Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:30:22 GMT

قزوین به قطب صنعت شیرینی ایران تبدیل می شود

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۵۷۰۲

قزوین به قطب صنعت شیرینی ایران تبدیل می شود

هدایت الله جمالی پور سه شنبه شب در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه و جشنواره شیرینی های سنتی قزوین افزود: کلنگ احداث این شهرک تخصصی صنعتی در هفته دولت سال آینده به زمین خواهد خورد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: قزوین شهری با پیشینه تاریخی غنی است و شیرینی های سنتی این دیار نیز معروف و زبانزد هستند.
وی با اشاره به نقشی که سوغات و شیرینی های سنتی در رونق تولید و اشتغال و تقویت گردشگری قزوین می تواند داشته باشد،اظهار داشت: این ظرفیت مهم مغفول مانده  و برای رونق گردشگری باید به میراث و تاریخ و فرهنگ خود توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جمالی پور با اشاره به موقعیت قزوین و نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور ادامه داد: با استفاده از  این ظرفیت می‌توانیم توانمندی های قزوین را به گردشگران معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه این جشنواره به افتخار شیرینی های سنتی قزوین برپا شده است که رونق آنها می تواند صنعت و گردشگری این دیار را تقویت کند،گفت: قزوین نگینی از ظرفیت های مختلف است که این فرصت باید برای توسعه بیشتر استان بهتر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: برندسازی، ارتقای کیفیت و تنوع، و ثبت ملی شیرینی های قزوین اقداماتی است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

در این نمایشگاه از احکام ثبت ملی پنج شیرینی سنتی قزوین نیز رونمایی شد.

باقلوای پیچ و لوزی، نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی (قرابیه)، نان گردویی، پا درازی، نان چرخی، نان چایی، اتابکی، ولیعهدی، حاج کریمی از شیرینی‌های مطرح سنتی قزوین است.
وجود باغ‌های سنتی در اطراف قزوین و فراوانی درختان بادام، پسته، گردو و استفاده از این محصولات در پخت شیرینی‌ها از دلایل تنوع شیرینی‌های سنتی در قزوین است.

برچسب‌ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران انجمن صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات استانداری قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران استانداری قزوین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران استانداری قزوین شیرینی های سنتی سنتی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۵۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

«شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

به گزارش فرطب، شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربردهای این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربردهای آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذاهای محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالادها و سایر غذاها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۵۰درصد واحدهای شوینده‌ کشور در قزوین مستقر هستند
  • استقرار ۵۰ درصد تولیدکنندگان شوینده در قزوین
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده (فیلم)
  • بهترین روش برای جلوگیری از آلزایمر (فیلم)
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب