت: با چند فهرستی که از اردوگاه اصولگرایی بیرون می آید، شک نکنید نه تنها اصلاح طلبان به باخت فکر نمی کنند بلکه آنها به برد می اندیشند بنابراین اصلاح طلبان اصلا برای باخت وارد صحنه انتخابات نمی شود.

بیادی می گوید: توهم پیروزی اصولگراها در شرایط مشارکت حداقلی مردم در انتخابات را اصلاح طلبان در دامن اصولگراها گذاشتند و مسیر وحدت آنان را خدشه‌دار نمودند فلذا این مسئله موجب شد که تعداد نامزدهای اصولگرا برای ورود به مجلس افزایش پیدا کند و کار به اینجا به کشد. و در نتیجه با تمامیت‌خواهی این طیفها و دخیل بودن باندهای متصل به قدرت و ثروت معتقدم اصولگرایان با چند فهرست و لیست وارد صحنه انتخاباتی میشوند و در این میان شک نکنید که نه تنها اصلاح طلبان به باخت فکر نمی کنند بلکه صد در صد به برد می اندیشند و اصلا و ابداً برای باخت وارد صحنه انتخابات نمی شود اگرچه در رقابت گروههای سیاسی باید این طور باشند بنابراین همین که با همه این نامهربانیها در راستای حضور و مشارکت عمومی مردم در انتخابات و ایجاد امیدواری در آنان تلاش می کنند جای تشکر دارد .

ناصر ایمانی، هم درباره ابعاد ارائه لیست جداگانه جبهه پایداری گفت: کاری که پایداری‌ها کردند جز وحدت‌شکنی نبود. وحدت یعنی افرادی در عین حال که اختلاف‌نظر دارند، در مقطعی اختلاف‌ها را کنار بگذارند و به نتیجه مشترک برسند. 

او ادامه داد: پایداری‌ از زمان ایجادش تا امروز بر سر انتخابات با اصولگرایان مشکل داشته است؛ چه در انتخابات مجلس، چه انتخابات ریاست‌جمهوری و چه انتخابات شوراها. البته بد هم نشد و باید از این موضوع استقبال کرد زیرا بالاخره اصولگرایان مانند دوره‌های قبل در برابر آنها مماشات نکردند. از سوی دیگر وزن هر گروه هم معلوم می‌شود و همه درمی‌یابند که پایگاه اجتماعی طیف پایداری آنچه ادعا می‌کنند و جدایی آنها از اصولگرایان نتیجه انتخابات را تغییر نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

حزب ندای ایرانیان: با تمام توان در انتخابات شرکت می‌کنیم

دو هفته تا برگزاری انتخابات/ سرانجام نامعلوم لیست های انتخاباتی

تشکیل ۴ کارگروه مشورتی در «هیئت انتخاب» شورای ائتلاف

***

قالیباف متهم نبوده و کیفرخواستی علیه وی صادر نشده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه امروز در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت عیسی شریفی و اخباری که درباره آزاد شدن وی به گوش می‌رسد نیز گفت: خبر آزادی این فرد دروغ است و به کسانی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند توصیه می‌کنیم که صحت خبر مورد نظرشان را پیش از انتشار بسنجند.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره تأیید صلاحیت قالیباف و پرونده وی گفت: ایشان ... کیفرخواستی ندارد و اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری است به آنها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده انهایی که جرمی نداشتند نیز مختومه شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد خبرهایی که از احضار پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد نیز گفت: قانون مصونیتی برای نمایندگان در راستای وظایف نمایندگی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا افترا زدن و کتک زدن و پول گرفتن از موکل و غیره هم از وظایف نمایندگی است؟... اتهامات این نماینده در دست بررسی است و به نتیجه نرسیده ایم و از بیان اتهامات ایشان معذوریم اما همه در برابر قانون یکسانند.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی قوه قضائیه: کیفرخواستی علیه قالیباف صادر نشده/ ۲۵ سال حبس برای زیباحالت منفرد/ توضیح درباره پرونده پروانه سلحشوری

منبع: الف

کلیدواژه: وارد صحنه انتخابات سخنگوی قوه قضاییه بیشتر بخوانید شورای نگهبان شورای نگهبان محمود صادقی اصلاح طلبان روح الله زم هیئت نظارت شرق نوشت نیز گفت شده اند ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۵۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3076113 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه
  • آغاز جلسه علنی عصر مجلس
  • اتفاق عجیب در صحن علنی مجلس /نمایندگان به جداول بودجه دسترسی ندارند!
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • پخش زنده صحن علنی مجلس شورای اسلامی
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری